Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenstukjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenstukjes

Hey hey,
    Ik weet niet hoe het heet, maar er bestaan van die stukjes die het berijk van u lens groter maken.
    Bestaan er ook die het breder maken? Dus stel van een 50mm een 40mm maken of zoiets?
    + hoe heet zoiets?
    + wat zijn de nadelen?
    Thanks,

Re: Tussenstukjes

Men noemt dit tussenringen.
    Dit bestaat enkel om een vergroting te bekomen.
    Wat dit doet is de brandpuntsafstand vergroten. Deze bestaan in verschillende uitvoeringen bv. 1.4x , 1.7x of 2.0x . Je kan dan de brandpuntafstand van je lens vermenigvuldigen met de vergrotingsfactor.
    Een voorbeeld: Een lens met kleinbeeld equivalent van 200mm met een 2.0x tussenring wordt een 200x2=400mm lens in kleinbeeldequivalent, daarbovenop de cropfactor van je toestel (bv bij Nikon 1.5) geeft het resultaat van een 600m lens.
    Het nadeel van deze tussenringen is wel dat zij een stuk van de lichtgevoeligheid van de lens wegnemen afhankelijk van de groote van 0.5 tot 2 stops.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

ik denk dat hij eerder extenders bedoelt,en dat photogRAF een tussenring verwisselt met extender... (een tussenring verandert enkel je minimale scherpstelafstand!!)
      maar die bestaan enkel om je brandpuntafstand te vergroten, en niet te verkleinen...
      5DmkIII en wat glas

Comment

Volgens mij ben je op zoek naar een wide/tele converter of adapter.
        In de link enkele toestellen en merken waarop je dit kan gebruiken:
        http://http://www.twintek.nl/converter.html
        Men noemt dit ook voorzetlenzen.
        Last edited by Jumpingjacquesflash; 23 januari 2007, 11:42. Reden: Niet werkende link
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

aha, thx voor al de info! ik dacht inderdaad aan wide adapters! maar dat lijkt enkel te bestaan voor digicams. niet voor reflex camera's. of vergis ik mij?
          Ik heb zelf een canon eos 350 met (voorlopig) de 18-55 kitlens. Maar aangezien ik er niet zo tevreden van ben ik van plan om een sigma/tokina 2.8 15-55 lens te komen.

Comment

Working...
          X