Sinds enkele dagen ben ik op zoek naar een praktisch en stevig statief voor gebruik met relatief zware telelenzen in de (soms zeer natte) natuur.
Gewicht van statief speelt inzoverre een rol, dat het niet licht mag zijn...
Geen tierelantijntjes, maar stevig en stabiel.
Als kop heb ik nog een oud Linhof balhoofd dat ik ga proberen nieuw leven in te blazen.
Vandaag zag ik de BENBO Type 2.
(Type 1 komt niet in aanmerking want is voor mij een heel stuk te klein )...
Zie: http://www.patersonphotographic.com/tripods/benbo.html
Op eerste zicht zeer handig én stabiel.
Wat mij vooral aanspreekt is de enkele hendel om alles direct los-, resp. vast te zetten. Ook is de uitvoering erop berekend om langdurig in een meter water en modder te staan...
Natuurlijk heb ik hier al ge-searched, maar heb slechts een tweetal (oude) BENBO-ervaringen gelezen.
Vooral die van hvr_oosterzele is me bijgebleven, o.a. omdat ik meermaals heb gelezen dat hij de "middenzuil" heeft afgezaagd...
BTW, het is niet écht een middenzuil in de klassieke betekenis, maar wél bijzonder flexibel.
Natuurlijk moet men rekening houden met de wetten van de fysica om een en ander in balans te houden bij horizontale opstelling van deze zuil!...
Zijn er nog andere meer recente praktijkervaringen hier?
Of alternatieven?
Gewicht van statief speelt inzoverre een rol, dat het niet licht mag zijn...
Geen tierelantijntjes, maar stevig en stabiel.
Als kop heb ik nog een oud Linhof balhoofd dat ik ga proberen nieuw leven in te blazen.
Vandaag zag ik de BENBO Type 2.
(Type 1 komt niet in aanmerking want is voor mij een heel stuk te klein )...
Zie: http://www.patersonphotographic.com/tripods/benbo.html
Op eerste zicht zeer handig én stabiel.
Wat mij vooral aanspreekt is de enkele hendel om alles direct los-, resp. vast te zetten. Ook is de uitvoering erop berekend om langdurig in een meter water en modder te staan...
Natuurlijk heb ik hier al ge-searched, maar heb slechts een tweetal (oude) BENBO-ervaringen gelezen.
Vooral die van hvr_oosterzele is me bijgebleven, o.a. omdat ik meermaals heb gelezen dat hij de "middenzuil" heeft afgezaagd...
BTW, het is niet écht een middenzuil in de klassieke betekenis, maar wél bijzonder flexibel.
Natuurlijk moet men rekening houden met de wetten van de fysica om een en ander in balans te houden bij horizontale opstelling van deze zuil!...
Zijn er nog andere meer recente praktijkervaringen hier?
Of alternatieven?
Comment