Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filters

ik ben op zoek naar een beschermingsfilter voor mijn lenzen
    maar er zijn er zoveel ( uv - polar - ... )

welke filter kan ik gebruiken als bescherming voor mijn filter zonder dat deze mijn foto's beinvloed

Met vriendelijke groeten
    Joeri

Re: filters

FYI ... een pola filter is allesbehalve een beschermingsfilter

Comment

Ja, dat wil Joerig dus graag weten en ik ook wel. Wat is een goed beschermingsfilter, waaar moet je op letten, welk merk is goed en welke niet. Heb je veel lichtverlies of valt dat wel mee. Komt zo'n filter de beeldkwaliteit wel ten goede? Kun je zo'n ding samen gebruiken met andere filters of moet je 'm dan juist weer verwijderen etc, etc. Die het weet mag het zeggen.
      Groet,

Gerard

Comment

Beschermingsfilter is niet echt nodig wanneer je een zonnekap gebruikt. Maar als je er toch een wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je een kwalitatief goed UV or clear filter gebruikt. Zelf gebruik ik multi-coated filters van B+W. Kosten wel wat meer, maar zijn kwalitatief ook veel beter.

Ter illustratie: waarom zou je 1500 euro uitgeven voor een lens en er dan een 20 euro filter op zetten? Het glas (en natuurlijk de fotograaf) is toch wat de foto maakt, niet de camera.
        Bodies: Nikon D700, D200
        Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
        Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Halfje-Bruin Bekijk bericht
          Beschermingsfilter is niet echt nodig wanneer je een zonnekap gebruikt.
          ik denk toch dat de meeste fotografen liever krassen hebben op een beschermingsfilter dan op een lens

Met vriendelijke groeten
          Joeri

Comment

ik heb deze gekocht is dat een goede filter

UV filter 390 ( 0-haze ) HTMC multicoating van Hama

Met vriendelijke groeten
            Joeri

Comment

ik ken je filter niet meteen, maar algemeen gezien is het toch wel hoe duurder de filter, hoe beter...
              en die van B+W zijn algemeen de beste (en ook duurste)
              5DmkIII en wat glas

Comment

De meeste multicoated filters zijn goed. Of je Hoya (Tokina) hebt of B+W maakt niet zo gek veel uit.
                HAMA HTMC is ook prima, alleen is dat meer een inkooporganisatie en in het verleden zat daar wel eens wat minder goed materiaal tussen (maar dat was dan ook geen htmc kwaliteit).
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Working...
                X