Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NDFilter voor extreem lange sluitertijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NDFilter voor extreem lange sluitertijden

Ik ben op zoek naar een NDfilter om lange sluitertijden te verkrijgen. Ik ben er achter gekomen dat Cokin zo een filter heeft (156)
    Het probleem is dat die alleen voor het P-systeem verkrijgbaar is. Ik ben in het bezit van het Z-systeem.

weet iemand een alternatief?

Re: NDFilter voor extreem lange sluitertijden

Er zijn er ook van andere merken (de veel voorkomende) die je gewoon voor je lens kan opschroeven.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Hier heb je redelijk goedkoop namaak cokin spullen €20 een filter en houder, ik zie gauw niet de ring voor op het objectief.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Hier heb je redelijk goedkoop namaak cokin spullen €20 een filter en houder, ik zie gauw niet de ring voor op het objectief.

Bedankt voor de tip en de moeite...helaas zit het filter wat ik zoek er niet tussen. ND2, ND4, en een ND8 heb ik al in mijn bezit. Ik ben dus op zoek naar een nog donkerder filter.

Comment

Combinatie van verschillende filters? 2 of 3 ND8 filters bv?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
            Combinatie van verschillende filters? 2 of 3 ND8 filters bv?
            De optische kwaliteit van deze harsfilters is niet gelijk aan dat van echt filter-lens glas.Meerdere van deze harsfilters over elkaar gebruiken zal de kleuren en scherpte erg nadelig beinvloeden. In het cokin filtersysteem zie ik geen oplossing. B+W maakt circulaire ND -filter die 6stops licht tegenhouden( 2x nd8 effect). Ze hebben ook nog een speciaal filter dat men vooral in de industrie gebruikt om erg sterke lichtbronnen te fotograferen.

In welke verschillende filtermaten ze deze speciale filters maken weet ik niet.

Link naar hun site

http://www.schneideroptics.com/ecomm...y.aspx?CID=679
            Last edited by RUPSELKOPKE; 30 mei 2007, 20:49.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Het kan maar een rare oplossing zijn, maar misschien lukt het als je er een cd voor houdt. Als je een cd voor een lamp houdt en door het spiegelende oppervlak kijkt, dan wordt een hele hoop van het licht weggefilterd. Het zou kunnen dat je hiermee langere sluitertijden kan krijgen. Ik heb het echter zelf nog nooit geprobeerd... Je zal wel wat last hebben van reflectaties...

Comment

Of gewoon als vroeger: UV filter boven een roetende kaars houden en dan langzambewegen om een mooie gelijkmatige laag te krijgen. Wel een glazen filter gebruiken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  De optische kwaliteit van deze harsfilters is niet gelijk aan dat van echt filter-lens glas.Meerdere van deze harsfilters over elkaar gebruiken zal de kleuren en scherpte erg nadelig beinvloeden. In het cokin filtersysteem zie ik geen oplossing. B+W maakt circulaire ND -filter die 6stops licht tegenhouden( 2x nd8 effect). Ze hebben ook nog een speciaal filter dat men vooral in de industrie gebruikt om erg sterke lichtbronnen te fotograferen.

In welke verschillende filtermaten ze deze speciale filters maken weet ik niet.

Link naar hun site

http://www.schneideroptics.com/ecomm...y.aspx?CID=679

Bedankt Rupselkopke,

Dit is precies de info die ik zoek...

Comment

Je kan ook twee polarisatiefilters achter elkaar gebruiken (de voorste moet wel een lineaire zijn, of een omgedraaide ciculaire). Dan kan je traploos regelen tot een quasi pikzwarte filter . Als je de kombinatie heel donker maakt kunnen je kleuren wel wat raar worden.
                    Kris

Comment

Hoya heeft een NDX400, 9stops verschil

heel geschikt voor long exposures te maken op klaar lichte dag

goedkoop hier: http://cgi.ebay.com/HOYA-77mm-HMC-ND...QQcmdZViewItem
                      Last edited by d_oracle; 4 juni 2007, 11:44.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Re: NDFilter voor extreem lange sluitertijden - extreme oplossing

Voor extreem lange belichtingen kan je een zonnefilter gebruiken. Baader maakt zo'n folie waarmee je op maat van je objectief filters kan maken. Eigenlijk is dit filter gemaakt om veilig met de telescoop naar de zon te kunnen kijken.

Je hebt hem in twee varianten: ND5 en ND3.8. De aanduiding verschilt van de klassieke aanduiding en het gaat hier om machten van 10. De ND5 laat dus maar 1/100000ste licht door en de ND3.8 +- 1/10000ste. Extreme belichtingstijden zijn dus gegarandeerd. De ND5 heb je in een A4 formaat al voor 20 Euro, de ND3.8 moet je per halve vierkante meter afnemen voor 64 Euro...

Bijkomend voordeel: ze geven absoluut geen vervorming of beeldfouten.

Maar misschien is deze oplossing net iets te extreem...

Koen
                        Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                        http://www.koenvangorp.be

Comment

Weer een hoop interessante informatie

ik zal het 1 en ander eens op mijn gemak gaan uitzoeken.

Bedankt voor de info

Comment

twee polarisatie filter, je hebt een linear en een circular nodig, geven een blauwe zweem als neveneffect... dus niet aangeraden, tenzij je zwartwit gaat werken...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                            X