Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe stellen we onze digitale foto's veilig ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe stellen we onze digitale foto's veilig ???

Ik las onderstaand artikel. Baart me zorgen aangezien ik inmiddels gigabytes aan foto's opgeslagen heb. De DVD's die ik als backup heb gebrand zijn dus wellicht over 5 jaar ook niet goed meer.

Hoe stellen we onze digitale foto's veilig ???

Voor de opslag op lange termijn van belangrijke gegevens en bestanden (bijvoorbeeld je verzameling digitale foto's) is het onverstandig te vertrouwen op cd's en dvd's.

Deze waarschuwing heeft Kurt Gerecke, een opslagexpert in dienst van IBM Duitsland, gegeven. Gerecke onderzocht honderden schijfjes, en kwam tot de conclusie dat zelfgebrande cd's maar een korte levensduur hebben.

Het probleem zit hem in de zachte laag waarop bij cd-r en cd-rw schijfjes de informatie door de brander wordt weggeschreven. Deze laag blijkt verre van slijtvast. Hitte, zonlicht, vette vingers en de inkt die gebruikt is om het etiket te beschrijven tasten de laag aan, en breken deze langzaam maar zeker af. De meeste gebrande cd's hebben een levensduur van niet meer dan vijf jaar. Bij goedkopere cd's beginnen de problemen al bij twee jaar. Cd's die je gevuld met programma's of muziek koopt gaan langer mee, omdat deze over een harde laag beschikken.

Kun je er iets aan doen?
    Aan de cd-rot, zoals de slijtage van cd's heet, is weinig te doen. Je kunt het proces hoogstens wat vertragen door de schijfjes op een donkere plaats met een constant koele temperatuur te bewaren. De luchtvochtigheid mag ook niet meer dan vijftig procent bedragen. Verder is het verstandig ze alleen aan de rand vast te pakken en ze na gebruik weer veilig in een doosje op te bergen. Dit laatste bij voorkeur in een afgesloten doosje, zodat de cd in het donker bewaard wordt.

Het is ook heel belangrijk niets op de schijfjes te schrijven of te plakken. Titelinformatie op de schijf schrijven is aantrekkelijk, maar de inkt heeft een verwoestende uitwerking op de cd of dvd.

IBM-techneut Gerecke is ook niet kapot van andere digitale opslagmedia. Ook harde schijven en usb-sticks zijn aan slijtage onderhevig en gaan minder lang mee dan je zou denken. Gerecke heeft nog het meeste vertrouwen in de ouderwetse magnetische tapes. Deze gaan 30 tot 100 jaar mee.

Re: Hoe stellen we onze digitale foto's veilig ???

Hier is net een topic over dit onderwerp gestart.

Tevens is dit niet het geijkte forum hiervoor.
    Maar goed dat laat ik aan de moderator over.
    mvgr
    antoine200

Comment

of online opslag bij foto.telenet.be (voormalige pixagogo)
      onbeperkt (wel enkel jpg)
      voor 50 € per jaar

je foto's zijn er nogveilig als thuis alles afbrand
      fotowebsite: www.edwinfoto.com
      Lara's website: http://www.houdevelt.com
      fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Aan cds ben ik nooit begonnen wegens teveel, maar 'k heb wel 'n externe hd als backup en daar gaat er nog eentje bijkomen als extra veiligheid. De hd's die nu in mijn pc zitten bevatten ook nog de belangrijkste dingen, maar als die binnenkort vervangen worden door snellere grotere pc zullen de hd's in deze naar mijn ouders thuis gaan, waardoor het risico dingen kwijt te spelen nog minder wordt.
        't Blijft altijd kwetsbaar die techniek, maar aan de andere kant heb ik ook maar 1 negatief van mijn vroegere analoge fotografie en die liggen net als mijn fotoalbums gewoon in mijn huis opgeslagen dus bij brand is dat ook allemaal verloren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
          Gerecke heeft nog het meeste vertrouwen in de ouderwetse magnetische tapes. Deze gaan 30 tot 100 jaar mee.[/SIZE]
          Ik heb nog nooit een tapestreamer gehad die het meer dan 1 jaar uithield; of het apparaat begaf het, of de bandjes. Duur of goedkoop maakte niet uit. Dan zou ik nog eerder adviseren je foto's op ponskaarten te zetten...

Comment

Volgens mij de enige, échte juiste manier:
            • Je koopt nu 2 HD's, desnoods zelfs 3.
            • Om de maand (2 maand... hangt ervan af hoeveel je fotografeert) backup van de nieuwe foto's van je computer naar ALLE HD's.
            • 2x per jaar grondig formatteren en herschrijven.
            • Laat altijd minstens 10% van de capaciteit van de harde schijf ongebruikt.
            • Indien bang voor brand o.i.d.: op 2 (of 3) verschillende plaatsen bewaren.
            • Na 2 tot 3 jaar (of iets langer) vervang je er telkens één.

Op die manier vernieuw je regelmatig de hardware en de software (drivers) zodat ze altijd leesbaar blijven met de nieuwste systemen.
            Aan de tegenwoordige prijzen van HD's een simpele, goedkope oplossing.

Toevoeging: gebruik NOOIT DVD's/CD's: enkel gebruiken om data door te geven o.i.d., zeker niet om te bewaren! Veel te onbetrouwbaar.
            Gebruik NOOIT opticals (bestaat het trouwens nog?): onbetrouwbaar.
            Gebruikt NOOIT tapes (zie Leonidas).
            Nog een kanttekening: gebruik NOOIT back-upsoftware die comprimeert! De foto's ALTIJD volledig en ongecomprimeerd bewaren!
            Last edited by MacTheKnife; 31 januari 2007, 23:27. Reden: Toevoeging
            Nikon, Apple & Epson

Comment

Ik heb twee extra HD's van 80 gb in mijn computer die in raid 1 mode staan.
              Dus de gegevens worden automatisch gespiegeld.
              Als een van de twee HD's stuk gaat wordt dit gemeld.
              Je kan er dan een nieuwe HD in plaatsen en via de raid-controller worden de gegevens weer netjes op de nieuwe HD gezet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christaan5 Bekijk bericht
                Ik heb twee extra HD's van 80 gb in mijn computer die in raid 1 mode staan.
                Dus de gegevens worden automatisch gespiegeld.
                Als een van de twee HD's stuk gaat wordt dit gemeld.
                Je kan er dan een nieuwe HD in plaatsen en via de raid-controller worden de gegevens weer netjes op de nieuwe HD gezet.
                Mijn voeding heeft eens de geest gegeven tijdens een onweer. Als je dat in Raid-1 aan de hand hebt, mag je gelijk 2 harde schijven in de vuilbak gooien...
                en blijf je met niets aan data achter...

Comment

Om dan nog maar te zwijgen van virussen...

De mijne sla ik als volgt op:
                  1. Gewoon op de interne schijf op pc
                  2. Iedere week backup op externe schijf
                  (wordt enkel aangezet voor backup, langs pc)
                  3. Iedere maand backup op tweede externe schijf (bewaard in andere kamer)
                  4. De echt belangrijke zoals 2 huwelijksreportages, staan nog op DVD, externe schijf bij mijn ouders en online op Gmail account (lang leve de telenet limieten)
                  Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

@christaan5: NOOIT RAID gebruiken (zie pol parasol en andere gevallen die ik al meegemaakt heb) voor unieke data. Met een serieuze crash ben je alles kwijt.

@Steven_V: ik werk op Mac, dus virussen ken ik niet.
                    Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                      Volgens mij de enige, échte juiste manier:
                      ...
                      Toevoeging: gebruik NOOIT DVD's/CD's: enkel gebruiken om data door te geven o.i.d., zeker niet om te bewaren! Veel te onbetrouwbaar.
                      Nogal pretentieus, vind je niet? De enige échte juiste manier, die bestaat natuurlijk niet in een technologie die nog zo snel evolueert.
                      Gelukkig volgde ik jouw raad nooit op. Ik had immers de pech dat m'n externe HD plots om zeep was. Dankzij die onbetrouwbare, minderwaardige CD's heb ik nu alles nog.

Comment

Ik volg bovenstaande opmerkingen + ik laat mijn beste beelden steeds afdrukken bij een fotograaf en bundel deze in een album. Mijn allerbeste beelden druk ik thuis zelf af op A4. Moch er digitaal ooit iets misgaan heb ik toch nog een tastbare foto.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik gok (ook) niet op 1 systeem dus heb ik de foto's op 2x harddisk (mirror), op externe harddisk (via USB) en ook op cd / dvd. De laatste probeer ik elke paar jaar te vernieuwen.
                          Groetjes, Damiaan.
                          Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

@pichayandege:
                            1. Er staat "Volgens mij...". Niet meer of niet minder.
                            En: het is het gevolg van jarenlange ervaring, ook met anderen.
                            2. Ik kan misschien pretentieus klinken, maar jij moet dan wel leren lezen: 1 harde schijf is NOOIT voldoende als back-up. Ik schreef: 2 of 3 HD's.

@damsoft: je bent een slimme jongen...
                            Nikon, Apple & Epson

Comment

Kan ik als Skynetter gebruik maken van de Telenet opslag (tegen betaling uiteraard) ?

Comment

Working...
                              X