Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bescherming frontlens van (zeer) grote diameter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bescherming frontlens van (zeer) grote diameter

Alhoewel de meningen nogal durven verschillen, opteren velen toch om de frontlens van hun objectieven te voorzien van een UV-filter, enkel en alleen maar voor de mechanische bescherming van hun (dure) lensglas.
    Voor de courante diameters is het geen groot probleem om deze te vinden.
    Anders is het echter wanneer we denken aan diameters van de orde van 105mm of groter.
    En dan spreken we nog niet van de exorbitante kostprijs van dergelijke "glasplaatjes"...

Vragen aan ervaringsdeskundigen:

1. Wordt de beeldkwaliteit (contrast - scherpte) bij dergelijke grote objectiefdiameters nadelig beïnvloed door reflecties via een extra - weliswaar kwaliteitsvol en dubbel coated - UV filter?
    Heeft men hierover vergelijkende praktijkvoorbeelden?

2. Hoe wordt de grote frontlens best beschermd tijdens tochten in de natuur?

Meestal wordt bij dergelijke (tele)lenzen een (weerbestendige) objectief-hoes meegeleverd die ook over de zonnekap schuift, maar dan moet men dit telkens voor elke opname afnemen en vervolgens terugzetten, met het risico dat ze er onderweg nog afvalt ook... eerder omslachtig en zeker niet doenbaar wanneer "voor de voet" op fotojacht wordt gegaan...

Alle suggesties zijn welkom!...

Beste dank bij voorbaat!

Re: Bescherming frontlens van (zeer) grote diameter

De zonnekap van mijn 300 2.8 is ruim vijftien cm. diep. Ge moet al met een stok in de lens gaan steken per manier van spreken. Trouwens, daar kan niks op de front geschroefd, werkt met insteekfilters.
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      De zonnekap van mijn 300 2.8 is ruim vijftien cm. diep. Ge moet al met een stok in de lens gaan steken per manier van spreken. Trouwens, daar kan niks op de front geschroefd, werkt met insteekfilters.
      Ik weet dat de 300 f2.8 met insteekfilters werkt en dat de zonnekap idd. vrij lang is, maar bij de 120-300 bvb. is dit niet het geval, deze zonnekap is merkelijk korter (omwille van het downward bereik naar 120mm)...

Nu, in een bosrijke omgeving kàn natuurlijk al gauw een tak o.i.d. per ongeluk toch eens in uw zonnekap geraken hé... ik moet het u niet vertellen...

Ik zou dus wél een 105mm filter kunnen vinden voor de 120-300, maar de prijs is om letterlijk straal achterover te vallen....

Vandaar dat ik dus zoek naar een alternatieve methode (if any!?...) want die lenskap telkens op en afzetten, dàt zie ik toch niet écht zitten "in the heat of the battle"....

Comment

Bij mijn Minolta 400 zat er een clear filter van Minolta zelf bij. Daarnaast de zonnekap erop...

Maar als je een goedkope oplossing (filter) zoekt, kan je dit eens proberen. Mocht hierdoor de kwaliteit van je beelden echt negatief beïnvloedt worden, dan heb je er in elk geval je broek niet aan gescheurd.

http://cgi.benl.ebay.be/NEW-105mm-UV...QQcmdZViewItem
        (En dit komt gewoon in een briefomslag naar hier, dus je hebt geen extra douane- of andere kosten.)
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Een 2500 euro duur objectief lukt wel.......een 160 euro uv beschermfilter is dan weer om van achter over te vallen. Tja nen rijke mens is iets vies

Ik denk dat de zonnekap bescherming genoeg bied. Met duur materiaal werken vraagt wat extra voorzichtigheid. Hoe groot acht je de kans dat een tak ongevoeld voorbij de zonnekap diep genoeg tot aan de lens geraakt om dan nog eens echt een kras te veroorzaken.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Hoe groot acht je de kans dat een tak ongevoeld voorbij de zonnekap diep genoeg tot aan de lens geraakt om dan nog eens echt een kras te veroorzaken.

ik denk dat je dan al serieuze stunts zult moeten uithalen om krassen op je frontlens te krijgen in zulke omstandigheden
            bij mijn weten ga je bij natuurfoto's niet bepaald zitten koprollen en uit bomen springen?
            5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb voor mijn 300 2.8 indertijd zelf een dop gedraaid in kunststof die net gepast spande in de opening van de zonnekap die zo ongeveer een 13 a 14cm in diameter moet zijn denk ik, als ik op wandel was dan monteerde ik wel eens die dop maar ik moet er bijvertellen dat die ondertussen al ergens onder het stof ligt… De zonnekap van deze lens is echt meer dan groot genoeg om het frontglas te beschermen maar er is natuurlijk altijd een risicootje…
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Een kras krijg je alleen als er iets van vergelijkbare hardheid over een oppervlak gaat. Glas is erg hard materiaal, dus een tqak zal niet zozeer een kras maken. Krassen op lenzen krijg je voornamelijk al sje met zandkorrels of zo gaat poetsen.
                Wat wel kan gebeuren is dat de coating iets beschadigd raakt door een tak. Wat dat voor invloed heeft op de foto zou ik niet durven zeggen.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

@ K2,
                  Thx voor je tip, maar ik heb zo een flauw vermoeden dat dit "filter" wschl. onvoldoende "anti-glare" kwaliteit biedt om het op dergelijke lens te monteren...? Het is idd. niet veel geld, maar als de kans groot is dat het extra reflecties geeft, is het toch weggesmeten geld...

@rupselkopke,
                  De prijs die mij werd meegedeeld voor een kwaliteitsfilter was wel ca. €100 hoger dan wat jij hierboven aanhaalt. Zelfs de verkoper schrok even toen hij in de prijslijst keek...
                  En BTW, prijs/geld is relatief hé. Een kwaliteitsobjectief kan je niet vergelijken met een "stuk glas" dat alleen moet dienen als bescherming van uw lens...
                  Het is de persoonlijke waardering voor het object in se dat bepaalt of de prijs al dan niet in functie staat van wat je ervan verwacht...

Bij grotere (lees duurdere) objectieven (bvb. 500 f4.5, 300-800 f5.6, 800 f5.6 ...), kan zelfs helemaal geen beschermingsfilter voor de frontlens gedraaid worden...
                  Hetzelfde geldt trouwens voor bepaalde extreme groothoekobjectieven...

Ik zal dan wel "voorzichtig" zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                    Een kras krijg je alleen als er iets van vergelijkbare hardheid over een oppervlak gaat. Glas is erg hard materiaal, dus een tqak zal niet zozeer een kras maken. Krassen op lenzen krijg je voornamelijk al sje met zandkorrels of zo gaat poetsen.
                    Wat wel kan gebeuren is dat de coating iets beschadigd raakt door een tak. Wat dat voor invloed heeft op de foto zou ik niet durven zeggen.
                    Je hebt gelijk, ik dacht natuurlijk ook in eerste instantie aan bescherming tegen beschadiging van de coating... want als er iets "serieus" in uw lens zou schieten, dan kan zelfs een meervoudig gecoate B&W filter niet verhinderen dat ook de frontlens naar de haaien gaat!...

Enkele kleine beschadigingen op de frontlens zal je wellicht niet direct merken in het beeld, maar als het er teveel worden, dan zou de beeldkwaliteit er op termijn mss. wél kunnen gaan onder lijden...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Ik heb voor mijn 300 2.8 indertijd zelf een dop gedraaid in kunststof die net gepast spande in de opening van de zonnekap die zo ongeveer een 13 a 14cm in diameter moet zijn denk ik, als ik op wandel was dan monteerde ik wel eens die dop maar ik moet er bijvertellen dat die ondertussen al ergens onder het stof ligt… De zonnekap van deze lens is echt meer dan groot genoeg om het frontglas te beschermen maar er is natuurlijk altijd een risicootje…
                      Bovendien is de zonnekap van een 300 f2.8 merkelijk langer dan deze van een 120-300.

Comment

Ik zou er niet teveel schrik van hebben. Ge draagt de combinatie normaal toch opzij met de lensopening naar beneden, 't is ook niet direct iets om aan je nek te hangen en op je buik te laten bengelen
                        Juist wat opletten als ge door struikgewas stapt of op een smal paadje.
                        Trouwens de hoes die bij de mijne geleverd is schuift zo op en af de zonnekap, al moet ik eerlijk zeggen dat ze ook meer in mijn rugzak steekt dan dat ze op de zonnekap staat.
                        Je let automatisch meer op zo'n combinatie dan op een body met een 50mm lenske erop.
                        Groter probleem is dat er geen enkele fototas bestaat waar ge lens en body samen in kwijt kunt, laat staan met de zonnekap gemonteerd.
                        Voordeel van die zonnekap is wel dat ge die ook in omgekeerde stand, over de lens geschoven dus, kunt blokkeren met een spanvijs, maar dan is je front wel onbeschermd en moet je dus de beschermhoes gebruiken.
                        Enfin, ik heb me een Mont Blanc rugzak aangeschaft met een zwaar harnas en een brede heupgordel. Daar kan gans de combinatie netjes in, en ik heb nog een paar vakken en vakjes vrij voor regenkledij en wat benodigdheden.
                        fotosite

Comment

Vroeger had ik altijd filters op mijn lenzen, nu gebruik ik ze nooit meer. Je ziet toch een kwaliteitsverschil zonder filter (beter contrast, minder last van reflecties bij tegenlicht).
                          Ik gebruik wel altijd de zonnekap en wanneer ik mij verplaats gaat het klepje terug op de lens.
                          Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

@ elsan,
                            Ja, zo denk ik er ook over... en het is idd. op die smalle paadjes en door het struikgewas dat ik vooral zal moeten oppassen... Ik heb nog wel zo'n oude loden cape die ik eromheen kan slagen als bescherming en camouflage tegelijk...

Als fototassen heb ik een LowePro Mini Trekker en een Computrekker Plus AW. In laatstgenoemde zal het zeker wel lukken. De verkoper dacht dat het mss. zelfs nog kon in eerstgenoemde? De zonnekap zal er iig. altijd wel af moeten.

BTW, werk je nog veel met de Bigma?...

@ HansV,
                            Interessant wat je schrijft! Ik dacht dit vroeger idd. ook reeds ergens gelezen te hebben, maar moet toegeven dat ik tot op vandaag nog nooit zonder UV-filter heb gewerkt (op kwaliteitsglas).
                            Ik zal het zelf ook eens moeten uittesten...
                            Weet jij mss. toevallig of er ergens reeds vergelijkende tests zijn gepubliceerd van beelden geschoten mét en zonder UV-filter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                              Weet jij mss. toevallig of er ergens reeds vergelijkende tests zijn gepubliceerd van beelden geschoten mét en zonder UV-filter?
                              Ja, dat zou me ook wel interesseren.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
                              X