Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statiefkop voor zware lens : advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statiefkop voor zware lens : advies

Gisteren heb ik een tweedehands canon 400 2.8 L lens aangekocht. Toch even geschrokken van het gewicht en afmetingen
    Nu is mijn huidige statiefkop ( 128RC ) absoluut niet meer zwaar genoeg om dit gewicht (6 kg lens en 1 kg fototoestel ) te torsen.
    Kan er mij iemand met gebruikservaring een goede kop aanraden ?
    Het liefst bouw ik natuurlijk verder op mijn huidige manfrotto 055SSB .

Alvast bedankt,
    Bobby
    1Ds 1DIII 17-40L 24-70L 70-200 IS 2.8 L 50 1.8 EXT 1.4 II 580EX I & II manfr 055 manfr 468MGRC3 VP8360 120 gb compact AW

Re: statiefkop voor zware lens : advies

Kijk eens op de site van Manfrotto.
    Ikzelf maak gebruik van de 488RC2, een stevig balhoofd voor een nog redelijke prijs, met als voordeel dat je de snelwisselplaatjes kan blijven gebruiken. Ik ben tevreden over deze kop.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Om het waat draagbaar te houden gebruik ik volgende combinatie :
      Velbon Sherpa Pro 740 met een Manfrotto balhoofd 486 en daarop een Gitzo
      Dove-tail snelkoppeling. Werkt prima voor mij.
      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Om het waat draagbaar te houden gebruik ik volgende combinatie :
        Velbon Sherpa Pro 740 met een Manfrotto balhoofd 486 en daarop een Gitzo
        Dove-tail snelkoppeling. Werkt prima voor mij.
        Deze is maar belastbaar tot 4 kg
        1Ds 1DIII 17-40L 24-70L 70-200 IS 2.8 L 50 1.8 EXT 1.4 II 580EX I & II manfr 055 manfr 468MGRC3 VP8360 120 gb compact AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobby Bekijk bericht
          Deze is maar belastbaar tot 4 kg
          Tja, mijn lens weegt 3.6 kg.
          Balhoofd geeft dus geen krimp, geen kruipen, geen doorzakken, niks.
          Als je zwaarder wil belasten, koop dan gewoon een maatje groter.
          Voor mij is de stevigheid van het statief minstens zo belangrijk, als dat trilt kan je scherpe foto's vergeten. Je balhoofd moet klemmen, niks min of niks meer.
          Heel wat shots neem ik trouwens met een niet aangespannen balhoofd.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Kijk eens op de site van Manfrotto.
            Ikzelf maak gebruik van de 488RC2, een stevig balhoofd voor een nog redelijke prijs, met als voordeel dat je de snelwisselplaatjes kan blijven gebruiken. Ik ben tevreden over deze kop.
            Volstaat één zo een plaatje dan ? Bij mij draait de lens gewoon rond dit plaatje hoe hard je de schroef ook aanspant. Ik dacht eerder aan een
            468 MG RC3 , is natuurlijk weer prijzig.

Comment

Volstaat één zo een plaatje dan ? Bij mij draait de lens gewoon rond dit plaatje hoe hard je de schroef ook aanspant. Ik dacht eerder aan een
              Daarvoor is die dovetail van Gitzo dan weer ideaal, die is echt gemaakt om je lens muurvast te zetten en in een oogwenk toch van je statief te krijgen.
              Uiterst handig in natuurfotografie.

Edit mod JLP: De afbeelding is niet door de topicstarter gemaakt en is daarom achter deze link gezet.
              Last edited by JLP; 15 juli 2007, 12:46.
              fotosite

Comment

Comment

Op m'n site wel een link van een test van enkele koppen.
                  onder aan staat ergens deze link
                  Twentse Vogel Werkgroep (klik op testrapporten)
                  Daarna naar statieven
                  Daarna naar koppen

deze test maakt heel veel duidelijk
                  de test van statieven is ook echt leuk
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Markins

Comment

Ik heb de 488RC2 en deze voldoet perfect, als ik de kop vastzet en deftig wat kracht uitoefen komt uiteindelijk het hele statief in beweging maar de lens beweegt niet tov het statief. Het enige nadeel tov de MG (vloeistof gedempte) koppen is dat hij iets stroever beweegt vooral dan met een lichtere kombinatie. Het voordeel is dat deze kwa prijs nog wel meevalt.
                      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Ik heb een Velbon Sherpa Pro 645 / 640 statief (carbon) en Markins M20 ball head.
                        Staat als een huis, alhoewel je voor een 400 f2.8 mss een zwaarder type van statief kunt gebruiken. Als snelkoppeling gebruik ik de RC5 reeks van Manfrotto, de lange zwarte plaatjes met schroef en klikkoppeling.

Comment

ik heb rondgekeken en rondgekeken, winkels binnengestapt, maar de manfrottos van deze wereld konden mijn niet bekoren, de Gitzo's hadden ze niet in stock en uiteindelijk gekozen voor een carbon Benro statief C-298 n6 (een quasi perfecte Gitzo kopie) en ballhoofd Benro KJ-1 (Arca-Swiss kopie)... is deze week toegekomen.

het statief en ballhead staan als een huis. Beruchte watertest uitgevoerd, en geen rimpel, nieks te zien...

dus, op dit ogenblik heel content van de aanschaf... laat verder wel iets weten mocht dit veranderen...

koen
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            ik heb rondgekeken en rondgekeken, winkels binnengestapt, maar de manfrottos van deze wereld konden mijn niet bekoren, de Gitzo's hadden ze niet in stock en uiteindelijk gekozen voor een carbon Benro statief C-298 n6 (een quasi perfecte Gitzo kopie) en ballhoofd Benro KJ-1 (Arca-Swiss kopie)... is deze week toegekomen.

het statief en ballhead staan als een huis. Beruchte watertest uitgevoerd, en geen rimpel, nieks te zien...

dus, op dit ogenblik heel content van de aanschaf... laat verder wel iets weten mocht dit veranderen...

koen
                            Tja : http://www.tomwebsterphoto.com/Essay...o/benroks2.htm

Comment

Ik heb een Manfrotto 488RC4, deze kan je belasten met 8 KG en deze was nog betaalbaar toen ik hem kocht.
                              Ik ben er wel tevreden van. Nu bij konijn voor € 100 zie ik.
                              http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/offonce/pid/2308?livid=80|81&lsf=81&child=2
                              Canon EOS 5D met 3KG glas
                              https://reisforum.net

Comment

Working...
                              X