Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk beeldscherm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk beeldscherm?

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
    Een Lacie is erg goed voor grafische doeleinden.

Las echter van de week op tipa dat ze een award hadden gegeven aan de NEC spectraview 2180 LED reference. Ken dat scherm persoonlijk nog niet, maar misschien is ie wel goed (en goedkoper) dan 'n Lacie?
    ... niet echt goedkoop. Er zijn blijkbaar verschillende uitvoeringen van dit toestel: de prijzen varieren van 1650 € tot 6000 €. Het bekroonde model zit blijkbaar rond de 5500 € en zal wel goed zijn zeker?

Comment

Hallo,

Ik ben zelf al geruime tijd aan het zoeken naar een lcd scherm, mijn keus is de EIZO 1931 ongeveer 500 euro.
      Lees eens door deze test.
      http://www.prad.de/new/monitore/test...-bk-teil9.html

en bekijk ook eens deze link.
      http://www.guenstiger.de/gt/main.asp...kermehrpreise2

Groeten, Ennu
      Nikon D70 kit f3.5/4.5, NIKKOR 70-210 f4/5.6, NIKKOR 50/f1.8

Comment

Zo, net de nieuwe Syncmaster 215TW geïnstalleerd en dat ging erg vlot. Ook de bijhorende software is geïnstalleerd (waaronder Natural Color Pro) maar die ga ik de volgende dagen rustig uittesten. In elk geval is de eerste indruk bijzonder positief (maar ja, ik had dan ook een eeuwenoude CRT). Wordt vervolgd...
        ....en hoe bevalt het???
        vriendelijke groeten, Helen
        Updated WWW.HELENICA.NL
        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ennu Bekijk bericht
          Hallo,

Ik ben zelf al geruime tijd aan het zoeken naar een lcd scherm, mijn keus is de EIZO 1931 ongeveer 500 euro.
          Lees eens door deze test.
          http://www.prad.de/new/monitore/test...-bk-teil9.html

en bekijk ook eens deze link.
          http://www.guenstiger.de/gt/main.asp...kermehrpreise2

Groeten, Ennu
          toevallig is mijn oog ook gevallen op deze monitor.
          Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en kunnen vertellen hoe hij bevalt?
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

even snel wegens tijdsgebrek:

ik heb de Samsung 215 besteld dus is de discussie voor mij gesloten!
            ik lees toevallig vanmiddag een zeer interessante en behoorlijk diepgravende test in de PCM van deze maand: Test 5 hdcp-schermen Klaar voor Vista!

De Samsung 215 is volgens alle info die ik maar kan vinden bij de top van wat er voor dat geld te koop is.
            Ik doe beslist uitgebreid verslag zo vlug ik het toestel binnen heb.

Vraag: waar kan ik kleurtestkaarten, grijsverloop e.d. vinden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              toevallig is mijn oog ook gevallen op deze monitor.
              Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en kunnen vertellen hoe hij bevalt?
              Ik heb de monitor sinds vrijdag, heb hem gekalibreerd met de EYE-one LT.
              Hij bevalt goed, zwart is echt zwart. ik zie nu dat eerder afgedrukte zwart/wit foto's een kleuren zweem hebben ten opzichte van het nieuwe beeldscherm.
              Ook heel donkere gedeelten van foto's vertonen doortekening, de kleuren zijn goed al haal je niet alle kleuren van de fuji testfoto.
              Ik kan nu beoordelen wat ik uiteindelijk op de afdruk krijg en dat is wat ik wilde.
              De eerder aangehaalde test spreken voor zich, het scherm staat ook bij colorconfidence als 3 sterren monitor zie http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=164.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
              Ennu

Comment

Ook de Apple Cinema displays komen hier even ter sprake. Ze zijn inderdaad fantastisch en te vergelijken met Lacie, maar... opgepast voor problemen met de grafische kaart. Voor een 23 inch-widescreen monitor heb je een kaart met tenminste 1920x1200 als resolutie nodig (vb. GeForce 6700). En dan zijn er nog wat problemen met de bediening van de knoppen op het scherm, waar mijn leverancier nog niet uit is... Maar wel topkwaliteit om beelden te bewerken in Capture One en CS2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ennu Bekijk bericht
                  Ik heb de monitor sinds vrijdag, heb hem gekalibreerd met de EYE-one LT.
                  Hij bevalt goed, zwart is echt zwart. ik zie nu dat eerder afgedrukte zwart/wit foto's een kleuren zweem hebben ten opzichte van het nieuwe beeldscherm.
                  Ook heel donkere gedeelten van foto's vertonen doortekening, de kleuren zijn goed al haal je niet alle kleuren van de fuji testfoto.
                  Ik kan nu beoordelen wat ik uiteindelijk op de afdruk krijg en dat is wat ik wilde.
                  De eerder aangehaalde test spreken voor zich, het scherm staat ook bij colorconfidence als 3 sterren monitor zie http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=164.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
                  Ennu

Ik heb de pantone huey, dus daar zou ik dan wel redelijke goede resultaten mee behalen met calibratie?!

Hoe zit het verder met backlight leakage? heeft dit scherm daar last van?
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik ben ook op zoek naar een nieuw TFT scherm aangezien mijn 17" CRT versleten is.

Ik volg dit draadje nauwgezet. Ikzelf heb al een shortlist gemaakt en naar dat ik gelezen heb, komen Samsung 205BW (iets ouder, kleiner), 225BW en 215TW er goed uit.

Zijn er mensen die een keuze gemaakt hebben tussen 225BW en 215TW?
                    Waarom wel (of niet) heb je voor één van deze types gekozen?

PS. Ik zag verleden donderdag de 225BW bij Carrefour staan voor 350€. 's Zaterdags was ie al uitverkocht? Of wat zijn de ervaringen met de 225BW?
                    Xcalibur
                    ## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Ik heb de pantone huey, dus daar zou ik dan wel redelijke goede resultaten mee behalen met calibratie?!

Hoe zit het verder met backlight leakage? heeft dit scherm daar last van?
                      Ik ken de Patone Huey alleen van horen zeggen, het scherm zelf heeft ook een cel die het omgevingslicht meet en daarop de helderheid van het beeld aanpast.
                      Ik heb zo even het licht uitgemaakt en zie alleen licht uit de voorkant van het scherm komen zoals het hoort.
                      Zelf heb ik ook een tijdje lopen dubben Samsung of Eizo, maar de test van Prad en Chip hebben mij altans overtuigd.
                      Bij Samsung heb je voor dat geld wel een breedbeeld.

Ennu

Comment

ben zelf vree content van Iiyama H2130 (€1300+)
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xcalibur Bekijk bericht
                          Ik ben ook op zoek naar een nieuw TFT scherm aangezien mijn 17" CRT versleten is.

Ik volg dit draadje nauwgezet. Ikzelf heb al een shortlist gemaakt en naar dat ik gelezen heb, komen Samsung 205BW (iets ouder, kleiner), 225BW en 215TW er goed uit.

Zijn er mensen die een keuze gemaakt hebben tussen 225BW en 215TW?
                          Waarom wel (of niet) heb je voor één van deze types gekozen?

PS. Ik zag verleden donderdag de 225BW bij Carrefour staan voor 350€. 's Zaterdags was ie al uitverkocht? Of wat zijn de ervaringen met de 225BW?
                          de 225BW is een schitterend scherm. Ik heb echter voor de 215TW gekozen omwille van het PVA scherm = beste kleurweergave en zeer brede kijkhoeken. Dat laatste is ook het (enige?) nadeel van de 225BW:

Verder kan ik u alleen maar aanraden +20” te gaan: het is een wereld van verschil. (zie verder)

Comment

Eindelijk! Woensdag ben ik de Samsung 215TW gaan ophalen. Eens uitgepakt blijkt het een stijlvol scherm te zijn, het luidspreker gedeelte (nog niet aangesloten) valt amper op en het geheel lijkt mij voldoende stevig.
                            De installatie verliep zonder veel problemen (omdat ik weinig computerverstand heb slaagde ik er toch weer even in om moeilijk te doen terwijl makkelijk ook kon: het beste is blijkbaar de bijgeleverde CD-rom met instructies even vooraf op de oude monitor te bekijken: een ideale manier overigens om er afscheid van te nemen …).
                            Wat meteen opvalt, is de grootte van het scherm. Op het werk kijk ik op een (schitterende) Dell 2005FPW 20” op een resolutie van 1280 x 768, nu: die 21” geeft echt wel wat meer hoor! Ingesteld op 16980 x 1050 is het iets totaal anders, er kan lekker veel op.
                            De standaard scherminstellingen leken mij echter niet te kloppen: alles zag er bijzonder licht en flets uit doch dit lag aan de kleurinstellingen op mijn grafische kaart: ik had de laatste maanden de boel flink moeten aanpassen om op mijn ouwe ADI nog iets te kunnen onderscheiden: dus heb ik eerst alle waarden op standaard gezet.
                            Dan heb ik even de verschillende voorinstellingen uitgeprobeerd: Text, Internet, Games, Sports, Movie en Custom: op zich een heel praktisch iets: gewoon op het knopje drukken en je kijkt naar een totaal andere instelling (Games is echt heftig en dat kan het ook hebben), jammer genoeg is er aan die voorinstellingen bij mijn weten niet te sleutelen (Text bijvoorbeeld mag nog wat rustiger en van het koele blauw in Sports snap ik de bedoeling niet ...)
                            Het belangrijkste voor mij is een goede afregeling om foto’s te bewerken, dus heb ik eerst een Custom afstelling gedaan voor contrast en helderheid. Vermits ik nog niet beschik over hardware calibratie moest het dan maar manueel: ik heb hiervoor verschillende grijskaarten gebruikt en kwam bijna altijd op dezelfde waarden uit (ruw samengevat):

 contrast opvoeren tot de lichte delen net niet clippen: waarde 68/100
                             helderheid laten zakken tot het zwart net niet dicht liep: waarde 20/100

De kleuren staan standaard ingesteld op 50/100, na enkele testkaarten bekeken te hebben had ik niet meteen een reden om aan die instellingen te gaan sleutelen. Ook enkele testfoto’s in hoge resolutie zagen er gewoon schitterend uit!
                            De gamma instelling op de grafische kaart heb ik op een standaard 2.2 laten staan.

Als er iemand op deze monitor aan totaal andere instellingen komt hoor ik dat graag. Ook links naar sites waar ik goede grijstrappen kan downloaden zijn altijd welkom. (… pas nog iets gelezen – ik dacht op BD – over het zelf maken van grijstrappen doch ik kan het niet meer vinden).
                            Nog een vaststelling m.b.t. de discussie sRBG – AdobeRGB: een tijdje geleden heb ik enkele testopnames gemaakt met veel kleur en fijne nuances en deze (van uit RAW – uiteraard) geconverteerd naar 16 bit Tiff. Op mijn oude monitor waren de verschillen overduidelijk, op de nieuwe is amper nog een verschil te merken! Is de discussie hierover verder nutteloos of zie ik iets over het hoofd?
                            En net zoals zo vele anderen heb ik nog een hoop werk om ten onrechte of slecht gecorrigeerde foto’s bij te werken. De winter mag hard toeslaan!
                            Doch ondertussen ga ik weer lekker fotograferen.
                            Bedankt voor alle reacties.

Comment

Waar hebben jullie je TFT gekocht?
                              Welke winkel is hier aan te raden, rekening houdend met evt support, pixelgarantie, omruiling, niet tevreden, geld terug enz?

Cheers,
                              Xcalibur
                              ## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xcalibur Bekijk bericht
                                Waar hebben jullie je TFT gekocht?
                                Welke winkel is hier aan te raden, rekening houdend met evt support, pixelgarantie, omruiling, niet tevreden, geld terug enz?

Cheers,
                                Gekocht bij Zercom - Eindhoven: € 460,40 (incl. BTW).
                                Nergens rekening mee gehouden. Puur naar de prijs gekeken (elders tot 150 € duurder). Geen pixelgarantie (en geluk gehad). Normale fabrieksgarantie.

Comment

Working...
                                X