Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bescherming frontlens van (zeer) grote diameter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bescherming frontlens van (zeer) grote diameter

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
    @ HansV,
    Interessant wat je schrijft! Ik dacht dit vroeger idd. ook reeds ergens gelezen te hebben, maar moet toegeven dat ik tot op vandaag nog nooit zonder UV-filter heb gewerkt (op kwaliteitsglas).
    Ik zal het zelf ook eens moeten uittesten...
    Weet jij mss. toevallig of er ergens reeds vergelijkende tests zijn gepubliceerd van beelden geschoten mét en zonder UV-filter?

Hallo Luc, ik heb geen weet van vergelijkende tests met/zonder filter. Dit moet echter eenvoudig te proberen zijn. Ik denk dat het verschil vooral te maken heeft met de hoeveelheid tegenlicht.
    Enkele jaren geleden had ik tijdens een shoot ondervonden dat ik veel reflecties had van tegenlicht. Toen ik het UV-filter van de lens nam waren de reflecties verdwenen. Ik heb de ganse dag zonder filter verder gewerkt en nadien had ik de indruk dat mijn foto's er beter uitzagen dan met filter (ook die zonder tegenlicht). Toen heb ik prompt alle filters van mijn lenzen gehaald en ik heb sindsdien altijd zonder gewerkt.

Voordien had ik reeds gemerkt dat de foto's met lenzen waarvoor ik geen filter had er beter uitzagen dan die met 'gefilterde' lenzen. Ik dacht dat het met de lenzen zelf te maken had maar na het voorval met de reflecties ging er bij mij een belletje rinkelen.

Het zou wel interessant zijn een vergelijking te maken. Als ik eens veel tijd heb .
    Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Het Frontglas van Bv. een Nikon 300mm AFS f2.8 is geen lens bij deze objectieven is een frontglas uit speciaal glas gemonteerd, dit glas is veel goedkoper vervangbaar dan een hol of bol geslepen glas In de specificaties staat 11 elementen in 8 groepen, tel ze maar eens na, het voorste en achterste zijn beschermglazen, en worden niet als een lenselement gezien.
      Last edited by Guest42; 6 maart 2007, 18:01.

Comment

@rupselkopke,
        De prijs die mij werd meegedeeld voor een kwaliteitsfilter was wel ca. €100 hoger dan wat jij hierboven aanhaalt. Zelfs de verkoper schrok even toen hij in de prijslijst keek...
        En BTW, prijs/geld is relatief hé. Een kwaliteitsobjectief kan je niet vergelijken met een "stuk glas" dat alleen moet dienen als bescherming van uw lens...

Ik zal dan wel "voorzichtig" zijn...
        Als je even zoekt vind je al een uv-beschermfilter van B+W voor rond de 120 euro in de 105mm maat. Volgens mijn mening is het door B+W gebruikte materiaal zelfs wel ietsje beter dan gewoon glas.

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=19014
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Als je even zoekt vind je al een uv-beschermfilter van B+W voor rond de 120 euro in de 105mm maat. Volgens mijn mening is het door B+W gebruikte materiaal zelfs wel ietsje beter dan gewoon glas.

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=19014
          Hey thx rupselke, goeie tip!

Zou dit de beste B&W uitvoering zijn, want ik dacht dat er verschillende versies zijn? Zal seffens toch nog even verder nachecken welke B&W uitvoering dit precies is...

Ik ging enkel af op wat de verkoper zei en dat betrof een Sigma Multicoated filter in die maat. Wel beste kwaliteit, maar de prijs was ruim 2.5x hoger dan deze B&W...

Alhoewel ik nog steeds niet overtuigd ben dat dergelijke filter de beeldkwaliteit niet negatief kan beïnvloeden, ga ik het toch verder uitpluizen...
          Eerst hier eens proefondervindelijk nachecken met enkele andere glasbakken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Het Frontglas van Bv. een Nikon 300mm AFS f2.8 is geen lens bij deze objectieven is een frontglas uit speciaal glas gemonteerd, dit glas is veel goedkoper vervangbaar dan een hol of bol geslepen glas In de specificaties staat 11 elementen in 8 groepen, tel ze maar eens na, het voorste en achterste zijn beschermglazen, en worden niet als een lenselement gezien.
            Dit is ook het geval bij de AF-S 200-400.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Zou dit bij de Sigma 120-300 ook het geval zijn?

Maar of dit frontglas vlot kan vervangen worden??? Zit precies vastgekit aan het SLD-glas? Is hier ook geslepen, zal dus geen gewoon glasplaatje zijn zeker?....
              Last edited by LucD; 6 maart 2007, 19:16.

Comment

Zou dat niet bij alle (duurdere) objectieven zo zijn?

Ik vermoed dat het bij de Sigma 120-300 ook het geval is: http://www.sigma-benelux.nl/products...uct.php?pid=36

Maar of dit frontglas vlot kan vervangen worden??? Zit precies vastgekit aan het SLD-glas?
                In elk geval ook bij de 200mm f/2.0 VR. De bedoeling is dat het *relatief* goedkoop kan vervangen worden.
                Last edited by HansV; 6 maart 2007, 19:27.
                Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Zou dit bij de Sigma 120-300 ook het geval zijn?

Maar of dit frontglas vlot kan vervangen worden??? Zit precies vastgekit aan het SLD-glas? Is hier ook geslepen, zal dus geen gewoon glasplaatje zijn zeker?....
                  Bij Sigma hebben ze in ieder geval een filter van 105mm.
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Dit is ook het geval bij de AF-S 200-400.
                    Niet zo bij de 200-400 kijk maar, Ook niet bij de 120-300 van Sigma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Niet zo bij de 200-400 kijk maar, Ook niet bij de 120-300 van Sigma

Welles voor de 200-400.
                      Als je de lens hebt kijk op blz 21 van de manuel : Lens Protective Glass.
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Welles voor de 200-400.
                        Als je de lens hebt kijk op blz 21 van de manuel : Lens Protective Glass.
                        idd zeer juist

Comment

Discussie verplaatst naar gepaster forum . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

intresante postings!

Ik denk wel dat zo'n B&W fitertje van 120 Euro (ben net wezen kijken voor een 112mm versie voor mijn lens) goedkoper is dan het vervangen van een beschermingsglas!

Het beschermt ook tegen allerlij stofjes die je niet tegenhoud! 1 keer je lens schoonmaken en filter erop en ja kan (bijna) aan plijven prutsen op je UV filter! of zie ik dit verkeerd?

Ik vraag mij wel af wat het verschil is tussen cristal clear en UV filters!
                            ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
                              intresante postings!
                              Ik vraag mij wel af wat het verschil is tussen cristal clear en UV filters!
                              Als je toch iets plaats zou ik voor die cristal clear gaan.
                              Op mijn 300 zit die er helemaal achteraan ook tussen, ter opvulling van de anders lege ruimte waar de insteekfilters moeten geplaatst worden.
                              fotosite

Comment

Hi Elsan,

Ik vergis me het is een Profesioneel B&W Skylight Filter 1A, men heeft het over rode gloed zal eens navragen voor zo'n cristal clear uitvoering.
                                ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Working...
                                X