Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop voor intensief gebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop voor intensief gebruik

    Graag had ik gebruikers meningen over het gebruik van een laptop in combinatie met rawfiles d70 en d200 en intensief werken met cs2.
    Ben van plan om een aankoop te doen, maar zit met de vraag welk merk, type toestel.
    Calibratie mogelijkheden?
    En waar moet ik speciaal op letten.
    En zijn er gebruikers die het nooit meer zouden doen.
    Of juist wel?

    Budget 1500 euro'ts.
    Of zo om en bij.( als meer,??? gewoon nog wat wachten)

    Met dank voor jullie kostbare tijd.
    Kurt

    Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

  • #2
    Re: Laptop voor intensief gebruik

    Let vooral op de harddisk, dat is meestal het traagste onderdeel van een PC. Als je die op 7.2k kan hebben ipv 5.4k of nog beter 10k (maar die zijn er nog niet teveel blijkbaar), dan zal je dat wel merken.
    Blijf zeker weg van de oudere 4k drives.
    Staar je niet blind op processorsnelheden, maar ga voor een maximum aan werkgeheugen.

    Comment


    • #3
      Re: Laptop voor intensief gebruik

      Een 10K harde schijf in een laptop heb ik nog ni gezien, maar inderdaad, zo snel mogelijk, en zo veel mogelijk. En flink wat geheugen. 2GB is voldoende, voor meer heb je een 64-bits besturingssysteem nodig, en dat vertrouw ikzelf nog niet voldoende.

      Het scherm is, met de beste wil van de wereld, niet vergelijkbaar met een desktop TFT of CRT, maar het is best te pruimen. Laat je laptop eens calibreren bij een collega, en je profiel zal een tijdje meegaan.

      Ik zweer bij Dell.
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: Laptop voor intensief gebruik

        ik heb een laptop die er speciaal voor gebouwd is: 2 harde schijven waarvan een @ 7200 rpm, een 15,3" scherm met 1600x1200 resolutie, snelle grafische kaart met 256 MB geheugen, 2GB ram, ingebouwde cardreader en dual DVD brander

        budget was meer dan wat jij wilt betalen, maar mijn laptop loopt als een trein, enige nadeel was de prijs, maar op locatie kan ik al beginnen foto's af te werken, en de beste via G3 naar de redactie te sturen zodat ze tijdig gepubliceerd raken.

        ik denk als je een core2duo E6600 like processor, 2 GB ram en een HD (tweede kan via USB2) neemt dat je binnen budget al een goede Photoshop laptop kan laten bouwen. je goedkopere laptop zal mogelijk minder tegen een stootje kunnen dan een dure in een deftige behuizing. Elk merk heeft goedkope en beter afgewerkte reeksen.

        blijf weg van fujitsu siemens en acer, dan heb je het ergste al laten links liggen

        Comment


        • #5
          Re: Laptop voor intensief gebruik

          Hello,

          heb net een MacBook Pro gekocht, met 3gb ram en 100 gb 7200 rpm disk (de 200gb HD is maar 4200rpm) met 1680x1050 scherm en een externe 20" monitor in dezelfde resolutie, dan kan ik thuis volledig 'calibrated' werken en 'in the field' met het ingebouwde scherm al wat voorbereiden. Had al twee externe schijven van 320Gb in 'mirror' om altijd een dubbele backup te hebben je weet maar nooit, CD's en DVD's kan je ook al niet vertrouwen blijkbaar.

          Maar tel hier nog eens een Adobe Creative Suite 3 bij en en je komt er met 1500 Euro jammer genoeg niet, PhotoShop alleen kost al bijna 1000 Euro dacht ik, de CS3 suite is tegen de 2000 Euro als ik mij niet vergis.

          Veel geld om op je schoot te leggen vind ik, maar als het nodig is, is het nodig hé.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Laptop voor intensief gebruik

            blijf weg van fujitsu siemens en acer, dan heb je het ergste al laten links liggen
            Ik ben nogtans heel tevreden met mijn Fujitsu Siemens Lekker klein, 1,7Kg 2Gb Ram met dualcore intel , maar ik moet eerlijk zijn, ik gebruik hem eigenlijk alleen op reis, als opslagmedium en om kleine bewerkingen te doen in Nikon Capture, voor het zware werk gebruik ik een echte twee processor 2X 2,4 Ghz met 4 Gb. 800 Mhz ram en een raptor 10.000 Rpm schijf. een koude start van Photoshop CS2 duurt daar juistgeteld 3 seconden , daar kan geen enkele laptop tegenop, en daar zijn deze ook niet voor gemaakt

            Comment


            • #7
              Re: Laptop voor intensief gebruik

              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              blijf weg van fujitsu siemens en acer, dan heb je het ergste al laten links liggen
              Acer akkoord, Fujitsu-Siemens wat de modellen in grote warenhuizen (Amilo consumer segment) betreft, ook akkoord, maar niet wat de Lifebook reeks betreft, en zelfs de Amilo Pro reeks draait zeer goed. Lifebook is zeer robuust en uiterst degelijk. Maar je betaalt wel wat.
              Last edited by Compumax; 11 mei 2007, 16:05.

              Comment


              • #8
                Re: Laptop voor intensief gebruik

                voor 1500 € heb je een goeie Apple Macbook met :

                2.0Ghz Intel Core 2 Duo
                1Gb RAM
                120Gb HD
                Allesbrander
                Draadloos netwerk ingebouwd....

                die dingen gaan goed vooruit en gaan langer mee dan welke brand-laptop dan ook...

                Moest ik 1500 € hebben, ik dacht niet na... (hoewel ik me eerst een EF 100-400 IS USM zou kopen )
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Laptop voor intensief gebruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                  voor 1500 € heb je een goeie Apple Macbook met :

                  2.0Ghz Intel Core 2 Duo
                  1Gb RAM
                  120Gb HD
                  Allesbrander
                  Draadloos netwerk ingebouwd....

                  die dingen gaan goed vooruit en gaan langer mee dan welke brand-laptop dan ook...

                  Moest ik 1500 € hebben, ik dacht niet na... (hoewel ik me eerst een EF 100-400 IS USM zou kopen )
                  Voor 1179 euro (inc BTW) heb ik een Dell Inspiron 6400 met dezelfde CPU, WiFi, een schijf van 160GB, allesbrander, en 2GB geheugen, en een groter scherm.

                  Kan ik nog een 50 1.4 kopen ofzo..

                  Ik zou trouwens nog ff wachten tot Santa Rosa doorgedrongen is tot de mainstream laptops.

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptop voor intensief gebruik

                    Voor mijn werk gebruik ik dagelijks twee laptops.
                    Ik ben nu aan mijn vijftiende of zestiende, ben onderhand de tel wel kwijt.
                    Omdat ik er ook op programmeer en zware applicaties draai, kies ik steeds voor even zware configuraties.
                    Mocht ik echter voor prive kopen, dan NOOIT een laptop.
                    Zeker niet , zoals je hier stelt voor "intensief gebruik"
                    Heb vele merken gehad van Acer, Dell, Hp, tot Compaq(nu ook HP), enz...noem maar op en geen enkele zonder problemen op korte of langere termijn.En met problemen bedoel ik dan ernstige problemen.
                    Eén uitzondering: één Acer heeft het 7 jaar uitgehouden en mijn vroegere Powerbooks van Apple (niet meegeteld in de hogervermelde).
                    Er is natuurlijk een verschil tussen professioneel en amateur gebruik, maar toch...als je niet echt de mobiliteit nodig hebt ben je naar mijn bescheiden mening nog altijd beter af met een gewone desktop.
                    Let op: veel van de huidige "Mini desktops" zijn ook gemaakt met laptop parts en dus niet veel beter (voorlopig).
                    De fabrikanten weten dit ook, getuige de looptijd van hun "Care-packs" of "extended guarantees": teruggebracht van vier naar drie jaar!
                    Succes bij je keuze.
                    Henri

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laptop voor intensief gebruik

                      Even de ZOEK-functie gebruiken, in het bijzonder in de sectie CHIT-CHAT, en je vindt een massa informatie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laptop voor intensief gebruik

                        heb Toshiba satellite 110-152, kost maar 650 euro meer in de exell en het ding doet goed wat hij moet doen.....centrino duo, aparte schermkaart, DVD-writer, wifi, W-lan enz...HD niet de topsnelheid (5400 rpm) maar heeft als voordeel dat de batterij 3,5 uur meegaat en niet 1,5 zoals de meeste....
                        heb wel extra 512 MB Ram bijgestoken.....
                        met jou budget kan je nog een schoon lenske bijkopen....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laptop voor intensief gebruik

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Voor 1179 euro (inc BTW) heb ik een Dell Inspiron 6400 met dezelfde CPU, WiFi, een schijf van 160GB, allesbrander, en 2GB geheugen, en een groter scherm.

                          Kan ik nog een 50 1.4 kopen ofzo..

                          Ik zou trouwens nog ff wachten tot Santa Rosa doorgedrongen is tot de mainstream laptops.

                          Dave
                          Sorry maar toch eens de kleine letterkes van de configuratie gaan bekijken.
                          als je dezelfde dell wil kom je er niet met 1500 €.
                          je moet geen "appelen" met citroenen vergelijken he.
                          zo o.a; geen bluethoot, geen camera, geen volledige firewire, een beperkt OS,........

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laptop voor intensief gebruik

                            Helemaal juist kris, als je intensief je laptop wilt gebruiken moet je ook rekening houden met je OS, OSX is wat dat betreft de beste keuze op alle vlak, geen pop ups bv die om de 10 minuten zeggen dat je computer veilig is.

                            Probeer eens OSX, je zult nooit meer terug willen gaan, je zult er veel langer plezier van hebben en je centjes zullen goed geinvesteerd zijn.

                            Ik heb jarenlang gewerkt met windows, nog altijd, maar voor het zware werk haal ik mijn mac boven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Laptop voor intensief gebruik

                              Ach ja, ik zeg maar wat. Geen bluetooth, nou en? Geen volledige firewire, dames, wat wil dat nu weer zeggen? Is er op deze planeet een toestel dat alleen bruikbaar is met een volledige FireWire? En geen camera? Bedoel je dan zo'n ding om tegen je grootmoeder wat te zagen? Zo'n ding om eens mee te spelen, en dan te klagen dat het toch niet hetzelfde is als een D200?
                              En een beperkt OS? Draait er geen Photoshop op ofzo? Is er dan een wezenlijk verschil?

                              En dat van de appelen en peren, de appelen zijn wat donkerder groen aan het worden en de peren wat ronder van vorm, me dunkt.

                              Maar jah, wat weet ik he?

                              Ja jongens, ga nog maar even door hoor. Het enige ware geloof, geloof me!
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X