Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cir.pol.filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• cir.pol.filters

Ik wil een circulaire polorisatie filter aanschaffen, maar wat is her verschil
    Tussen een NC filter , een MRC filter en een Kaseman filter.
    Nu heb ik er voor de bescherming een 010 UV Haze filter van B&W opzitten van in het begin.
    zal er een groot verschil zijn op de foto's.
    Coolpix 990 & D70/N Af-S 18-70 DX / AF-G 70-300 / 50-f1.4 / 60-f2.8 macro / SB 600 / S 70-200 f2.8

Re: cir.pol.filters

Een polarizer werkt reflecties tegen. Daardoor kan je o.m. makkelijker doorheen een vitrine trekken van op straat of vissen die onder water zwemmen...

Reflecties kom je echter ook in de lucht tegen (stofdeeltjes en dauwdruppels bijvoorbeeld). De polarizer werkt dan ook die reflecties tegen waardoor luchten een diepere blauw krijgen...
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

Een pol. filter dient niet ter bescherming van je objectief... maar wel voor de redenen die apa aanhaalt. Nadeel ervan is dat deze filter een beetje licht wegneemt.
      Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Licht dat weerkaatst wordt op "reflecterende" oppervlakken wordt gepolariseerd ttz de golflengten gaan in een enkel vlak trillen. Polarisatiefilters zijn in staat om dat licht tegen te houden MAAR enkle op voorwaarde dat de hoek waaronder het licht op het filter terrecht komt en ten opzichte van de bron (de zon) correct is dwz dat afhankelijk van waar men staat en in welke richting men fotografeert ten opzichte van de zon het filter effect maximaal of nul kan zijn. Indien die hoek optimaal is dan kan men nog het filter roteren om het effect al dan niet aan te passen .. BTW metaaloppervlakken en spiegels polariseren niet dus om een leuke foto te maken van je wagen zal reflectie op het chroom niet verdwijnen

Een lineair filter laat gewoon het gepolariseerde licht door tot in de camera. Omdat een aantal camera hun AF systeem werkt op fasedetectie van het licht geraken die met een lineair pol filter compleet van de wijs. Daarom zijn er circ. pol filters uitgedacht. Deze filters hebben een bijkomende kwart golflengte additioneel filter dat het doorgaande gepolariseerde licht terug zogezegd "depolariseert" ..
        De achtervoegsels van de filtertypes slaan meestal op de kwaliteit van de "coating" en/of de glasdikte .. je moet rekening houden dat een pol filter je, afhankelijk van de kwaliteit, tussen 1,5 en ruwweg 2,5 F stops aan licht kan kosten .. en leuk om weten .. een pol filter in de "neutrale" stand heeft hetzelfde effect als een ND filter "neutral density"
        (je kan het effect bekijken door tween polaroid zonnebrillen evenwijdig en haaks op mekaar te zetten .. dat zijn 2 lin pol filters )

al wat je wil weten over polarisatie van licht en het gebruik ervan staat op
        http://micro.magnet.fsu.edu/primer/l...lighthome.html

kijk vooral naar de interactieve geanimeerde java tutorials

Comment

Met lenzen in de prijsklasse van 100-200 euro mag je ervan uitgaan dat de vraag niet zo relevant is: alle genoemde filters voldoen dan uitstekend denk ik zo.
          Je gaat toch geen filter van 180 euro zetten op een lens van 100? (Ik bedoel het kan wel, maar er lijken mij dan wel andere prioriteiten.)
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Working...
          X