Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabiel statief, is dit te berekenen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stabiel statief, is dit te berekenen?

Hoi Alle,

Vreemde vraag mischien, maar ook die moeten er zijn denk ik. Misschien geen goede binnen komer maar ik probeer het toch .

Je hebt een lens die weegt 3 kilo en een camera van 1 kilo een kop die tussen de 1 en 2 kilo zit! Dit maakt in totaal 5 tot 6 kilo gewicht.

Nu, als je rond kijkt op het internet kan je bij diverse merken lezen wat maximaal gewicht een statief kan hebben.

Ik heb er 2 gevonden welke respektievelijk 10 en 12 kilo kan dragen. Beiden zijn driepoot carbon statieven welke 3 uitschuifbare delen hebben (liever geen 4sectie poot statieven).

Lange verhaal, het statief kan max 10 kilo dragen en zou hier dus geen probleem mee moeten hebben om 6 kilo te moeten dragen, maar is zo'n statief ook stabiel?

Is hier iets van te zeggen of is het ff lekker gaan kijken in de winkel.

mvgr Walter
    ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Re: Stabiel statief, is dit te berekenen?

Mij lijkt het dat die 10kg is berekent naar aanleiding van stabiliteit ed en niet wat betrefd inzakken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
      Beiden zijn driepoot carbon statieven welke 3 uitschuifbare delen hebben (liever geen 4sectie poot statieven).
      En waarom niet??

Comment

Hoi Hans,

Omdat 4 delige poten minder stabiel zijn dan 3 delige poten bij eenzelfde statief. De onderste secties zijn ook dikker.

Comment

Hoi Hans,

Omdat 4 delige poten minder stabiel zijn dan 3 delige poten bij eenzelfde statief. De onderste secties zijn ook dikker.
          Wel, ik heb een 4 delige Gitzo (G1348) en ik ga daar helemaal niet mee akkoord .

Comment

De gevraagde formule is als volgt:

Een goed statief heeft dus veel massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale Nikon slr, dan wordt dat dus door de cropfactor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
            \

citaat uit: statieven, op m'n website
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

@HVR,

Nadat ik 3 fotozaken heb gebelt leggen zij allemaal uit ongeacht wel merk dat 2 statieven (dat werd niet duidelijk beschreven door mij) van dezelfde hoogte zelfde merk met als verschil 3 delige poot of 4 delige poot de voorkeur uitgaat naar 3 delig. Nadeel hiervan is dat zij wel langer zijn in ingeschoven form!

@Hans B.
              Hoe verhuod dit zich met Carbon statieven zoals ik gevraagd heb? Gaat jouw berekening nog wel op? Kan me dat eerlijk gezegt niet voorstellen, in het zwaardere segment van carbon statieven eindigd het gewicht rond de 2.8 kilo voor het staief zelf met een capaciteit van +30 kilo aan draagvermogen.

Comment

Ik dacht dat carbon statieven er gekomen zijn voor het comfort van de gebruiker (lichter!).
                Ze kunnen wel stevig zijn en veel kunnen dragen, maar door het gebrek aan massa zullen ze gemakkelijker trillen. Iets zwaar krijg je nu eenmaal moeilijker in beweging dan iets lichts (er vanuitgaande dat de koppelingen en klemmen evenwaardig zijn).

Ik vervloek mijn Gitzo Cremaillere 3 dan ook als ik op de hos ben.

Carbon voor de studio lijkt me zinloos, maar ik ben geen expert.
                Als je je veel verplaatst lijkt het me afwegen tussen wat je rug aankan en wat je portefeuille aankan.

Jo.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  Een goed statief heeft dus veel massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale Nikon slr, dan wordt dat dus door de cropfactor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
                  Dat is onzin. Mijn carbon G1348 weegt mét kop net 3 kg .

en trillen doet die zéker niet.

Ik gebruik echter nooit een middenkolom. Dit is van veel groter belang voor de stabiliteit.

Ik heb ook een Benbo statief van 6 kg (dus het dubbele) en deze trilt als een rietje in vgl met die carbon Gitzo.
                  Last edited by hvr_oosterzele; 2 februari 2007, 10:08.

Comment

@HVR,

Nadat ik 3 fotozaken heb gebelt leggen zij allemaal uit ongeacht wel merk dat 2 statieven (dat werd niet duidelijk beschreven door mij) van dezelfde hoogte zelfde merk met als verschil 3 delige poot of 4 delige poot de voorkeur uitgaat naar 3 delig. Nadeel hiervan is dat zij wel langer zijn in ingeschoven form!
                    Bekijk eens wanneer je de maximum hoogte écht nodig hebt. Voor normaal gebruik laat je dan één segment gewoon ingeschoven (of slechts een klein beetje uitgeschoven) zitten. Dat is 't verschil tussen theorie (die verkopers) en praktijk (de gebruiker).

Comment

@HVR,

Daar hebben we dus een forum voor toch! En vandaar de vragen

Ligt erg plat dat statief trouwens

@Jo,

Carbon is er inderdaad ook omdat het lichter is maar zeker ook omdat het meer strillingen absorbeert dan dat aluminium kan.

Na een kleine speurtocht op het internet zou dit de volgorde moeten zijn wat het beste strillingen absorbeert:

1 Hout
                      2 Carbon
                      3 basalt
                      4 Aluminium

Comment

Ligt erg plat dat statief trouwens
                        Nog een voordeel van geen middenzuil te gebruiken .

Na een kleine speurtocht op het internet zou dit de volgorde moeten zijn wat het beste strillingen absorbeert:

1 Hout
                        2 Carbon
                        3 basalt
                        4 Aluminium
                        Absoluut.

Comment

Working...
                        X