Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diascanner Nikon Coolscan V

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diascanner Nikon Coolscan V

Ik wil me een diascanner Nikon Coolscan V aankopen om een groot aantal dia's en negatieven digitaal op te slaan.

2 vraagjes:

1. heeft er iemand ervaring met de adaptor voor APS-filmcassettes?

2. mijn vader heeft een groot aantal zeer oude negatieven met afmeting 6,5 x 6,5 cm in reeks van 5 of 6. Kunnen deze met de Coolscan V ook ingescand worden of is dit een afwijkend formaat?

Alle verdere info, tips en ervaringen met deze Coolscan V zijn uiteraard ook welkom (eventueel in PB).

Bedankt,

Kris
    Last edited by krisie; 28 juni 2007, 22:58.
    Canon EOS 350D - EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 - EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Extender EF 2x II
    Speedlite 430EX - Nikon coolscan V ED - Lowepro DryZone Rover - Lowepro Slingshot 300

Re: diascanner Nikon Coolscan V

voor zover ik weet is de enoge nikon scanner die de middenformaat negatieven kan inscannen de duurste van de drie dus ruim 3000 euro
    Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

Comment

De gebruiksaanwijzing van de Coolscan V is gewoon te downloaden. Dus dan kan je alles lezen.

Voor amateurs is het advies echter, breng je beste 100 dia's naar de winkel en laat het doen.

Reken anders even uit hoeveel tijd het je gaat kosten om je negatief of positief materiaal te scannen.
      Gelukkig kun je bij de Coolscan ook laders kopen voor meer dan 1 dia.

De Coolscan gaat gelukkig vergezeld van Digital Ice. Anders ben je per dia toch ruim 1 kwartier bezig om deze achteraf met een bewerkingspakket schoon te maken.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Leen of huur er anders ergens een. Ik heb er op de academie wat met gewerkt, en van ellende gestopt. Misschien lag het aan de trage oude Mac, maar het scannen duurde heeeeeeeeeeeeeel lang. En omdat ik nooit vooraf wil compromitteren op kwaliteit waren de bestanden ook heeeeeeeeeeeeeeel groot.

Maar let op, scannen kan een hobby worden...
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

De Coolscan V is een Kb-scanner. Daar kan je wel APS- maar geen middenformaat (6 x 4,5 cm) mee inscannen.
          De Coolscan 9000 kan dat wel, maar die is peperduur.
          Over mijn Coolscan V ben ik wel tevreden.

Amafot

Comment

De Coolscan V is een referentie in zijn categorie. Alleen bedoeld voor kleinbeeld - zowel negatief of dia. De resultaten zijn verbluffend, zelfs met negatieven. De ICE doet zijn werk meer dan behoorlijk. Nadeel zijn natuurlijk de enorme grote bestanden - 67 MB voor een gemiddelde diascan.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
              Maar let op, scannen kan een hobby worden...
              Ik heb de Coolscan V ondertussen aangekocht en inderdaad, scannen kan een hobby worden ...

Eerst was ik wat teleurgesteld in het resultaat, maar toen ik besefte dat de dia's en negatieven meer dan 35 jaar oud zijn, is het eigenlijk prachtig welk resultaat en welke kwaliteit je nog kan behalen.

Bedankt voor de reacties.

Kris.
              Canon EOS 350D - EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 - EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM - Extender EF 2x II
              Speedlite 430EX - Nikon coolscan V ED - Lowepro DryZone Rover - Lowepro Slingshot 300

Comment

Ik gebruik al een tijdje de Coolscan 5000 maar niet met de Nikon scansoftware. Probeer eens Vuescan:
                VueScan is the easiest way to get your scanner working on macOS, Windows and more. VueScan includes a driver for your scanner even though it isn't support anymore.

Scansnelheid is veel sneller en ik heb veel meer controle over de scaninstellingen (soms zelf teveel en erg technisch). Ik heb het vorig jaar ergens ook vergeleken op gebied van beeldkwaliteit en ik vond het ook al beter dan de Nikon software, voornamelijk vollere kleuren zonder te overdrijven en juistere rood tinten (Nikon neigde teveel naar magenta-rood bij mij). Vuescan is misschien wat technisch maar als je éénmaal weet welke regelaars je echt nodig hebt is het zelfs sneller om in te stellen dan Nikonscan.
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                  Ik gebruik al een tijdje de Coolscan 5000 maar niet met de Nikon scansoftware. Probeer eens Vuescan:
                  VueScan is the easiest way to get your scanner working on macOS, Windows and more. VueScan includes a driver for your scanner even though it isn't support anymore.

Scansnelheid is veel sneller en ik heb veel meer controle over de scaninstellingen (soms zelf teveel en erg technisch). Ik heb het vorig jaar ergens ook vergeleken op gebied van beeldkwaliteit en ik vond het ook al beter dan de Nikon software, voornamelijk vollere kleuren zonder te overdrijven en juistere rood tinten (Nikon neigde teveel naar magenta-rood bij mij). Vuescan is misschien wat technisch maar als je éénmaal weet welke regelaars je echt nodig hebt is het zelfs sneller om in te stellen dan Nikonscan.
                  Wim,

Bedankt, voor de tip, ik ga die zeker eens proberen. Het is zeker een feit dat Nikon het inderdaad allemaal heel rooskleurig (rood dus) inziet .

Groetjes,

Kris.

Comment

Working...
                  X