Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen

Hey!

Ik ben nu zo'n dikke 4 maand bezig met fotografie (D70) en het begint allemaal aardig te lukken. Met mijn bescheiden budget probeer ik toch zo veel mogelijk uit te proberen en degelijke oplossingen te vinden. Nu heb ik laatst via iemand een flits gekregen, stelde niet zoo veel voor (richtgetal 30) die ik manueel op de D70 instel.

De voordelen zoals het toch al hogere richtgetal en de mogelijkheid om bouncen waren al snel duidelijk. Daarnaast liet het me toe al sneller eens mijn D70 boven te halen (ondertussen een jubileum en de viering ervan op het gemeentehuis achter de rug). Jammer genoeg zijn de beperkingen er toch ook.

Nu zijn mijn grootste passies urban én model (van portret tot met echt model). Omdat ik de 2 eventueel zou willen combineren zat ik er over na te denken zo een RL-330 oplaadbare flitsinstall aan te schaffen. Nu vind ik het grote nadeel dat dit hele systeem natuurlijk nutteloos is bij speciale gelegenheden (zoals die jubileums) en ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden van flitsers.

De sb-600 en sb800 zijn de aangeraden keuzes voor de D70 maar ik vroeg me af of een SB-80DX mij ook niet verder kan helpen? Op de 2ehands markt gaan deze slechts 1/4é van de prijs van een sb-600, en indien ik later toch een sb-600 of 800 zou aanschaffen is hij een perfecte slave. Ik vroeg me af of jullie me dit aan of aanraden én of iemand ervaring heeft met (al is het een sb-80 - 800) het kunnen defusen van zulke flitsers dat deze studioflitsers evenaren.

Groetjes

Yoni
    Nikon D90 - Peleng 8mm f3.5 / 28-75mm f2.8 / Nikkor 50mm f1.4

Re: Flitsen

Hey,

Ik gebruik zowel 220v als speedlights op locatie.

220v genereer ik met een digitale stroomgroep (9kg) op 4-takt benzine. Met 1L benzine kan ik makkelijk 3 uur continue 220v (1100w) genereren.

De speedlights zijn natuurlijk een stuk makkelijker omdat ze "draagbaarder" zijn. Momenteel gebruik ik tot 4 speedlights naargelang de noodzaak. Ik heb 2 SB-600's en 2 "cheap-ass" Vivitars. Het triggeren van de speedlights doe ik met RF zender-ontvanger.

Beide systemen hebben hun specifieke belichtingsvoordelen. Met de traditionele studioflitsers kan je makkelijker egaal uitlichten terwijl de speedlights kunnen zorgen voor harde schaduwpartijen. Het is aan jou om te beslissen wat je wil als resultaat natuurlijk.

Voor de speedlights heb ik ook een softbox, door middel van "calumet" of "manfrotto" swivel brackets kan je makkelijk gebruik maken van allerhande paraplu's.
    www.fotofolio.be

Comment

Ja heb wat zitten zoeken en er zijn nu idd leuke systemen om een softbox met een speedlight te combineren. Een stroomgroep meesleuren zoals waar jij van spreekt zie ik mezelf eigenlijk niet doen.

Vraag rest me dan of ik voor de sb-80 of sb-600 zou gaan als eerste aankoop, iemand die er ervaring mee heeft op de D70 en verder generatie Nikons?

Groetjes en al enorm bedankt Fotofolio!
      Nikon D90 - Peleng 8mm f3.5 / 28-75mm f2.8 / Nikkor 50mm f1.4

Comment

De SB-600 en 800 werken i-DDL, de SB-80 niet. Alleen manueel kun je ze samen gebruiken. Maar dat kan met mijn Agfa lampjes flitser ook, en die zijn nog weer goedkoper.

Ik denk dat de SB-80 zo goedkoop is omdat je er zo weinig aan hebt op de huidige generatie DSLR's. Omgekeerd gaat prima, een SB-800 werkt wel op de oudere camera's.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik gebruik doorgaangs mijn sb800 op mijn d200 maar op heb nog een iets oudere sb28 en die is prima bruikbaar in de zgn "A" modus je kun een sb 28 ook gebruiken om de sb800 aan te sturen met ingebouwd slave unit.
          Ik gebruik zelf een oude Metz ct1 flitser om indirect te kunnen flitsen. Let wel op zo'n oude flitser als de metz geeft te veel Volt af veel je digitale camera.

Je kunt ook je zelf gebruik maken van een gewoon flitskabeltje op je X contact. als deze op jouw d70 zit. en dan de SB 28 aan te sluiten met een slave unit.

Comment

Working...
          X