Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makkelijker met een externe flitser?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Makkelijker met een externe flitser?

Hallo,

Klopt het dat als je een externe flitser op je camera zet, die dus meer licht geeft dan de interne je kortere belichtingstijden krijgt?
    Het zou mij namelijk prettig lijken als ik wat langer uit de hand kan blijven schieten. Heb nu zelf een D70 en zit te denken over een sunpak pz 40x, is dit een verstandige keus, zal ik nu minder vaak mijn statief hoeven opzetten?

Met vrgr,

AJM.
    Nikon D70

Re: Makkelijker met een externe flitser?

Hi ajm

Je externe flits zal zeker sterker zijn dan je flits op het toestel.
    Als ik je een raad mag geven koop een flits van Nikon zelf.
    SB 600 of SB 800, als je die laatste kan betalen, zeker aan te bevelen.
    Soms vind je ze 2de hands voor 300 €, zal je zeker niet beklagen.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

Comment

Hoi,

Bedankt voor je reaktie.
      Klopt het ook dat je kortere belichintgstijden krijgt met zo'n externe flitser, want daar is het me ook een beetje om te doen.

vrgr,

AJM.
      Nikon D70

Comment

Hi

Als ik flits (binnen) werk ik meestal manueel, dan kan je zelf je snelheid instellen; iTTL zal dan zorgen voor een uitgebalceerde flits (belichting) en je ziet resultaat op je schermpje. Onder of overbelichten kan dan vanop je flits gebeuren
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

Comment

Heb in het weekend de SB800 kunnen uittesten en viel me idd op dat ik op 1/15 - 1/20 nog scherpe foto's kaan blijven maken.
          NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
            Heb in het weekend de SB800 kunnen uittesten en viel me idd op dat ik op 1/15 - 1/20 nog scherpe foto's kaan blijven maken.
            Dat klopt, omdat je de beweging bevriest met je flits, die de zaak gedurende een fractie van je sluitertijd verlicht. Dergelijke lage sluitertijd gebruik je om nog wat van het omgevingslicht mee te pikken in de globale belichting. Je foto's zullen er zo minder platgeflitst uit zien.
            In Nederland heten ze dat "dragging the shutter" .

Comment

Bij gebruik van een flitser (extern OF intern) is de uiteindelijke belichting niet afhankelijk van de sluitertijd, zolang die boven de maximale sync snelheid blijft.
              Bij de D70 is dat 1/500 dacht ik.

De belichting is daarentegen WEL afhankelijk van het diafragma, de iso-waarde, de afstand van de flitser tot het onderwerp en de intensiteit van de flits.

Kortom, het gebruik van een krachtiger externe flitser zal je toelaten om :
              a) met een kleiner diaragma te schieten
              b) met een lagere iso waarde te schieten
              c) van verder af nog correct belichte foto's te maken / een groter onderwerp belichten.

Tom.

Comment

Dank jullie wel allen,

Het is mij inmiddels aardig duidelijk wat een externe flitser mij kan bieden.

vrgr,

AJM.
                Nikon D70

Comment

Groot voordeel van een externe van hetzelfde merk als je cam.: het communiceert wederzijds op alle fronten om onder alle omstandigheden een maximaal eindresultaat te krijgen.
                  'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Astral Bekijk bericht
                    Groot voordeel van een externe van hetzelfde merk als je cam.: het communiceert wederzijds op alle fronten om onder alle omstandigheden een maximaal eindresultaat te krijgen.
                    Een van mijn Metzen communiceert wederzijds op alle fronten om onder alle omstandigheden een maximaal eindresultaat te krijgen full TTL (p-, i-, BL- kies maar uit) zowel met m'n Pentaxen, m'n Mamiya als m'n Nikon. Dank zij SCA.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Een van mijn Metzen communiceert wederzijds op alle fronten om onder alle omstandigheden een maximaal eindresultaat te krijgen full TTL (p-, i-, BL- kies maar uit) zowel met m'n Pentaxen, m'n Mamiya als m'n Nikon. Dank zij SCA.
                      Metz doet dan ook niet anders dan flitsen maken, en ze doen het bijzonder goed. Al langer dan er veel hier oud zijn.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Metz doet dan ook niet anders dan flitsen maken, en ze doen het bijzonder goed. Al langer dan er veel hier oud zijn.
                        Voilà !
                        Mijn oudste Metz wordt in oktober 25 jaar en doet het nog steeds goed op m'n oude pentaxen. Wel niet meer te gebruiken op moderne camera's, maar de andere metzen wel.
                        En hoewel ik ook een hotshoeflitser heb werk ik véél liever met een staafflitser hoor. Erg handig en robuuster dan die opzetflitsers. De combinatie ligt gewoon veel beter in de hand.

Comment

ik wil je toch ook de raad geven een Nikon flits aan te schaffen.

SB600 of SB 800 zijn aan te raden.
                          Ik kocht onlangs via internet een tweedehand SB 800 voor 275 euro in perfecte staat.

Blijven zoeken zou ik zeggen !!

succes

Comment

Working...
                          X