Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen met 580 ex, 5d in 'A' mode.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen met 580 ex, 5d in 'A' mode.

Ik heb een probleem.
    Als ik mijn toestel (5d) instel op vb f4 en in 'A' fotograferen wil, krijg ik zonder flits een sluitertijd van vb 1/20 sec aangegeven, dit in minder goede lichtomstandigheden..
    Dus besluit ik voor portret fotografie een flits te gebruiken.
    580ex erop, ettl aan,...
    En dan.
    Flitsen maar.
    Maar wel tegen een sluitertijd van blijvend 1/20 sec.
    Dus wat zoek ik, ik wil( of zou het toch graag net als bij mijn d70 en sb800) in ITTL (BL) bij het fotograferen van portretten in 'duistere omstandigheden' naar een sluitertijd van vb 1/60 sec, waardoor ik na het flitsen niet meer met een sluiter sta die nog een al is het een kleine tijd open staat.
    Dit zorgt voor bewegings onscherpte.
    Al kan dit mooi zijn in bepaalde omstandigheden, ...
    We gebruiken toch een flits om het tekort aan licht weg te werken,
    en zo als we in een bepaalde mode vb'A' willen werken binnen bepaalde lijnen toch aan een hogere( bruikbare) sluitertijd moeten kunnen geraken.

Of niet?

Ok ik weet dat als ik voor sluitertijd kies ik gewoon die 1/60 kiezen kan.
    Waarschijnlijk heb ik het ongelofelijk mis, maar ik raak er niet uit.

Hellllleuuuuuuuuuuup.
    Met nen dikken merci voor ulderen tijd.

Kurt
    Wat een nikon gebruiken al niet lijden kan he.
    (En nu vraag ik me af wat ik nu al niet naar mijnen kop krijgen zal???)
    ;-)
    Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Re: Flitsen met 580 ex, 5d in 'A' mode.

Als je de sluitertijd en het diafragma zelf wil kiezen bij flitsfoto's, dan werk je best in de manuele stand.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

als ik met flits werk, neem ik altijd mijn foto's in de M stand. De flits zal dan zelf uitrekenen hoe hard hij moet flitsen aan de hand van de ingestelde diafragawaarde en sluitertijd... Makkelijker kan het niet vind ik
      5DmkIII en wat glas

Comment

Waneer je je camera in de "AV" stand zet, zal je flits als invulflits gebruikt worden. M.a.w. zal de camera een correcte belichting nemen voor het complete plaatje, en zal je onderwerp worden uitgelicht door de flits.

Je kan in de CF functies van de 5D echter instellen dat deze vast op 1/200 komt te staan in de AV mode.

Waneer je tijd hebt om je camera in te stellen gebruik je idd best de "M" mode en zet je je belichting zodanig dat je zonder je flash een onderbelichting hebt van maximaal 2 stops.

Als je onder veranderende lichtomstandigheden moet werken en geen tijd hebt om elke keer je belichting aan te passen kan je de "P" stand overwegen.

Succes ermee.
        BD0808BE

Comment

Wim's uitleg klopt volledig... In de automatische modi (inclusief P en A-DEP) wordt een sluitertijd gekozen tussen 1/60s en de maximale X-Sync van je flitser. Daardoor zal de flitser over het algemeen enkel je hoofdonderwerp belichten en zal je snel heel donkere achtergronden krijgen.

In de manuele modi (Av, Tv en M) gebeurt de belichtingsmeting op dezelfde manier alsof je geen flitser gebruikte. De flitser dient dan steeds als invluflits.
          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

By the way... als je buiten met mooi weer wil invullen, kan je de speedlites op high sync zetten en ben je niet langer gehouden aan die zogenaamde 1/200.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Van harte dank voor de raad.
              Ben al volop aan het experimenteren.

Kurt
              Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                By the way... als je buiten met mooi weer wil invullen, kan je de speedlites op high sync zetten en ben je niet langer gehouden aan die zogenaamde 1/200.
                Daar heb ik nog een vraagje over: ga je op dat moment ook manueel werken? En wat in de volle zon? Als je dan bijvoorbeeld je sluiter op 1/4000 zet, je diafragma op f22 en iso op 100, gaat de flits dan ook compenseren? ('t zijn extreme instellingen, 'k weet het, maar 't is om duidelijk te maken wat ik bedoel).

In concreto: hoe zorg je ervoor dat je enkel schaduwen verzacht of wegwerkt?
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Daar heb ik nog een vraagje over: ga je op dat moment ook manueel werken? En wat in de volle zon? Als je dan bijvoorbeeld je sluiter op 1/4000 zet, je diafragma op f22 en iso op 100, gaat de flits dan ook compenseren? ('t zijn extreme instellingen, 'k weet het, maar 't is om duidelijk te maken wat ik bedoel).

In concreto: hoe zorg je ervoor dat je enkel schaduwen verzacht of wegwerkt?
                  Als je op sluitersnelheden gaat werken die korter zijn dan je maximale x-sync zal een deel van het beeld niet belicht worden. De x-sync snelheid is de hoogste snelheid waarbij de sluiter volledig opent. Daarboven krijg je eerder een horizontale spleet die vertikaal ( van onder naar boven of omgekeerd, daar ben ik niet zeker van) over het beeld beweegt. Gezien een flitsontlading zeer kort is zal de flitsbelichting alleen gebeuren over het gedeelte van de sensor waar op dat moment de spleet passeert.

MVG,
                  Daniël

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanielG Bekijk bericht
                    Als je op sluitersnelheden gaat werken die korter zijn dan je maximale x-sync zal een deel van het beeld niet belicht worden. De x-sync snelheid is de hoogste snelheid waarbij de sluiter volledig opent. Daarboven krijg je eerder een horizontale spleet die vertikaal ( van onder naar boven of omgekeerd, daar ben ik niet zeker van) over het beeld beweegt. Gezien een flitsontlading zeer kort is zal de flitsbelichting alleen gebeuren over het gedeelte van de sensor waar op dat moment de spleet passeert.

MVG,
                    Daniël
                    OK, wat ik bedoel: wat moet ik doen om een mooi belicht gezicht te krijgen als iemand met zijn rug gedeeltelijk naar de zon staat, maw: het gezicht en zeker de ogen liggen in de schaduw, en ik wil die mooi invullen. Mijn x-sync ligt op 1/200.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Working...
                    X