Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statiefkop voor zware lens : advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: statiefkop voor zware lens : advies

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
    Kijk eens op de site van Manfrotto.
    Ikzelf maak gebruik van de 488RC2, een stevig balhoofd voor een nog redelijke prijs, met als voordeel dat je de snelwisselplaatjes kan blijven gebruiken. Ik ben tevreden over deze kop.
    ik zou deze op een Manfrotto 681 Monopod willen monteren.. te doen denk je?
    Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Wat ik vreemd vind is dat hier iedereen spreekt over een balhoofd, zelf heb ik daar nog nooit mee gewerkt. Mij lijkt het zo dat een balhoofd de neiging heeft om te slaan vooral met een zware kombinatie doordat ie alle kanten op kan of mis ik iets ? Het is anderzijds wel zo dat die ballheads over het algemeen het meeste gewicht kunnen torsen.
      1Ds 1DIII 17-40L 24-70L 70-200 IS 2.8 L 50 1.8 EXT 1.4 II 580EX I & II manfr 055 manfr 468MGRC3 VP8360 120 gb compact AW

Comment

Veel hangt af van de kwaliteit van het balhoofd. Die hydraulische staan echt muurvast hoor en zijn heel aangenaam in de werking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
          Veel hangt af van de kwaliteit van het balhoofd. Die hydraulische staan echt muurvast hoor en zijn heel aangenaam in de werking.
          @ Adri :

Dan mag ik aannemen dat u een 468 MGRC.. gebruikt ?
          1Ds 1DIII 17-40L 24-70L 70-200 IS 2.8 L 50 1.8 EXT 1.4 II 580EX I & II manfr 055 manfr 468MGRC3 VP8360 120 gb compact AW

Comment

Jammer genoeg niet, maar ik heb er wel al mee gewerkt, ook met Gitzo (tot hij gestolen werd ) .
            Ik trek zelf goed m'n plan met een 029 MK2 Manfrotto kop op een zwaar statief maar wil me wel een 468MGRC aanschaffen voor gebruik op een monopod met zware lenzen.
            Edit : het is een 488RC geworden
            Last edited by Adri H; 11 juli 2007, 19:16.

Comment

Ik gebruik geen balhoofd maar deze, Manfrotto 405 Pro Digital Geared Head.
              Staat pas echt vast, is natuurlijk te zien waarvoor je ze wil gebruiken.
              Ben er zeer tevreden over in combinatie met de Manfrotto 055MF3 carbon.
              Wel niet goedkoop maar ja kwaliteit heeft zijn prijs.
              Groetjes Peter.
              http://www.chernobyl.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobby Bekijk bericht
                Wat ik vreemd vind is dat hier iedereen spreekt over een balhoofd, zelf heb ik daar nog nooit mee gewerkt. Mij lijkt het zo dat een balhoofd de neiging heeft om te slaan vooral met een zware kombinatie doordat ie alle kanten op kan of mis ik iets ? Het is anderzijds wel zo dat die ballheads over het algemeen het meeste gewicht kunnen torsen.
                Het kan gebeuren dat een balhoofd kan omslaan. De goeie balhoofden hebben echter 'friction control', hetgeen toelaat om de hoofdknop los te draaien, terwijl de bal toch nog redelijk goed op zijn plaats blijft. Je kan dit zien als een soort van basisdruk die instelt op de bal, waarna je vervolgens met de hoofdknop verderwerkt om de bal te roteren.
                Afhankelijk van het gewicht van de camera-lenscombinatie zal je dit dan instellen (bij een heel zware lens mag de bal echt niet te vlot bewegen). Ik ben heel tevreden over de aparte knop voor friction control op de RRS BH55.
                Arca Swiss heeft in plaats van een ronde bal een ietwat uitgerekt bal, waardoor de bal harder spant naargelang hij meer kantelt (ik heb er wel geen ervaring mee of dit goed werkt tegen het omslaan van het hoofd).

Groeten,
                Jeroen
                http://www.jvermeulen.be

Comment

Working...
                X