Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Een octa geeft een imo mooier, verspreid licht. Voor portretfotografie zou ik eerder een octa aanraden, maar voor productfotografie vind ik dat niet zo handig.
Octa's zijn verhoudingsgewijs minder duur dan een grote softbox, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Een statief met wieltjes is wel aan te raden bij het gebruik van een grote octa
Een octa geeft een imo mooier, verspreid licht. Voor portretfotografie zou ik eerder een octa aanraden, maar voor productfotografie vind ik dat niet zo handig.
Octa's zijn verhoudingsgewijs minder duur dan een grote softbox, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Een statief met wieltjes is wel aan te raden bij het gebruik van een grote octa
Als een octo voor portretfotografie aan te raden is (waarvoor het ook wel bedoeld is in mijn geval), waarom wordt er dan in de meeste gevallen een softbox gebruikt?
En wat geeft een grid op een softbox of octagon dan extra?
Als een octo voor portretfotografie aan te raden is (waarvoor het ook wel bedoeld is in mijn geval), waarom wordt er dan in de meeste gevallen een softbox gebruikt?
En wat geeft een grid op een softbox of octagon dan extra?
Je ziet veel vaker softboxen, dat klopt, maar dat is ook omdat octa's nog niet zo lang bestaan, of althans populair zijn. Madmax heeft een grote octo dacht ik, je kan het hem eens vragen, hij heeft ook wat meer ervaring met dat soort dingen
Een grid doet net het tegenovergestelde, dat is dan weer om het licht te bundelen i.p.v. te spreiden.
hoi.
Nav een paar priveberichten zal ik even hier reageren.
Schrik niet, ik schiet dus momenteel helemaal niet meer met softboxen, behalve als ik op een witte achtergrond schiet en de boel zacht en schaduwloos moet zijn. Dan neem ik de grote en tevens vreselijk onhandige octa. Maar dat ding geeft ongelovelijk mooi licht en over de hele linie geen verlies in F-stops.
Kleine softbox wil ik nog wel eens gebruiken als rimlight of haar licht, omdat je dan zacht licht als halo randje krijgt.
momenteel schiet ik als hooflicht met de beautydish of sunlightreflector van Bowens. Als achterlichten de standaardreflector met barndoors en een grid om het licht beter te sturen.
waar ik momenteel heel veel gebruik van maak zijn 2 zelfgemaakte panelen (voor wit, achter zwart) om het licht te blokkeren en te sturen. Ik haat het als ik op de achtergrond ongewenste lichtval heb.
Ook plak ik tegenwoordig de beautydish af met zwart papier en schiet ik met een opening van 1 cm breed. Maf he. Maar wel gaaf om het licht heel precies te sturen.
Octa of langwerpige boxen zijn ideaal voor full body. Maar als je zoals ik 99% portret en/of waist-up schiet, voldoet en kleinere box/bron ook, maar wil je dan full body gaan, heb je te weinig.
Een plu gebruik ik dus nooit. dat licht is gewoon heel slecht vind ik om mee te sturen.
Die grid op een box is ook ideaal om het licht te richten en geen lichtval op achtergrond of andere oppervlakten te krijgen. Vooral als je ruimte witte vlakken heeft, weerkaatst alles en is je ruimte zelf al een grote reflector.
Maar alles hangt af van het doel. Schiet je op locatie (woonkamer slaapkamer enz..) wil je natuurlijk wel meer licht op de omgeving. In dat geval is een plu/box enz natuurlijk onontbeerlijk.
Ik hoop dat ik de vragen een beetje heb kunnen beantwoorden.
dus eigenlijk maakt het niet uit: rechthoek of penta. Is er trouwens een verschil in het opstellen van die dingen? Gaat het ene vlugger dan de andere (voor degenen die niet de luxe hebben van een studio )
dus eigenlijk maakt het niet uit: rechthoek of penta. Is er trouwens een verschil in het opstellen van die dingen? Gaat het ene vlugger dan de andere (voor degenen die niet de luxe hebben van een studio )
uhuh.. opbouwen van de octa doe je liever maar 1 x in je leven hahahah. Ding is te onhandig. Andere softboxen zijn ook lastig om op te bouwen. Plu is voor onderweg het meest handig, net als de losse beautydish.
Opstelling is wel ZEKER van belang. Millimeter werk!!! Dat is juist de kunst van het fotograferen vind ik zelf, het zien van het licht of de schaduwen. En damn.. dat is vaak heel lastig hahaha.
Woord zegt het al een klein beetje. Om het licht zachter te maken. Maar daar zijn hele boeken over geschreven.
Maar dat is niet alleen de softbox die dat doet maar ook de grootte van de lichtbron - verus afstand tot het object.
Als jij je flits via het witte plafond laat kaatsen, heb je ineens een heel grote lichtbron tot je beschikking met als gevolg zachtere schaduwen.
Er is iemand hier op het forum, die dat haarfijn kan uitleggen. Ik dacht dat Kodachrome het een keer gedaan had, maar ben me niet zeker.
Op deze link vind je een soort geïllustreerde tutorial over de basisbeginselen om het licht van studioflitsen te modelleren.
Hier vind je een eenvoudige tool om het effect van verschillende hulpstukken (ruw) met elkaar te vergelijken. (zonodig moet je onder de 'products' link maar kijken wat de verschillende modellen van deze fabrikant precies zijn)
Comment