Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

balhoofd vs 3weg 'kop'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• balhoofd vs 3weg 'kop'

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen in een volgende beslissing te nemen...

manfrotto 3 weg hoofd 329 rc4 link

of

manfrotto hydrosatic 468MGRC2 link

ik wil deze combinatie voornamelijk gebruiken voor macro...
    met de combinatie D200 + Nikkor 105 VR + sb800 en later nog een extra setje speedlight van nikon...
    Moet men het gewicht van de kop er nog bijrekenen voor het draagbaar gewicht van het statief? (ik veronderstel van wel?)

Ik twijfel echt over een van beide 'kopjes'

kan mij hier iemand uithelpen?

Mvg Jacques @heraut18
    een vééél te zware rugzak

Re: balhoofd vs 3weg 'kop'

Hier wilde ik nog even aan bijvoegen dat in de manfrotto cataloog een 3weg wordt aangeduid met 2 bolletjes voor macro en geen enkel bolletje voor het balhoofd...
    en in de cullmann staat juist het tegenovergestelde...

uiteraard iedereen verteld hier op de forum een goed en degelijk balhoofd aan te schaffen... waar in ben hier eerder 'confused' door teveel te lezen...

Comment

Een balhoofd is een veel snellere optie om je camera te positioneren. Hij kan snel alle kanten uit gekantelt worden door enkel één hendel te lossen.Zowel naar 90° links als 90°naar rechts. Heel ver achteruit zodat je de camera zelfs loodrecht omhoog of helemaal recht omlaag kunt plaatsen. De 3wegkop is bij lange niet zo flexibel en heeft gewoonlijk nog het nadeel dat hij bij het vastzetten nog van de door jouw gekozen positie beweegt. De zware 468.rc2 is zowat de zwaarste die manfrotto heeft. Moest ik voor dezelfde keuze staan....dan ging ik voor het balhoofd( neemt ook wat minder plaats in tov 3weg kop). Voor macro is het volgens mij noodzakelijk om snel te kunnen werken.( één enkele draaikop is beter tov 3 hendels) Ook een balhoofd kan worden uitgerust met een macroslede.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 28 januari 2007, 21:37.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hoi,

Ik heb ook de 329RC. Voor als je tijd genoeg hebt om je instellingen te doen een fijne kop. Moet het sneller dan loop je toch tegen beperkingen op.
        Wil dan ook zodra het budget het toelaat overgaan op een goede balhoofd.

Grtz

Bryan
        Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

dit zijn korte maar krachtige uitspraken die volledig aan mijn vraag voldoen..

aangezien het toch wel hanteerbaar moet blijven... ga ik dan toch maar voor een goed balhoofd...

alvast bedankt voor de snelle en duidelijke reacties...

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            De 3wegkop is bij lange niet zo flexibel en heeft gewoonlijk nog het nadeel dat hij bij het vastzetten nog van de door jouw gekozen positie beweegt.
            Ik heb het toch altijd anders gelezen, namelijk dat net een balhoofd nog wat kan bewegen na het vastzetten. Daarenboven heef mijn 3-wegkop (Manfrotto 029) daar absoluut géén last van!

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
              Ik heb het toch altijd anders gelezen, namelijk dat net een balhoofd nog wat kan bewegen na het vastzetten. Daarenboven heef mijn 3-wegkop (Manfrotto 029) daar absoluut géén last van!

seppuku.
              Mijn balhoofd beweegt aan géén kanten na het vastzetten, en nog nooit heb ik zo'n makkelijke werkwijze gehad. Amaai vroeger met die 3 hendels
              www.fotofolio.be

Comment

Goed en interessant van prijs is HQ materiaal. Staat als een huis. Ik bestel het bij photographer@vsb-systems.com.
                Balhoofd, statief, en aan de helft van de prijs van Manfrotto of Gitzo.
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Mijn balhoofd beweegt aan géén kanten na het vastzetten
                  Dan zijn zowel RUPSELKOPKE als een hoop andere posters ons blaasjes aan het wijsmaken.

seppuku.

Comment

Dan zijn zowel RUPSELKOPKE als een hoop andere posters ons blaasjes aan het wijsmaken.

seppuku.
                    Waarom denk je dat ik en alle anderen u blaasjes wijsmaken seppuku?????

Fotofolio zegt toch ook dat zijn balhoofd van GEEN kanten beweegt na het vastzetten...........op een degelijk balhoofd zit geen "creep".
                    Op een 3 weg kop kan je op drie verschillende plaatsen nog verschuiving hebben tijdens het vastzetten. Een degelijk balhoofd is wel flink wat duurder dan een 3weg kop maar het is zijn geld meer dan waard. Je hoeft mij niet te geloven hoor.....ik geef gewoon mijn mening........wat ik niet doe is iemand blaaskes wijsmaken!

De meeste die gereageerd hebben zijn tevreden over hun balhoofd.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

You get what you pay for!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Waarom denk je dat ik en alle anderen u blaasjes wijsmaken seppuku?????
                        Dat zou al duidelijk moeten zijn, maar speciaal voor jou nogmaals: velen beweren dat een balhoofd na vastzetten nog wat beweegt; fotofolio meldt dat dat niet klopt. Jij beweert dat een 3-wegkop na vastzetten nog beweegt, doch mijn ervaring spreekt dat tegen.

Goedkope brol zal altijd wel een probleem hebben, en duur spul zou altijd goed moeten zijn, of het nu een balhoofd of een 3-wegkop is. En dan moet je dàt onderscheid maken (duur vs goedkoop) en geen foute vergelijkingen tussen balhoofd en 3-wegkop, want deze laatste zijn bij deze weerlegd.

seppuku.

Comment

na veel lezen en rond horen... heb ik toch maar besloten voor een balhoofd.
                          de gelukkige winnaar is: de Q3 emile...

Hij zou vandaag nog verstuurd worden... ben eens benieuwd...

als deze nog 'creep' geeft... dan kom ik er hier een paar 'crepen'

Greetz Jacques

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heraut18 Bekijk bericht

Greetz Jacques
                            Markins is een zeer goede keuze. Je zal je hiet niet beklagen. Ik ben zelf nog altijd vreselijk content van mijne M20

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heraut18 Bekijk bericht

Greetz Jacques
                              Goeie keuze Jacques

Die Q3 lijkt me solide materiaal te zijn. Laat ons achteraf maar eens weten hoe goed hij wel bevalt.....tis misschien nuttig voor nog andere leden die een dergelijke aankoop willen doen. Succes er mee !

Comment

Working...
                              X