Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen kwaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen kwaliteit

Ik heb een vraag rond de invloed van tussenringen.
    want ik ben er niet echt gekend mee.
    tot wat ik nu allemaal gelezen heb ben ik teweten gekomen dat het
    1. je brandpuntsafstand verlengd
    2. een kortere scherpstelafstand krijgt.
    3. één a twee stops van diafragma kleiner wordt

maar ik heb hierbij toch een aantal vragen.

1. hoeveel verlengd dat je brandpuntsafstand. als je een 30 mm objectief hebt en een tussenring van 20 mm wordt u objectief dan een 50 mm?

2. hoeveel wordt die scherpstelafstand kleiner. ik heb een tokina objectief met een scherpstelafstand van 0.84 m momenteel. kan ik dan echt tot 0.1m gaan van een onderwerp?

Hopelijk kan iemand hierop antwoorden
    canon eos 20D met tokina 24-200mm f3.5-5.6 en canon kitlens 18-55mm f3.5-5.6

website: http://www.hannesvanhove.be.tt

Re: Tussenringen kwaliteit

Oorspronkelijk geplaatst door hannes vanhove Bekijk bericht
    Ik heb een vraag rond de invloed van tussenringen.
    want ik ben er niet echt gekend mee.
    tot wat ik nu allemaal gelezen heb ben ik teweten gekomen dat het
    1. je brandpuntsafstand verlengd
    2. een kortere scherpstelafstand krijgt.
    3. één a twee stops van diafragma kleiner wordt

maar ik heb hierbij toch een aantal vragen.

1. hoeveel verlengd dat je brandpuntsafstand. als je een 30 mm objectief hebt en een tussenring van 20 mm wordt u objectief dan een 50 mm?

2. hoeveel wordt die scherpstelafstand kleiner. ik heb een tokina objectief met een scherpstelafstand van 0.84 m momenteel. kan ik dan echt tot 0.1m gaan van een onderwerp?

Hopelijk kan iemand hierop antwoorden
    1. ? een 100mm blijft een 100mm
    2. Juist: hangt af van de lengte van de samengestelde tussenringen. Komen meestal in setjes van 3. Hoe langer, hoe dichter je kan komen
    3. Zie 2. Hoe langer, hoe meer licht je verliest.
    (4. Hoe langer des te minder DOF bij een bepaald diafragma)

Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

toch ben ik niet echt mee met je antwoorden want ik zoek meer concretere antwoorden.

De brandpuntsafstand verandert toch als je er een tussenring gebruikt?

en ik zou toch eens wille wete of ik echt dicht bij een onderwerp zou kunnen met zo een tussenringen set van kenko. want nergens zie ik echt waarden staan.

En wat bedoel je met dat DOF deel. bedoel je dat de fotos zeer onscherp zullen zijn?
      canon eos 20D met tokina 24-200mm f3.5-5.6 en canon kitlens 18-55mm f3.5-5.6

website: http://www.hannesvanhove.be.tt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hannes vanhove Bekijk bericht
        toch ben ik niet echt mee met je antwoorden want ik zoek meer concretere antwoorden.

De brandpuntsafstand verandert toch als je er een tussenring gebruikt?

en ik zou toch eens wille wete of ik echt dicht bij een onderwerp zou kunnen met zo een tussenringen set van kenko. want nergens zie ik echt waarden staan.

En wat bedoel je met dat DOF deel. bedoel je dat de fotos zeer onscherp

zullen zijn?
        De brandpuntsafstand van een lens wijzigd niet.... enkel het beeld dat naar de sensor geprojecteerd wordt is groter omdat je objectief verder van je camera gebruikt word. Hoe meer vergroting met eenzelfde objectief op gelijk diafragma hoe geringer de scherpte diepte.(dof) Vermindering van de werkafstand = vermindering van de scherpte diepte. Hoe meer tussenringen ...hoe meer vergroting ...hoe korter de werkafstand. Door het gebruik van tussenringen verlies je focus op oneindig. Je kunt wel korter focussen dan normaal maar niet langer op voorwerper verder weg van de camera. De vergroting die je kan halen met tussenringen is verhoudingsgewijs groter op korte objectieven en veel minder op lange tele's. De werkafstand bij een 50mm lens + een complete set tussenringen gaat niet veel meer dan een paar cm zijn (3-4cm)
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
        X