Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-600: als het AF-hulplicht niet werkt...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB-600: als het AF-hulplicht niet werkt...

Bekentenis: ik ben een stomme ...

Een jaartje geleden viel mijn toestel met de flits SB-600 erop tegen de stenen. De flits werkte nog wel maar blijkbaar ging het AF-hulplicht niet meer (dat ontdekte ik pas later). Van armoede dan maar "AF-light" op "off" gezet zodat ik toch nog het AF-hulplicht van de camera had.
    In een optimistische bui de flits eens opengevezen, die ledjes waren nog goed, de cablage was nog goed en het printje was niet gebroken. Ik hield het er dan maar op dat er ergens in de voet van de flits een contact afgebroken was, maar 'k had de moed niet om 'm zo ver open te vijzen.

Nu lees ik vandaag in het boekje van de SB-600: als het toestel op "continu fotograferen" staat werkt het af-hulplicht van de SB-600 NIET. Nu staat mijn toestel quasi altijd op "continu"... het toestel op single shot zetten en voilà, voor het eerst in een jaar ging het focuslichtje van de flits weer...

Als er iemand hetzelfde tegenkomt heeft hij hier misschien iets aan, vandaar dat ik dit post; niet omdat ik er plezier in heb dat de mensen zien dat ik soms een piwi ben

Re: SB-600: als het AF-hulplicht niet werkt...

Stefaan, 't is door dingen tegen te komen zoals jij nu, dat velen er iets uit kunnen leren . . . Goeie tip
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Jij post ze tenminste, de dingen die ik soms zelf tegenkom durf ik hier niet vertellen
      Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Hehe, kon mij ook gebeuren hoor, dus zo stom ben je niet (of: ik ben even stom).

Maar het is zeker wel een goede tip

Comment

Stefaan,

Begrijp het niet...ik werk ook meestal op "continu" en het AF-hulplicht van de SB600 werkt wel!
          In het boekje staat het zoals jij hebt aangegeven....
          Heb al geprobeerd om het op S te zetten en daarna terug op continu maar zie geen verschil...???
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Toch niet hoor Aquarius, als ik mijn D50 op continue focus zet (C) dan werkt het AF licht ook niet. Is logisch he, anders zou het lichtje de hele tijd aan moeten staan want je laat je camera zijn focus constant aanpassen.

Ik zie net dat het over single shot gaat. Ik neem dan aan dat Stefaan het over de focus heeft?
            (in dat geval zou je toch gelijk hebben Stefaan).

Comment

ik heb het niet over AF-C of AF-S, maar over die stand waarbij je toestel foto's blijft nemen zolang je de ontspanknop indrukt.

Comment

hm raar, bij mij maakt dat toch ook geen verschil.
                Maar soit, zolang je AF assist terug werkt zal het wel goed zijn zeker

Dus bij deze: Aquarius had gelijk ik trek mijn woorden terug

Comment

Om alle verwarring weg te nemen: de handleiding van de SB600 spreekt duidelijk over Single Servo AF (AF-S), en niet over de S van Single Shot.

Ik heb net even de test gedaan op mijn D200: op AF-S werkt het hulplicht wel, op AF-C niet.

Daarentegen maken Single Shot of Continu Mode geen verschil uit voor het hulplicht.

Dus Vanslycken, hetgeen jij nu ondervonden hebt lijkt me toch wel eigenaardig.

Groetjes, Wim
                  Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                  Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                    Om alle verwarring weg te nemen: de handleiding van de SB600 spreekt duidelijk over Single Servo AF (AF-S), en niet over de S van Single Shot.

Ik heb net even de test gedaan op mijn D200: op AF-S werkt het hulplicht wel, op AF-C niet.

Daarentegen maken Single Shot of Continu Mode geen verschil uit voor het hulplicht.

Dus Vanslycken, hetgeen jij nu ondervonden hebt lijkt me toch wel eigenaardig.

Groetjes, Wim
                    Kom inderdaad tot dezelfde conclusie voor de D70...hetgeen wél logisch is....
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                      Kom inderdaad tot dezelfde conclusie voor de D70...hetgeen wél logisch is....
                      Same here hoor

Comment

Ah? Tiens, raar, want normaal sta ik altijd op af-S en dus bij hoge uitzondering eens op af-C.
                        Toch nog maar eens proberen.

Misschien heeft die flits door de val dus toch een slag van de molen.
                        Dan gelijkt hij op zijn baasje.

Comment

Was net even aan het Googlen voor hetzelfde probleem, dus mijn hulplicht werkt niet en ik werk op de AF-C stand.
                          Het hulplicht van het toestel werkt niet alsook van mijn SB-600 niet.

Vanavond, na het werk zal ik eens mijn toestel in de AF-S stand zetten en zien of het hulplicht werkt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz Sp-One
                          Nikon D70s / Nikkor AF-S 18-55mm F 3,5-5,6G II DX / Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED VR / Sigma 18-50 EX DC HSM F 2.8 /Sigma AF 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM / Nikon SB-600/ - Panasonic

Comment

Working...
                          X