Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EM-140 DG Macroflitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EM-140 DG Macroflitser

Hallo,

Ik sta in twijfel om een ringflash te kopen, namelijk de EM-140 DG Macroflitser. http://www.sigma-benelux.nl/products...t.php?pid=10Na wat zoeken vindt ik toch heel weinig reviews over deze flitser. Deze kost zowat de helft van de canon flitser en ik vraag me af of er een adertje onder het gras zit. Ik weet wel dat deze een klein richtgetal heeft maar ik veronderstel dat dat wel genoeg is voor macro toepassingen. Iemand ervaring met dit toestel?

Groetjes

Steco
    Groetjes Steco

Re: EM-140 DG Macroflitser

Wat ik er van weet is dat de Canon's belachelijk duur zijn

Met de Sigma's moet je goed op compatibiliteit letten met je toestel. Verder is dit een ringflitser zo te zien. Dat betekent dat je foto's erg egaal belicht worden. De flitsers met 2 aparte lampjes geven een wat natuurlijker belichting.

Overigens zijn er ook genoeg mensen die met hun normale flitser goed resultaten bereiken. Eventueel met een uithouder die de flitser wat verder naar voren verplaatst.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
      Wat ik er van weet is dat de Canon's belachelijk duur zijn
      Ik vroeg ooit bij een fotoboer wat ie koste, hij koste nog meer dan me compactje ooit heeft gekost en dat was een hele uitgave. Meer dan 1500 gulden toendertijd. Ik schrok me een hoedje toen ik het bedrag hoorde

Laat maar weten als je hem hebt, want bij mij staat deze flitser ook nog op me lijstje.

Comment

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Wat betreft compatibiliteit, is deze volledig ettl II compatibel met mijn canon 350d. Ik heb inderdaad ook een beugel om mijn 580ex naar voren te brengen in optie genomen. Zo een beugel, dewelke ik liever niet zelf maak is blijkbaar niet te verkrijgen hier in Belgie of Nederland.
        Groetjes Steco

Comment

Dag

Ik heb ooit de 140 ringflits van sigma gehad....maar onlangs terug verkocht.
          Reden; Ik gebruikte deze ringflits vooral op kortere objectieven ( Canon MP-E 65 en Canon efs 60mm macro). Deze sigma is redelijk groot 130x130mm int vierkant.Bij kortere werkafstanden zit je reeds met de flits overal tegen aan te duwen voordat je dicht genoeg bij je onderwerp kunt komen.De flits is bevestigd via adapters die vooraan in je lens schroeven , waardoor het geheel nog eens een 2-tal cm meer vooruitsteekt = minder werkafstand. Wanneer je iets wil fotograferen dat op een vlakke ondergrond ligt of in het gras zit (insecten bv)en je werkt met een kortere werkafstand ( 100-150mm) dan moet je deze voorwerpen reeds onder 45° fotograferen omdat de flits reeds tegen de grond ligt( ik hoop dat ik hier duidelijk ben)
          Als je ze wil gebruiken op wat langere lenzen 100, 150 of 180mm heb je hier natuurlijk minder of geen last van. De sigma flits is wel degelijk ETTL gestuurd. Er is extra verlichting op gemonteerd wanneer je wil scherpstellen op voorwerpen in het duister of met slecht licht( blijft 20 sec branden om scherp te stellen).Er zitten twee flitsen in de ring gemonteerd die je afzonderlijk in sterkte kan regelen.

Het nadeel met een enkele flits boven op de kamera is dat de sterkte van de flits moeilijk te regelen is bij gebruik op kortere afstand.( daar zijn deze flitsen immers niet voor ontworpen) Zonder een aangepaste bracket( flitssteun) ga je ook boven je onderwerp door flitsen, omdat je de flitskop niet laag genoeg kan richten. Een ander nadeel is het feit dat je met één enkele lichtbron werkt, die het onderwerp afzonderlijk van boven ,van links of van rechts gaat belichten. Wat gaat resulteren in lelijke schaduwen naast het onderwerp. Veel macrofotografen werken dan ook met meerdere flitsen op één camera om schaduwen te vermijden.Ik hoop dat je aan mijn hele uitleg wat gehad hebt.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 28 december 2006, 10:15.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Idd. goede uitleg!

Imo. zijn ringflitsers vooral bedoeld voor wetenschappelijke en medische toepassingen (tandartsen,...), maar voor macrofotografie van bvb. insecten e.d. geloof ik ook dat het zinvoller is om meerdere aparte flitsers te gebruiken dan één ringflitser.

Mss. kan een ringflitser wél zinvol zijn voor bepaalde soorten object-fotografie (postzegels,...)?

Voor Nikon zou ik bvb. kunnen denken aan één SB-800 en twee SB-600...
            Niet écht goedkoop, maar wél het beste wat er is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Dag

Ik heb ooit de 140 ringflits van sigma gehad....maar onlangs terug verkocht.
              Reden; Ik gebruikte deze ringflits vooral op kortere objectieven ( Canon MP-E 65 en Canon efs 60mm macro). Deze sigma is redelijk groot 130x130mm int vierkant.Bij kortere werkafstanden zit je reeds met de flits overal tegen aan te duwen voordat je dicht genoeg bij je onderwerp kunt komen.De flits is bevestigd via adapters die vooraan in je lens schroeven , waardoor het geheel nog eens een 2-tal cm meer vooruitsteekt = minder werkafstand. Wanneer je iets wil fotograferen dat op een vlakke ondergrond ligt of in het gras zit (insecten bv)en je werkt met een kortere werkafstand ( 100-150mm) dan moet je deze voorwerpen reeds onder 45° fotograferen omdat de flits reeds tegen de grond ligt( ik hoop dat ik hier duidelijk ben)
              Als je ze wil gebruiken op wat langere lenzen 100, 150 of 180mm heb je hier natuurlijk minder of geen last van. De sigma flits is wel degelijk ETTL gestuurd. Er is extra verlichting op gemonteerd wanneer je wil scherpstellen op voorwerpen in het duister of met slecht licht( blijft 20 sec branden om scherp te stellen).Er zitten twee flitsen in de ring gemonteerd die je afzonderlijk in sterkte kan regelen.

Het nadeel met een enkele flits boven op de kamera is dat de sterkte van de flits moeilijk te regelen is bij gebruik op kortere afstand.( daar zijn deze flitsen immers niet voor ontworpen) Zonder een aangepaste bracket( flitssteun) ga je ook boven je onderwerp door flitsen, omdat je de flitskop niet laag genoeg kan richten. Een ander nadeel is het feit dat je met één enkele lichtbron werkt, die het onderwerp afzonderlijk van boven ,van links of van rechts gaat belichten. Wat gaat resulteren in lelijke schaduwen naast het onderwerp. Veel macrofotografen werken dan ook met meerdere flitsen op één camera om schaduwen te vermijden.Ik hoop dat je aan mijn hele uitleg wat gehad hebt.

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Het is wel degelijk de sigma f2.8 150mm hsm macrolens die ik gebruik. Ik veronderstel dat dit grotendeels het in de weg zitten van de ringflits elimineert.

Ik heb ook al alternatieven bekeken. Het systeem van 2 flitsen op één camera wordt toch wel een hele volumineuze en zware bedoening vindt ik, tenzij je de Canon MT-24 EX Macro Twin Light koopt, maar deze is toch wel serieus buiten mijn budget.

Het systeem 1 flits naar voren brengen is ook een manier. Een deftige bracket daarvoor vinden is wat anders. De delta flip bracket zegt me wel iets maar zoals ik al heb gezegd zijn deze brackets hier allemaal niet te vinden.

groetjes en bedankt

Steco
              Groetjes Steco

Comment

Het systeem 1 flits naar voren brengen is ook een manier. Een deftige bracket daarvoor vinden is wat anders. De delta flip bracket zegt me wel iets maar zoals ik al heb gezegd zijn deze brackets hier allemaal niet te vinden.

groetjes en bedankt

Steco[/QUOTE]

Dag Steco

Je hoeft helemaal geen speciaal bracket.......de statiefvoet van je 150mm + een buigzame arm van novoflex is alles wat je nodig hebt.Ze zijn verkrijgbaar in een paar maten ( ik dacht 26 en 45cm).De kostprijs voor de korte arm is een 30 euro.
                link;http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=7205

Je zou de statiefhouder naar links of rechts of zelfs naar boven kunnen draaien. In de draad van de statiefvoet kan je één kant vd buigzame arm draaien. Op de andere zijde kan je de off-shoe kabel (Canon off-shoe cord 2.. nodig wanneer je de flits niet in de flitsschoen gebruikt) bevestigen. Zowel de off-shoe en de statiefhouder hebben en 1/4" draad. Op de site van konijnenberg is het niet echt duidelijk of beide einden van de buigzame arm een 1/4" draadstuk hebben. Alvast aan één zijde is dit zeker aanwezig, misschien dat je voor de andere zijde een klein extra accesoire moet bijkopen ( adapter van 3/8 naar 1/4 draad). Op sommige sites staat aangegeven dat beide zijden 1/4" draad hebben.

link;http://www.adorama.com/NVFLE.html

Het zou kunnen dat je de bedenking hebt van als ik de statiefhouder van mijn Sigma 150mm gebruik om de buigzame arm te bevestigen .....hoe bevestig ik dan in hemelsnaam mijn lens wanneer ik hem op statief wil gebruiken . Je zou dan eventueel in plaats van de kortere buigzame arm de langere arm( niet der wet) kunnen
                aanschaffen........deze kan je dan onderaan in de statiefschroef vd camera draaien.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 30 december 2006, 16:18. Reden: bedenkingen.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hallo,

Inderdaad, geen speciaal bracket nodig. Toch dit, de flip flash bracket heeft wel een extra handvat mee die uiterst van pas kan komen. Voor de insecten eraankomen zal ik wel iets gevonden hebben, nogmaals bedankt voor de info.

groetjes

Steco
                  Groetjes Steco

Comment

Working...
                  X