Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsset + wat nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsset + wat nodig?

Ik heb dus een Canon EOS 400D, en heb de Falcon SET-SS150 in gedachten... is dus een set met 2 flitskoppen, 2 statieven, 2x softbox, netsnoeren en syncrokabels...

Waar ik niet goed kan in volgen, hoe stuur is die flitskoppen aan? Met een syncrokabel op de flitsschoen? Maar hieromtrend wordt niet veel informatie gegeven... is die dan compatibel met elk merk? Wat als ik zonder kabel zou willen flitsen, draadloos dus?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Mvg,
    Kevin.
    *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
    visit : http://www.emmab.be/

Re: Flitsset + wat nodig?

Oorspronkelijk geplaatst door breugie Bekijk bericht
    syncrokabels...

Waar ik niet goed kan in volgen, hoe stuur is die flitskoppen aan? Met een syncrokabel op de flitsschoen?
    Synchrokabels hebben aan de ene kant een steker voor de flitskop en de andere kant een PC-terminal steker. Die dingen zijn gestandaardiseerd; je 400D heeft er alleen geen aansluiting voor . Je kunt wel blokjes krijgen van Hama bijvoorbeeld die je op je hotshoe prikt waar dan wel een PC-terminal op zit. Die blokjes zijn universeel, ze passen op alle gangbare bodies.

Draadloos aansturen heeft echter veruit mijn voorkeur. Dat kan m.b.v. een infrarood ontsteker of een radiotrigger. Van Falcon Eyes is er bijvoorbeeld de infrarood ontspanner TRI. Dat ding is echter best groot en hij werkt niet goed als geen flitser de infrarood zender direct kan "zien". Voor iets meer geld heb je ook een radiotrigger, bijvoorbeeld als set de RF-425. Zo'n set bestaat uit een kleine zender die op je hotshoe aansluit en een ontvanger die op de flitser geprikt wordt. Kosten: ca. €54,- voor radio, €29 voor infrarood of €11 voor een oplossing m.b.v. het hama blokje.

O ja, je hoeft maar verbinding te maken naar 1 kop, de andere koppen flitsen mee in slave mode (ze gaan af zodra ze een flits "zien"). Ergo, er is maar 1 setje nodig ook al zou je 20 flitskoppen gebruiken

Comment

Tnx voor de uitleg, dat verduidelijkt met al een groot deel!

MVG,
      Kevin.
      *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
      visit : http://www.emmab.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
        ze gaan af zodra ze een flits "zien"
        Heb je dan wel zo'n stuur-set nodig? Reageren ze dan ook niet op de on-body flits?
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
          Heb je dan wel zo'n stuur-set nodig? Reageren ze dan ook niet op de on-body flits?
          Ja, dat doen ze wel, maar dat is tegenwoordig (vanaf de invoering van A-TTL) een probleem. Vroegâh (toen het gras nog groen was, en de lucht nog blauw ) was het flitssysteem eenvoudig: er werd geflitst en tegelijk gemeten (basic TTL). Was er eenmaal voldoende licht geconstateerd dan werd realtime de flits verteld te stoppen.

Tegenwoordig wordt er vooraf gemeten, er is dus een voorflits. Daarbij is de sluiter nog dicht en zelfs de spiegel is nog niet omhoog. Je studioflitsers gaan wel al af op die voorflits. Daarna gaat de spiegel omhoog waarna de sluiter open gaat en er echt geflitst wordt. Je studioflitsers zijn dan al lang en breed klaar en al weer aan het opladen voor een volgende flits. Ergo: da werkt nie.

Wat eventueel nog mogelijk zou zijn is het flash exposure lock mechanisme te "misbruiken". Je forceert dan eerst de voorflits m.b.v. FEL waarop je studioflitsers mogelijk al afgaan. Daarna wacht je tot de flitsers weer opgeladen zijn (duurt een seconde of wat) en daarna maak je de echte foto. In de praktijk werkt dit echter uiterst omslachtig.

Comment

Bedankt voor de heldere uitleg hierboven over het draadloos flitsen. Ik ben me ook in flitssets aan het verdiepen, maar tis veel ingewikkelder als ik dacht.
            Ik heb deze set op het oog

met infrarood draadloos flitsen. Maar heb liever radio. Waar kan ik voor deze set zo'n radio draadloos flits geval kopen? Hahaha.

En ik krijg geen duidelijk antwoord op mijn vraag: wat is beter, 2 softboxen of een bo en een plu?
            En wat is het verschil tussen het flitsen met 2 boxen of 1 box/1 plu?
            Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
            Sigma 18mm - 125mm

Comment

Ja, dat doen ze wel, maar dat is tegenwoordig (vanaf de invoering van A-TTL) een probleem. Vroegâh (toen het gras nog groen was, en de lucht nog blauw ) was het flitssysteem eenvoudig: er werd geflitst en tegelijk gemeten (basic TTL). Was er eenmaal voldoende licht geconstateerd dan werd realtime de flits verteld te stoppen.

Tegenwoordig wordt er vooraf gemeten, er is dus een voorflits. Daarbij is de sluiter nog dicht en zelfs de spiegel is nog niet omhoog. Je studioflitsers gaan wel al af op die voorflits. Daarna gaat de spiegel omhoog waarna de sluiter open gaat en er echt geflitst wordt. Je studioflitsers zijn dan al lang en breed klaar en al weer aan het opladen voor een volgende flits. Ergo: da werkt nie.

Wat eventueel nog mogelijk zou zijn is het flash exposure lock mechanisme te "misbruiken". Je forceert dan eerst de voorflits m.b.v. FEL waarop je studioflitsers mogelijk al afgaan. Daarna wacht je tot de flitsers weer opgeladen zijn (duurt een seconde of wat) en daarna maak je de echte foto. In de praktijk werkt dit echter uiterst omslachtig.
              Kan je de E-TTL niet uitschakelen en de flits op het minimale vermogen zetten ?
              BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maartje Bekijk bericht
                Bedankt voor de heldere uitleg hierboven over het draadloos flitsen. Ik ben me ook in flitssets aan het verdiepen, maar tis veel ingewikkelder als ik dacht.
                Ik heb deze set op het oog

met infrarood draadloos flitsen. Maar heb liever radio. Waar kan ik voor deze set zo'n radio draadloos flits geval kopen? Hahaha.

En ik krijg geen duidelijk antwoord op mijn vraag: wat is beter, 2 softboxen of een bo en een plu?
                En wat is het verschil tussen het flitsen met 2 boxen of 1 box/1 plu?
                Je kan die kopen op dezelfde plaas waar je de flitsers koopt .
                http://www.fotosg.nl/product_info.ph...e7eed6c2af66e8
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Heb vandaag toch de infrarood besteld met de set 300TX
                  Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
                  Sigma 18mm - 125mm

Comment

De beste manier is natuurlijk de M-stand. Dan hoeft er helemaal niets meer gemeten te worden. Wel even zorgen dat je camera geen voorflits geeft, gewoon handmatig instellen op minimaal dus, echter, ik weet niet of dat kan bij de 400D. Zo'n Hama flitsblokje gaat je dan helpen, da's zowieso de meest betrouwbare methode.

Comment

En je moet even naar de lokale bouwmarkt voor een pakket polystyreen (piepschuim) platen, of warmtewerende folie (voor achter de radiator). Perfecte low-budget reflectieschermen!

Comment

Working...
                      X