Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BENBO statief voor natuurfotografie: praktijkervaringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• BENBO statief voor natuurfotografie: praktijkervaringen?

Sinds enkele dagen ben ik op zoek naar een praktisch en stevig statief voor gebruik met relatief zware telelenzen in de (soms zeer natte) natuur.
    Gewicht van statief speelt inzoverre een rol, dat het niet licht mag zijn...
    Geen tierelantijntjes, maar stevig en stabiel.
    Als kop heb ik nog een oud Linhof balhoofd dat ik ga proberen nieuw leven in te blazen.

Vandaag zag ik de BENBO Type 2.
    (Type 1 komt niet in aanmerking want is voor mij een heel stuk te klein )...
    Zie: http://www.patersonphotographic.com/tripods/benbo.html
    Op eerste zicht zeer handig én stabiel.
    Wat mij vooral aanspreekt is de enkele hendel om alles direct los-, resp. vast te zetten. Ook is de uitvoering erop berekend om langdurig in een meter water en modder te staan...

Natuurlijk heb ik hier al ge-searched, maar heb slechts een tweetal (oude) BENBO-ervaringen gelezen.
    Vooral die van hvr_oosterzele is me bijgebleven, o.a. omdat ik meermaals heb gelezen dat hij de "middenzuil" heeft afgezaagd...
    BTW, het is niet écht een middenzuil in de klassieke betekenis, maar wél bijzonder flexibel.
    Natuurlijk moet men rekening houden met de wetten van de fysica om een en ander in balans te houden bij horizontale opstelling van deze zuil!...

Zijn er nog andere meer recente praktijkervaringen hier?
    Of alternatieven?

Re: BENBO statief voor natuurfotografie: praktijkervaringen?

Hi Luc,
    Heb zelf zo'n benbo statief en net even op die site gekeken en ik denk dat ik dan de benbo 1 heb. Hij is heel zwaar, degelijk gebouwd en kan inderdaad in de gekste standen staan. Ik zelf vind hem niet echt geschikt voor zware lenzen (gebruik daar een gitzo voor), maar voor macrowerk vind ik hem veel handiger dan de gitzo aangezien je op een heel handige manier van hoogte etc. verandert...
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Comment

Ik zou die eerlijk gezegd nooit meer kopen. Zwaar doch niet echt stabiel en mijn mening over die middenzuil ken je al .

Comment

@ Edwin,
        Het gewicht vind ik helemaal geen bezwaar, maar ik begrijp niet goed op welk vlak je van oordeel bent dat het niet geschikt is voor zware lenzen...?
        Kan je dit mss. even verduidelijken aub.?
        Ik zou er een zwaar Linhof balhoofd op gebruiken dat - op zich - bewezen voldoende stevig is om een D200-Bigma combo stevig geklemd te houden.

Wat mij in positieve zin bijzonder opvalt, is idd. de flexibiliteit en het vastzetten door slechts één hendel. Bovendien is het gemaakt om in de modder te staan!...

@ Hans,
        In de winkel had ik de indruk dat het (idd. zware) statief toch redelijk stabiel bleek (weliswaar niet getest met zware camera-lens combo). Wat ik wél opmerkte, was dat de poten op een gladde winkelvloer bij centraal neerwaartse druk mogelijk verder openspreiden...? Mss. had ik de hendel onvoldoende vastgezet of is dit mss. het gevolg van de constructie met één enkele centrale klem? Dit probleem zal zich in de natuur wellicht niet voordoen want daar kunnen de poten niet zo wegschuiven...

Als je stelt dat het statief niet echt stabiel is, bedoel je dan in de opstelling waarbij de "middenzuil" horizontaal staat ingesteld en waarbij de camera-lens off-center staat opgesteld, zoals bvb. voor macro-fotografie? Ik meende zulks tussen de regels van uw voorgaande posts gelezen te hebben, ook de reden waarom je er een stuk van hebt afgezaagd...?

Ik waardeer jullie bijdragen, maar ben er dus nog niet helemaal uit!...

Comment

Met een macrolens erop is hij me stabiel genoeg. Zet ik er een zware lens op dan is hij minder stabiel dan m'n gitzo. (heb het dan over een lens van 3KG).
          Ik gebruik een wimberley-head en bij de benbo ligt hij net naast het centrum en vaak heb ik het idee dat de 3 poten nooit exact 120 graden tov elkaar staan. Die middenzuil afzagen kan ik me iets bij voorstellen wanneer je zo stabiel mogelijk erg laag bij de grond wilt fotograferen. De middenzuil horizontaal zetten is iets minder stabiel, maar stabiel genoeg voor mij met een D200 en sigma 150mm erop... Heb ooit ook zo'n trecker model gehad, maar dat was 10x niks. Wellicht is die benbo 2 nog iets stabieler dan de benbo 1.
          Groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
            @ Hans,
            In de winkel had ik de indruk dat het (idd. zware) statief toch redelijk stabiel bleek (weliswaar niet getest met zware camera-lens combo). Wat ik wél opmerkte, was dat de poten op een gladde winkelvloer bij centraal neerwaartse druk mogelijk verder openspreiden...?
            Absoluut, dat is inderdaad nadeel nr één, op gladde ondergrond is het statief echt niet te doen met vb een 1D2 + 400mm telelens erop.

Die centrale vergrendeling werkt ook soms evenveel in het nadeel dan in het voordeel. Je moet immers die schuine ringen die ertussen zitten verdraaien om het statief op te bergen en dan moet je die ringen weer juist zetten om het statief mooi open te zetten.

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
            Als je stelt dat het statief niet echt stabiel is, bedoel je dan in de opstelling waarbij de "middenzuil" horizontaal staat ingesteld en waarbij de camera-lens off-center staat opgesteld, zoals bvb. voor macro-fotografie? Ik meende zulks tussen de regels van uw voorgaande posts gelezen te hebben, ook de reden waarom je er een stuk van hebt afgezaagd...?
            Die middenzuil is waardeloos. Verticaal trilt hij als een rietje dus uitschuiven om hoger te werken is echt zinloos. Dan maar de poten volledig uitschuiven maar dan komen we weer bij nadeel nr één. Horizontaal is het nog erger, totaal geen stabiliteit meer. Alleen om laag bij de grond te werken is dat statief nog te doen maar dan zit die middenzuil meer in de weg dan nuttig te zijn, dus heb ik de zaag er in gezet.

Die Benbo is gewoon te lomp en te zwaar voor z'n beperkte werkgebied. Sinds ik mijn Gitzo's heb gebruik hem nog nauwelijks.

Comment

Edwin en Hans, hartelijk dank voor jullie objectieve en waardevolle feedback.

Op eerste zicht dacht ik hét gevonden te hebben, maar niet dus...

We zoeken verder...

Comment

Working...
              X