Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vraagje over film

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een vraagje over film

Terug naar de prehistorie

Ik heb een vraagje over 35mm film. Je kunt rolletjes krijgen van bijvoorbeeld ISO 400 DX. DX betekent heb ik begrepen dat de ISO-waarde automatisch aangepast wordt naar boven en beneden

Wat is dan het verschil nog tussen ISO 200 en ISO 400?

Om het nog onduidelijker te maken kun je zelf op de camera ook de ISO-waarde instellen. Waarvoor is dat dan nog nodig

Ik begrijp het niet helemaal, wie kan mij dit uitleggen
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

Re: Een vraagje over film

Toch even wat meer info gegeven, met welk toestel ga je die filmpjes gebruiken. En neen (normaal gesproken) zit je vast aan je iso 400
    Bij de recentere toestel gebeurt het automatisch; het instellen van de iso waardes. Bij iets meer gesofistikeerde toestellen kan je de iso waarde overschrijven en gans het filmpje zo belichten. Maar dan dien je dit te vermelden als je je filmpje laat ontwikkelen. Een fimpje van iso 100 moet je nu niet gaan belichten als eentje van 1600 en dan verwachten dat dit prachtige foto's zullen zijn
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

Comment

Een ISO 400 DX film is gewoon een 400 ISO film, geen 200, geen 800, maar gewoon 400. De DX staat gewoon voor een codering die door sommige fototoestellen automatisch herkend wordt (door middel van contactjes die tegen het filmspoeltje aandrukken). Die toestellen die voorzien zijn van zo'n contactjes gaan in dit geval automatisch 400 ISO instellen. Wil je toch de film op een andere gevoeligheid belichten en overeenkomstig ontwikkelen, dan dien je de DX codering op het filmrolletje met plakband af te dekken.
      In dit geval kan je de gewenste gevoeligheid manueel instellen op het fototoestel.
      Bij fototoestellen die niet over die contactjes beschikken moet de filmgevoeligheid ook bij DX filmen manueel ingesteld worden
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
        Wil je toch de film op een andere gevoeligheid belichten en overeenkomstig ontwikkelen, dan dien je de DX codering op het filmrolletje met plakband af te dekken.

Met men analoge reflex van Minolta kon ik gewoon men iso waarden overschrijven zonder af te plakken
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
          Toch even wat meer info gegeven, met welk toestel ga je die filmpjes gebruiken. En neen (normaal gesproken) zit je vast aan je iso 400
          Bij de recentere toestel gebeurt het automatisch; het instellen van de iso waardes. Bij iets meer gesofistikeerde toestellen kan je de iso waarde overschrijven en gans het filmpje zo belichten. Maar dan dien je dit te vermelden als je je filmpje laat ontwikkelen. Een fimpje van iso 100 moet je nu niet gaan belichten als eentje van 1600 en dan verwachten dat dit prachtige foto's zullen zijn
          Ik heb zowel een Minolta Dynax 505 si Super als een Nikon F80.
          Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Working...
          X