Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Continue studioverlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Continue studioverlichting

    Beste forumleden,

    Na mijn examenperiode zou ik mij een beetje willen toeleggen op portretfotografie met studioverlichting. Ik heb al heel wat info gevonden over studioflitsers e.d., maar iets minder over vaste verlichting. Ik wil graag continue licht omdat ik dan direct zie wat de schaduweffecten zijn, en geen dure flitsmeter nodig heb. Enkele vragen hieromtrent.

    - Welke lichtbronnen met kleurtemperatuur tussen 5000°/6000° worden niet snel warm? Dit is omdat ik graag diffusiemateriaal zoals softbox wil gebruiken

    - Wat is het minimumwattage dat de lampen moeten hebben? Het is voor gebruik in een kleine kamer.

    - Als je lampen dimt, verandert dan ook de kleurtemperatuur?

    - Welk materiaal gebruik ik het best (rekening houdend met brandveiligheid) om diffusieschermen of softbox te maken ?

    - Heeft er iemand ideeën uit welk materiaal ik een 'honingraat' kan maken ?

    - Ik heb hier ergens gelezen dat studioflitsers 'pilootverlichting' hebben. Dit is continue licht veronderstel ik, maar geeft dit voldoende licht en is dat niet belastend voor de flitslampen? Zit deze pilootverlichting ook in de instapsflitssetjes van Falcon Eyes?


    Veel vragen, maar ik ben érg nieuwsgierig naar de antwoorden.

    Danku.
    Jacob


  • #2
    Re: Continue studioverlichting

    Ik weet niet zoveel over studioverlichting, maar elke lamp met een gloeidraad wordt warm, meer vermogen = meer warmte.
    En als je lampen dimt, dan verandert de kleurtemperatuur (lagere spanning geeft een warmere tint).

    TL-verlichting geeft veel minder warmte, maar je zal daarmee de kleuren nooit 100% juist krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Continue studioverlichting

      De pilootlampen zitten er in om juist te zien wat je doet.
      Deze doen dus alles voor u om op voorhand te zien hoe de opname er zal uit zien .
      Met vaste lampen zal je met lange sluitertijden zitten en ook met een statief om toch iets scherp te hebben.

      tip: Zoek ook een model die lang kan stilzitten
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Continue studioverlichting

        Ik zit een beetje met dezelfde soort vragen, zie topic.

        Mijn interesse gaat ook uit naar zo'n flitsset van Falcon Eyes. Er staat er zelfs eentje in reclame bij Kamera-Express. of ?
        Momenteel geen fototoestel meer!

        Comment


        • #5
          Re: Continue studioverlichting

          Lieven,

          Wat is dan het verschil tussen het licht dat die pilootlampen geven en het licht dat geproduceerd wordt tijdens de flash? Gewoon veel intenser veronderstel ik?

          Jacob.

          Comment


          • #6
            Re: Continue studioverlichting

            Gewoon veel sterker licht, met ( bijna ) steeds dezelfde kleurtempratuur.
            Het licht en de warme kleur die de instellamp maakt wordt gewoon weggeflitst.
            Deze dient dan ook enkel voor uw model of voorwerp te kunnen bekijken ( kijken waar er schaduw zit of juist niet ).

            Met een gewone lamp zal je veel problemen verkopen ( witbalans, beweging, sluitertijd, statief ).

            Probeer eens een foto te maken in de woonkamer met de gewone lichten aan.
            Dan snap je beter wat ik bedoel.
            Je zal al snel merken dat uw pop-up flits alles zal overnemen en platflitsen.
            Schakel uw flitser eens uit en werk probeer om iets te fotogrzferen bovenop de kast ( vaasje, potje, enz... ).
            Je zal al snel de beperkingen tegenkomen ( ook die van uw toestel )...
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Continue studioverlichting

              Het werken met een continue verlichting heeft voor en nadelen, indien je het echt goed wil aanpakken, met een beetje comfort voor het model zou je moeten werken met koudlicht, dat is een typelicht zoals er uit de spaarlampen komt erg stabiel en met een kleurtemperatuur van rond de 6000 °K , wat al bij al een vrij grote investering is en een typisch gebruik vraagt .

              Daarom lijkt het me beter je toe te leggen op een set studioflitsen en daar mee te leren werken, om dan als je het echt wil zo af en toe is een portretje te maken met de instellichten alleen en dus zonder flits te werken.
              Je heb dan met een lagere investering meer mogelijkheden !

              Om opnames te maken met de pilootlichten ga je best met een custom whitebalance werken en je gevoeligheid optrekken naar 800 ISO om dan op statief te werken met lenzen met een grote opening zoals de 50mm F1.4 en de 85mm F1.8 welke beiden zeer goede resultaten geven .


              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Continue studioverlichting



                deze foto is gemaakt met een continue verlichting:
                zijnde
                een bouwlamp van 1000 watt met een 5 euro witte paraplu van carrefour ervoor gemonteerd. geen statief nodig en op iso 200 toch nog kunnen werken , wel met mijn lichtsterke 2.8 over de volledige lengte-lens.
                maar ooit zal ik flitsset hebben :-)

                ah: ook een groot reflectiescherm om de andere kant op te lichten was er ook nog.

                ps: zet de paraplu wel ver genoeg van de lichtbron. kheb da toch zo geconstrueerd. :-)
                estamos llegando
                http://users.telenet.be/studiocamosci

                Comment


                • #9
                  Re: Continue studioverlichting

                  Bedankt voor de reacties tot dusver.

                  Heeft er iemand een foto op stock, die getrokken is met de pilootverlichting van studioflitsers?
                  De bouwlamp is een goedkope oplossing, maar naar brandveiligheid en kleurresultaat vind ik het toch niet ideaal....

                  Jacob.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Continue studioverlichting

                    Dit beeld is gemaakt met de pilootverlichting .
                    met de EOS 5 D op 800 ISO met de 85mm F1.8 op F2.8




                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Continue studioverlichting

                      Jeff,

                      Bedankt voor de foto-post. Ik vind het vrij indrukwekkend dat er niet echt ruis is te zien bij ISO 800! Bij mijn panasonic (DMC FZ50) haal ik zo een zuivere foto niet! Die pilootverlichting vind ik meer dan oké qua uitlichting. Zijn er trouwens oplossingen om het flitslicht te meten zonder dure apparatuur ?

                      Groeten,

                      Jacob

                      Comment

                      Working...
                      X