Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tripod of monopod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tripod of monopod

hoi,

ik zou me graag een statief aanschaffen om meer stabiele foto's te nemen en beetje meer vaste hand te hebben...

nu vroeg ik me af of een monopod interessant genoeg is voor deze probleempjes, of is een tripod toch interessanter? heb maar bang dat dit redelijk gesleur word...

ik neem vooral foto's van evenementen (petanque, beurzen, enz...)
    Nikon D90 - Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR

Re: tripod of monopod

Als de camera echt stil moet staan, voor een sluitertijd van 1 seconde of langer, dan kom je er niet met een monopod.

Als je met een vrij zware lens werkt, dan kan een monopod wel een hulpmiddel zijn om de boel omhoog te houden.

Ik heb zelf een tripod, en een monopod, maar die laatste heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt (die heb ik wel goedkoop tweedehands gekocht).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Inderdaad, met een telelens op je cam, lijkt een tripod me ook veel beter.
      Een tripod geeft nauurlijk ook meer stabiliteit. Mijn Velbon Sherpa is zowat het beste foto-accessoire dat ik gekocht heb naast mijn Fuji-cam
      PENTAX K100d SUPER !!!!!
      Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
      En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Hey,
        Zelf heb ik een tripod en een monopod,
        Een monopod is volgens mij beter voor evenementen waar je steeds jezelf verplaatst, ik gebruik de mijne ook meestal op reis en op een dagje uit naar de stad of zo,
        Die tripod gebruik ik meestal als ik tijd heb, bijvoorbeeld als ik er alleen op uit trek voor wat landschapsfoto's, of ook thuis voor studio-shots,

Een monopod bied extra stabilisatie zoals een VR/IS/OS/VC,... dat min of meer zou doen,
        Een tripod daarentegen zet je beeld echt vast, maar beperkt je meer in je mobiliteit.

Een beetje zoals; je gebruikt een auto als je snel ergens wil zijn en je niet onderweg wil stoppen,
        maar je gebruikt de fiets als je rustig wil rondkijken en de snelheid je niet interesseert

Groetjes
        Tim

Comment

Ik ben van mening dat je een monopod gemakkelijk kan vervangen door een rijstzak (een kussentje gevuld met droge rijst of iets dergelijks) je vind meestal wel iets om op te steunen. Een statief is iets om je cam echt langere tijd stil te houden. Lange sluitertijden (1sec en langer) zijn niet mogelijk zonder een tripod. Een statief geeft niet enkel het voordeel dat je camera stabiel staat, door het opstellen van statief ga je iets trager werken en beter kijken wat je compositie ten goede komt.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Mee eens. Direct een statief gaan kopen!
            Was ook mijn beste aanschaf (na de camera zelf dan).

Comment

Een monopod is een uitstekend hulpmiddel om bij normale lichtomstandigheden te gebruiken. Zelf gebruik ik hem bij sportfotografie, in de dierentuin of andere evenementen waarbij ik met name een telelens gebruik. Met andere woorden wanneer ik een lange tijd met dit gewicht loop te zeulen en in beginsel ook uit de hand zou kunnen fotograferen geeft het mij meer stabiliteit en rust.
              Wanneer ik bij een lange sluitertijd niet meer uit het handje kan schieten (en dit is voor iedereen verschillend ) gebruik ik altijd een tripod. Het schieten van een scherpe foto maakt het zeulen met een tripod ondergeschikt.
              Natuurlijk is dit afhankelijk van tijd, plaats, reactiesnelheid en de situatie waar je je op dat moment bevind. Succes.

Comment

Tripod kopen, je kan een tripod ook gebruiken als "monopod" als je slechts 1 van de poten uitschuift. Of eventueel toch alledrie, maar ze dan tesamen houden ipv uitgezet.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                  Tripod kopen, je kan een tripod ook gebruiken als "monopod" als je slechts 1 van de poten uitschuift. Of eventueel toch alledrie, maar ze dan tesamen houden ipv uitgezet.
                  ja maar het is toch een stuk meer zeulen dan een monopod
                  erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                    Met een echte monopod kunt ge veel beter tikken uitdelen, vraagt dat maar aan die scheper van vorige week
                    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                      ja maar het is toch een stuk meer zeulen dan een monopod
                      Ja, ongeveer 3 keer zo veel...

Comment

Als ik op fotouitstapje ben, monteer ik de camera + lens op de monopod, en zeul zo de hele dag de handel rond over men schouder. Gaat echt prima.
                        Moet je wel een zware monopod kopen, maar die zijn echt niet duur. (681B van manfrotto +-65€) Gooi daar een leuk kopje op, en je hebt kwaliteit.
                        Statief is echt sleuren, en niet flexibel, monopod is binnen de 10 sec klaar voor gebruik, ik schuif maar 1 element in. Daarom heb ik ook voor de 3 delige gekozen.

Comment

Working...
                        X