Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Satief gekocht en toch nog bewegingsonscherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Satief gekocht en toch nog bewegingsonscherpte

Het ligt hier duidelijk niet aan de kwaliteiten van het statief, als je de zelfontspanner (timerfunctie) grbruikt, dan is het probleem opgelost.
    Een afstandsbediening is ook een goede oplossing om te voorkomen dat de camera beweegt tijdens het afdrukken.

Met de mirror-lock-up ingeschakeld vermijd je ook nog eens de trillingen van de opklappende spiegel (dit geldt alleen voor een reflextoestel natuurlijk).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Allen hartelijk dank voor de goede tips, heb het geprobeerd met de zelfonstspanner dat ging niet helemaal ok, misschien idd de wind, uit voorzorg al een afstandsbediening besteld en vanmiddag nog binnen gekregen. Nu gaat het wel super!! Zelfs met sluitertijden van 30sec... Zo'n afstandsbediening bied uitkomst!
      http://www.avdmnatuurfotografie.nl

Comment

Beter geen statief gebruiken dan een slecht statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Beter geen statief gebruiken dan een slecht statief.
          Dit is zever.

Als je een draadontspanner of de zelfontspanner gebruikt, heb je in rustige omstandigheden (lees: weing wind bv.) geen zwaar/duur statief nodig om bewegingsonscherpte tegen te gaan en kan je foto's nemen die uit de losse hand onmogelijk zouden zijn (bv. avondopnamen met secondenlange belichting).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            Dit is zever.

Als je een draadontspanner of de zelfontspanner gebruikt, heb je in rustige omstandigheden (lees: weing wind bv.) geen zwaar/duur statief nodig om bewegingsonscherpte tegen te gaan en kan je foto's nemen die uit de losse hand onmogelijk zouden zijn (bv. avondopnamen met secondenlange belichting).
            Helemaal mee eens, er zijn hier een boel mensen die met eenvoudige middelen prachtige foto's maken. 't Is alleen wat uitkijken wat je doet. Je kan een goedkoper, licht statief altijd verzwaren met balast onder het statief, als dat kan natuurlijk.
            Maar misschien ligt je probleem niet bij het statief, maar wel bij het balhoofd. Misschien zakt jouw toestel stilletjes weg (creep) na het vastzetten en bij een macro is dat nefast met de nodige gevolgen zoals bewegingsonscherpte. Kijk eens 2e hands in de koopjeshoek, daar vind je vaak goed materiaal.
            Last edited by Dynax7d; 16 juni 2007, 10:54.
            https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

het verschil blijven maken tussen slecht en goedkoop hé

sommige goedkope dingen zijn goed , maar niet allemaal. Mijn statiefje van 21euro kon gewoon mijn lens niet aan en begon te zakken dus = slecht

Daarnaast heb je idd ook zeer dure dingen die op gen kl**** trekken, maar die kans is wel iets kleiner.
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                het verschil blijven maken tussen slecht en goedkoop hé

sommige goedkope dingen zijn goed , maar niet allemaal. Mijn statiefje van 21euro kon gewoon mijn lens niet aan en begon te zakken dus = slecht

Daarnaast heb je idd ook zeer dure dingen die op gen kl**** trekken, maar die kans is wel iets kleiner.
                En eentje van 50 euro kan perfect aan je eisen voldoen, en 10 jaar meegaan...
                One day, I would like to make nice pictures :-)
                www.lucaskoijen.nl

Comment

Ook met een héél duur statief kan je dergelijke problemen ondervinden, het duwen op de knop geeft altijd een kleine beweging in je camera ... bij de ene al iets meer dan de andere maar toch.
                  Als je echt zelf geen beweging in je camera wil zetten moet je een afstandsbediening gebruiken (of desnoods de timer-functie).

En wat wil 21€ zeggen?
                  Je hebt statieven van 60€ dat ergens in uitverkoop aan 21€ kunnen staan en je hebt statieven van 20€ dat de ene of andere profiteur aan 90€ verkoopt.
                  Prijs wil niet altijd alles zeggen, met een type weet je veel meer (als je het kent).
                  Ja ... iets spotgoedkoop zal wel meer kans geven op de aankoop van brol dan iets duur maar toch is dit geen regelmaat.
                  Zet uw duur statief maar eens op een slechte ondergrond se zoals bijvoorbeeld in een oud huis met houten vloer ... die waggelt al als er iemand 1 stap verzet.

Voor de rest zie de reactie van GeertB.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Werk per def. altíjd met een draad/afstand ontspanner bij 't statief, al is 't geen dure, je moet 'm wel meeslepen en dan benut je de statief functie optimaal.
                    en natuurlijk zorg je dat ie stevig / op goede ondergrond staat en je cam/lens combi in balans/solide op de kop gemonteerd staat.
                    (toen ik nog voor een batt/grip spaarde had ik een blokje metaal onder de cam. geschroefd als contragewicht voor de tele...)
                    'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      21 euro? Voor dat geld de naam statief niet waardig.
                      De goedkoopste Gitzo is al zo'n 10x duurder...
                      Dan nog 30x zoveel voor het balhoofd!
                      Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Working...
                      X