Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiomateriaal stockfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studiomateriaal stockfotografie

    Ik heb interesse in typische stockfotografie van gebruiksvoorwerpen, stillevens, etc. zoals je ze vaak tegenkomt op stocksites zoals shutterstock (als voorbeeld, zie topic forum shutterstock).

    Na een beetje experimenteren kwam ik tot de vaststelling dat je hiervoor een minimum aan studiomateriaal nodig hebt.

    Nu zit ik met een aantal vragen over wat je nu precies nodig hebt. Allereerst dacht ik aan 2 achtergronddoeken (zo'n klein lichttentje lijkt me nogal beperkt in mogelijkheden) in zwart en wit met bijhorende statieven en een basis flitsset (2 statieven, 2 flitsers, 2 softboxen, kabels).

    Enkele bedenkingen:

    *Is het nodig een basis lampenset ook te kopen voor continu-licht of geven de flitsers genoeg basislicht?
    *In combinatie met een Nikon D80, welke afstandsbediening heb je nodig?
    *Wat is precies het verschil in effect tussen een paraplu en een softbox?

    Met welke sets hebben jullie ervaring, welke zou je aanbevelen (merk) en waar zou je ze aankopen? Zelf heb ik al wat zitten rondneuzen diverse online winkels waar m'n oog viel op Falcon Eyes...


    Grtz
    Momenteel geen fototoestel meer!

  • #2
    Re: Studiomateriaal stockfotografie

    De flitsset Van Nikon R1C1, in combinatie met een 105mm macro objectief, en nog een SB800 zijn daarvoor de ideale oplossing, alles is draadloos, je kan je lichtbronnen verplaatsen, je kan soften,kleurfilters gebruiken enz.
    Alleen is het niet de goedkoopste oplossing

    Comment


    • #3
      Re: Studiomateriaal stockfotografie

      Bij lampen krijg je een lichtpuntje als reflectie in uw voorwerp ( zeker niet goed )
      Bij een softbox krijg je een mooie lange witte lijn op uw voorwerp als reflectie ( veeeel beter ).

      Dus zijn softboxen aangewezen.
      een lichttentje is ook goed maar beperkter in zijn mogelijkheden.
      3 flitsers+ softboxen is een minimum maar daar doe je al iets mee
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Studiomateriaal stockfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Bij lampen krijg je een lichtpuntje als reflectie in uw voorwerp ( zeker niet goed )
        Bij een softbox krijg je een mooie lange witte lijn op uw voorwerp als reflectie ( veeeel beter ).

        Dus zijn softboxen aangewezen.
        een lichttentje is ook goed maar beperkter in zijn mogelijkheden.
        3 flitsers+ softboxen is een minimum maar daar doe je al iets mee
        Verdorie, in zo'n setje zitten slechts 2 flitsers... (zie actie bij Kamera-Express) Mijn redenering was zo'n beetje: kun je met twee flitsers met softbox niet alles belichten door ze wat te laten reflecteren tegen je witte achtergronddoek? Dus de voorkant van het onderwerp belichten langs beide zijden en terwijl genieten van de reflectie?

        Dat Nikon-materiaal zou ik voorlopig willen laten voor wat het is gezien de prijs. Da's iets voor later als ik wat meer ervaring heb en ik werkelijk zie wat je met studiomateriaal kunt doen. Mss is het ook m'n ding niet, daarom wil ik er slechts een beperkt bedrag aan uitgeven.

        Welk IR-afstandsbediening kan ik aankopen om in de flitsschoen te stoppen om de flitsers te laten afgaan?

        En wat is nu juist het verschil tss een paraplu en een softbox?

        Een lichttentje lijkt me ook uitgesloten, die zijn echt wel héééél klein.
        Momenteel geen fototoestel meer!

        Comment


        • #5
          Re: Studiomateriaal stockfotografie

          Als je met een witte achtergrond wil werken dan heb je al 2 flitsers nodig om uw achtergrond te belichten en volledig wit te maken.
          Werk je met zeer kleine voorwerpen dan zal je met één flitser ook al toekomen.

          Een paraplu voor producten die reflecteren zal niet echt mooi zijn.
          Een softbox die je redelijk dicht zet zal een witte afgelijnde lijn laten zien als reflectie ( kijk eens naar de reclame van Kriek "Max" ) Daar zie je perfect wat ik bedoel.

          Het verschil tussen een softbox en een paraplu is dat een paraplu veel handiger is om open te stellen op locatie ( aan een softbox ben je een tijdje bezig ).
          Het licht uit een softbox is iets difuser.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Studiomateriaal stockfotografie

            De bedoeling is enkel (kleine) voorwerpen te fotograferen, de typische stockfoto's.

            Ik speel ook met de gedachte een soort van lichtbox met melkachtig gekleurd plexiglas te maken zodat je een mooi oplichtende ondergrond hebt. Enige tips over hoe je deze zelf kan maken? Zoiets heb ik namelijk nog niet zien staan op sites.

            Kun je ook opteren voor lichtgevoelige sensors die het licht detecteren van je bodyflits om je 2 flitsers te laten afgaan?

            @ Lieven: Ken jij iemand die ervaring heeft met Falcon Eyes? Is het degelijk materiaal (voor z'n prijs)? Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat alles na een maand stuk is...
            Momenteel geen fototoestel meer!

            Comment


            • #7
              Re: Studiomateriaal stockfotografie

              Ben hetzelfde van plan, dus kleine productfotografie en misschien af en toe eens een portret. Ik heb vandaag deze set aangeschaft en een radiozender:



              Ben verbaasd over de licht opbrengst. 200 WS is op dit moment meer dan voldoende voor mij. Heb wat proefshots gemaakt van de nieuwe schoenen van m'n vriendin en op 1/4 had ik al meer dan genoeg licht in de schemerige huiskamer.
              Gegroet Auke
              Nikon en wat toebehoren

              http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

              Comment


              • #8
                Re: Studiomateriaal stockfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door elsadeb Bekijk bericht
                Ben hetzelfde van plan, dus kleine productfotografie en misschien af en toe eens een portret. Ik heb vandaag deze set aangeschaft en een radiozender:



                Ben verbaasd over de licht opbrengst. 200 WS is op dit moment meer dan voldoende voor mij. Heb wat proefshots gemaakt van de nieuwe schoenen van m'n vriendin en op 1/4 had ik al meer dan genoeg licht in de schemerige huiskamer.
                Hoe zijn jouw verdere ervaringen nu met deze flitsset?

                Want om eerlijk te zijn zie ik de bomen door het "flitsbos" niet meer... De ene flitssets gaan makkelijk stuk, de andere worden dan weer vlug warm, etc...

                Kun je ook eens wat foto's maken van je flitsset en in het bijzonder van je flitskop (voor- en achterkant). De foto's zijn niet altijd makkelijk terug te vinden op het internet, ook niet op de website van de fabrikant.

                Welke type van Falcon Eyes moet je nu eigenlijk in huis halen om toch een minimum aan kwaliteit te hebben?
                Momenteel geen fototoestel meer!

                Comment


                • #9
                  Re: Studiomateriaal stockfotografie

                  Ik heb idd ervaring met falcon eyes.
                  Prijs/kwaliteit is goed.
                  Ik heb de 300watt. Voor binnen is dit perfect.
                  Eens je buiten gaat in tegelicht werken ( zon wegflitsen in de middaguren kom je net iets te kort ).
                  Ook zit er een ventilator in de 300 watt flitskoppen die de boel laat koelen.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studiomateriaal stockfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                    Hoe zijn jouw verdere ervaringen nu met deze flitsset?

                    Want om eerlijk te zijn zie ik de bomen door het "flitsbos" niet meer... De ene flitssets gaan makkelijk stuk, de andere worden dan weer vlug warm, etc...

                    Kun je ook eens wat foto's maken van je flitsset en in het bijzonder van je flitskop (voor- en achterkant). De foto's zijn niet altijd makkelijk terug te vinden op het internet, ook niet op de website van de fabrikant.

                    Welke type van Falcon Eyes moet je nu eigenlijk in huis halen om toch een minimum aan kwaliteit te hebben?
                    Ik heb nog maar even kunnen testen en heb ondervonden dat ik nog heel wat moet leren. Dat is geen probleem, maar ik heb er op dit moment weinig tijd voor. Het setje bevalt prima, alleen de bevestiging van de flitser op de spigot niet optimaal. De diameter van de opening in de flitservoet is ruimer dan de spigot, maar je kunt hem goed vastzetten. Van te warm worden heb ik geen last gehad na een half uur intensief flitsen. Volgens mij is de 200 ws versie het minimum wat je kunt aanschaffen, vooral als je naar de prijs kijkt.

                    Voor foto's kijk even op: http://www.fotosg.nl/product_info.ph...oducts_id=5139

                    Ik ben een echte beginner op het gebied van fotograferen met studioflitsers. Daarom wilde ik geen grote som geld uitgeven. Ik ben van mening dat ik met dit product een goede koop heb gedaan.
                    Als de modelfotografie echt bij mij aanslaat koop ik er in de toekomst een zwaardere set bij. De 200ws set kan ik dan gebruiken om b.v. de achtergrond te verlichten.
                    Nu vermaak ik me er uitstekend mee en kan met de lichtopbrengst ruim uit de voeten. Ik leg de lat ook nog niet zo hoog als de echte modelfotografen onder ons! Overigens, de resultaten met deze set haal ik bij lange na niet met enkel mijn SB 600.

                    Even nog een voorbeeld van een eerste poging met de 200 ws set. De softboxen van voren schuin op bal gericht. Belichting en scherpte kunnen nog een stuk beter, maar dat komt wel goed door flink te oefenen.

                    Last edited by elsadeb; 12 december 2006, 19:01.
                    Gegroet Auke
                    Nikon en wat toebehoren

                    http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Studiomateriaal stockfotografie

                      Thx voor jullie reacties, zo heb ik een mening over de lichtere flitsset en over de iets zwaardere.

                      @ elsadeb: is je voorbeeldfoto genomen op het volle flitsvermogen?

                      Wat de ontspanning betreft, welk systeem verkiezen jullie: 1. Infrarood 2. Radio-wave zender en ontvanger (heb je hier 1 ontvanger nodig en gaat de andere automatisch af OF heb je hier 2 ontvangers nodig voor elke flitser afzonderlijk?)?
                      Momenteel geen fototoestel meer!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Studiomateriaal stockfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                        Thx voor jullie reacties, zo heb ik een mening over de lichtere flitsset en over de iets zwaardere.

                        @ elsadeb: is je voorbeeldfoto genomen op het volle flitsvermogen?

                        Wat de ontspanning betreft, welk systeem verkiezen jullie: 1. Infrarood 2. Radio-wave zender en ontvanger (heb je hier 1 ontvanger nodig en gaat de andere automatisch af OF heb je hier 2 ontvangers nodig voor elke flitser afzonderlijk?)?
                        Nee, absoluut niet want dan zou je alleen een witte vlek zien. Ik weet het niet meer zeker maar denk op 1/8. Met vol vermogen op een korte afstand heb je te veel icht. De softboxen stonden ongeveer 40 cm van de bol af.

                        Ik heb voor de radio-wave zender gekozen. Dan reageert de flitser onder elke omstandigheid. De flitsers worden soms niet ontstoken door de infraroodzender. Dit gebeurt als je tussen de flitsers in staat, zoals ik de bol heb gefotografeerd.
                        Je kunt volstaan met 1 ontvanger en bij andere flitser schakel je de slavestand in.

                        Als je in de omgeving van Leeuwarden woont kun je gerust eens langskomen om te proberen.
                        Last edited by elsadeb; 12 december 2006, 20:39.
                        Gegroet Auke
                        Nikon en wat toebehoren

                        http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Studiomateriaal stockfotografie

                          Ik heb net volgende bestelling geplaatst:

                          Falcon Eyes Studio Flitsset GN200-MV (set)
                          Falcon Eyes Flitsontspanner RF425 R-Wave 4 kanaals (Set)

                          En nu maar wachten!
                          Momenteel geen fototoestel meer!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Studiomateriaal stockfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door streetbiker1977 Bekijk bericht
                            Ik heb net volgende bestelling geplaatst:

                            Falcon Eyes Studio Flitsset GN200-MV (set)
                            Falcon Eyes Flitsontspanner RF425 R-Wave 4 kanaals (Set)

                            En nu maar wachten!
                            Mooie set ik ben benieuwd naar je bevindingen en resultaten.
                            Laat gauw wat horen en zien.
                            Gegroet Auke
                            Nikon en wat toebehoren

                            http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Studiomateriaal stockfotografie

                              Falcon eyes is idd goed en degelijk "instap" materiaal. Heb er ervaring mee en ben tot op heden tevreden!
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X