Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter: Slim?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter: Slim?

Hallo, ik wou me een circulaire pola filter aanschaffen voor mijn sigma 17-70 (72 mm) lens. Ik had gedacht aan een B+W MRC omwille van de goede optische kwaliteit en de MRC coating, maar nu weet ik niet goed of het nodig is om de slimversie te bestellen...

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt voor de snelle reacties
    Mvg, Fre

Re: Polarisatiefilter: Slim?

Voor zover ik weet (en mij ook verteld is in de fotowinkels) is de aanschaf van een slim filter enkel nuttig op een groothoek, omdat de kans op vignettering bij een 'gewone' filter te groot wordt.

Nu, je Sigma heeft wel een groothoek maar niet in die mate dat een gewone filter erop invloed zal hebben op de vignettering. Volgens mij zou je een gewone CP filter zelfs op een gewone UV filter kunnen vijzen en nog steeds geen last hebben van extra vignettering!

Wat ik overigens een nadeel vind aan sommige slim filters, is dat je lensdop er niet meer volledig inpast... Ik zou zeggen probeer eens in de winkel met twee 'gewone' filters eropgevezen en trek een foto van een wit blad. Kan je onmiddelijk vergelijken.
    Nikon D80 en toebehoren.

Comment

Goede tip van dat witte blad!
      Bedankt voor de snelle reactie!

Mvg, Fre
      Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
        Voor zover ik weet (en mij ook verteld is in de fotowinkels) is de aanschaf van een slim filter enkel nuttig op een groothoek, omdat de kans op vignettering bij een 'gewone' filter te groot wordt.

Nu, je Sigma heeft wel een groothoek maar niet in die mate dat een gewone filter erop invloed zal hebben op de vignettering. Volgens mij zou je een gewone CP filter zelfs op een gewone UV filter kunnen vijzen en nog steeds geen last hebben van extra vignettering!

Wat ik overigens een nadeel vind aan sommige slim filters, is dat je lensdop er niet meer volledig inpast... Ik zou zeggen probeer eens in de winkel met twee 'gewone' filters eropgevezen en trek een foto van een wit blad. Kan je onmiddelijk vergelijken.
        Dit klopt wat Joost aangeeft.
        Op 17 mm, geen probleem, ga je nog groter, wel.

Groeten
        JO
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
          Wat ik overigens een nadeel vind aan sommige slim filters, is dat je lensdop er niet meer volledig inpast...
          Dat is inderdaad 'n ellende met dat ding! 'k Zou er nooit meer zo ene kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joost_v
            Wat ik overigens een nadeel vind aan sommige slim filters, is dat je lensdop er niet meer volledig inpast...
            Koop dan een slim polarfilter van Nikon, daar past je lensdop nog prima op, en ze zijn bovendien helemaal niet zo overdreven duur en van de beste kwalliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
              En welke oplossing kies je dan? Geen pola?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                Dit klopt wat Joost aangeeft.
                Op 17 mm, geen probleem, ga je nog groter, wel.

Groeten
                JO
                Ik gebruik een gewone b&W polar op een Nikkor 12-24. Geen last op 12mm hoor.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  En welke oplossing kies je dan? Geen pola?
                  In elk geval geen B&W slim meer.

Comment

OK, bedankt allemaal voor de reacties! Dan lijkt het mij duidelijk wat te kopen: een B+W circ pola MRC, maar niet de slim versie
                    Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                      Ik gebruik een gewone b&W polar op een Nikkor 12-24. Geen last op 12mm hoor.
                      Wel ik wel, op 10 mm, gewone Hama filter, zonder zonnekap, geeft dit.
                      Let vooral op de hoekjes, en de vignettring.

Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                        Wel ik wel, op 10 mm, gewone Hama filter, zonder zonnekap, geeft dit.
                        Let vooral op de hoekjes, en de vignettring.

http://img81.imageshack.us/img81/7629/img237web7bk9.jpg
                        2mm bij een groothoek is wel heel veel, dus op 10mm zou je wel eens prijs kunnen hebben.
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                          Ik lig zelfs met de niet slim filters (B+W) te kl....n met mijn lensdop, dus of dat nou het verschil is?

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Goed dat je dat zegt, dat worden dus in 't geheel geen B&W filters meer voor mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
                              Ik lig zelfs met de niet slim filters (B+W) te kl....n met mijn lensdop, dus of dat nou het verschil is?
                              Een kleine van 2 jaar zou dat moeten kunnen dus ik denk dat hier het probleem niet bij het filter ligt.
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X