Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud batterij EN-EL3e

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderhoud batterij EN-EL3e

    Gegroet,

    Ik heb sinds kort een Nikon D80 en vraag me nu af hoe ik het best mijn batterij onderhoud. (EN-EL3e)
    De man van konijn zei me dat ik de eerste keer hem wel een nachtje mocht laten doorladen (wat ik dan ook gedaan heb), maar hoe zit het nu verder?

    Haal ik de batterij er best uit als ik de camera een paar dagen niet gebruik? En hang ik ze dan opnieuw aan de lader tot ze vol is, ook al is ze nog niet helemaal leeg ?(Of zelfs nog maar op 60 %, dat ding gaat meer dan 1000 shots mee!)
    Of gewoon best in de camera houden en net voor ze plat is opnieuw herladen?

    Enige raad is welkom want ik lees hier nogal tegenstrijdige berichten en in de handleiding is er ook niet veel over te vinden.
    Last edited by dio5; 21 mei 2007, 15:14.

  • #2
    Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

    Een lithium-ion akku mag je nooit helemaal leeg maken (de camera zal wel eerder uitschakelen), en je mag ze altijd bijladen wanneer je een aantal foto's gemaakt hebt.
    Op die manier kan je steeds met een volle akku beginnen aan de volgende fotoshoot.

    Met een nikkel-metaalhydride of nikkel-cadmium was dat net andersom, die moest je leeg maken en mocht je eigenlijk niet bijladen, maar dat laatste is bij de nieuwere akku's ook niet meer zo'n groot probleem.


    Als je de camera lange tijd niet gebruikt, dan moet je er altijd de akku uithalen.

    Een nieuwe akku een hele nacht in de lader laten zitten is helemaal niet nodig, de meeste laders voor lithium-ion akku's schakelen automatisch uit als de akku bijna geladen is (95%), en schakelen dan over op een heel kleine laadstroom. Bij Canon moet je dan de akku nog een uur laten zitten om de volle 100% van de capaciteit te krijgen, maar je mag ze ook wel direkt gebruiken als de lader aangeeft dat ze geladen is, die laatste 5% zal geen groot verschil geven .

    De laders van Nikon zullen ook wel ongeveer op dezelfde manier werken, want dat is de standaard-laadprocedure voor alle lithium-ion akku's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

      Naar alle waarschijnlijkheid zal de levensduur van je batterij ruimschoots die van je digitale camera overleven. De EL-EN3 kan tot 500 maal herladen worden. Reken zo'n 300 beelden per lading en je komt aan 150.000 beelden.
      Tegen die tijd zal je sluiter al lang aan vervanging toe zijn.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

        koop een tweede batterij.

        Batterij A in de body, en gebruiken tot ze leeg is. Batterij B (opgeladen) als reserve houden en pas gebruiken als A leeg is.

        DUS een batterij pas opladen als ze leeg is. Ik weet het , een lith-ion heeft geen geheugen effect, maar als je telkens als je enkele foto's gemaakt hebt en voor een nieuwe fotosessie staat je batterij gaat opladen, zit je snel aab de theorethische 500 maal cyclus. En die 500 is wel het maximum hoor.


        groetjes Luc

        Comment


        • #5
          Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

          Ja lap.. dus weeral tegenstrijdigheden:

          de één zegt gebruiken tot ze leeg is, de ander weer net niet?!

          Comment


          • #6
            Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            koop een tweede batterij.
            Volledig mee akkoord.
            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Batterij A in de body, en gebruiken tot ze leeg is. Batterij B (opgeladen) als reserve houden en pas gebruiken als A leeg is.
            DUS een batterij pas opladen als ze leeg is.
            Dit is dus niet nodig he, een Lithium Ion accu kan je ongestraft (bij)laden als ze nog niet leeg is. En tweedens denk ik dat minder het aantal laadcycli van invloed is op de levensduur van de lithium-ion accu, dan wel de leeftijd tout-court van de cel.

            Bovendien denk ik dat je met de voornoemde 500 laadcycli inderdaad de levensduur van je body overstijgt ! Ik heb 2 accu's en kom bijlange niet aan 1 laadbeurt per accu per week. Aan dat ritme zou ik minstens 10 jaar nodig hebben om aan m'n 500 laadbeurten te komen. Op 1 accu maak ik ongeveer 800 à 1000 foto's. Ik gebruik wel nooit de interne flash.
            Last edited by pol parasol; 22 mei 2007, 09:23. Reden: laatste paragraaf

            Comment


            • #7
              Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              koop een tweede batterij.

              Batterij A in de body, en gebruiken tot ze leeg is. Batterij B (opgeladen) als reserve houden en pas gebruiken als A leeg is.
              Ik werk ook op deze manier.

              mvgr Year62
              Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

              Comment


              • #8
                Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

                Mja, ik koop voorlopig geen tweede batterij omdat ik mijn eerste toch niet direct opkrijg, tenzij ik twee weken of meer zou rondtrekken in een gebied zonder power.. ik ben immers geen professionele fotograaf.

                De meningen zijn verder precies verdeeld...

                Comment


                • #9
                  Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

                  Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                  De meningen zijn verder precies verdeeld...
                  http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
                  Lijkt me vrij goed onderbouwd. Ik hecht er in ieder geval meer geloof aan dan aan een vrijblijvende bewering...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

                    Ok allemaal hartelijk bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderhoud batterij EN-EL3e

                      Met mijn Sony F828 had ik maar 1 batterij. Ik heb die 3 jaar lang gebruikt door steeds in camera op te laden voor de shoot. Dat ding werkt nu nog steeds maar wordt wel veel minder gebruikt want een 400D heeft het overgenomen.

                      Ik zou er niet te hard van wakker liggen. Voor elke belangrijke foto sessie gewoon opladen. Anders blijven werken tot ze bijna leeg is.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment

                      Working...
                      X