Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afgedrukte foto's lichter dan monitor ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: afgedrukte foto's lichter dan monitor ?

Ik heb besloten om bij mijn locale fotoboer de SPyder2 Express te kopen voor 99,-

Wat ik zover begrepen heb. Als mijn monitor gecalibreerd is, dan wordt er een profiel aangemaakt door Spyder2 en elke keer als ik mijn pc opstart dan gebruikt hij dit profiel. Photoshop gebruikt dan ook automatisch dit profiel, dus hier hoef ik niets in te stellen.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik werk met een Pc , geen appel spul in mijn huis ... behalve die i-pod mini
      Gravity Sucks ....

Comment

Ik heb dus vanmiddag de spyder2 express gehaald. Na het calibreren is er wel degelijk een verschil met mijn vorige beeld. MAAR WEL OP EEN NEGATIEVE MANIER!!!!!!!

Wat eerst wit was, is nu opeens beige/gelig en zwart is donkergrijs geworden!

Heb ik een defect product of doe ik toch iets fout?

Op deze manier is het in ieder geval 100 euro weggegooid

Comment

Jaja, de wondere maar mystieke wereld van color management .
          Ze zouden het toch eens transparanter mogen maken.
          Ik moet mijn calibrator nog steeds kopen ....

'k zal die maar tot het laatst houden zeker??

Comment

Wat jij als wit zag zal eigenlijk te 'blauw' geweest zijn, 6500°K is eigenlijk nog altijd relatief koel/neutrale kant, er zijn mensen die op 5500 of zelfs 5000°K calibreren wat nog een veel geler resultaat geeft. Heb je al eens een wit blad naast je scherm gehouden en verlicht met TL lampen van 6500°K? Ik denk dat je scherm nog altijd koeler zal ogen dan het 'witte blad' ernaast...

Zwart is nu donkergrijs? Als je in Windows je achtergrond op 100% zwart zet zou het voor en na calibratie niks mogen veranderen en zeker niet grijs worden. Calibratie op srgb geeft je een gamma van 2.2, dat beïnvloed vooral de middentonen mocht je scherm standaard erg fout staan maar zal ook zorgen dat donkere tonen correct worden weergegeven. Het is best mogelijk dat 95% zwart nu wel wordt weergegeven als 95% zwart terwijl het voorheen dichtliep (dus 95% gevraagd en 100% gekregen)... Dit heeft natuurlijk wel een invloed op de helderheid van het beeld en het overkomen van 'zwart', terwijl we het hier eigenlijk om de zeer donkere tonen hebben tussen 95 en 100% zwart...

Welk scherm gebruik je en heeft de calibratiesoftware gevraagd om de helderheid en contrast van het scherm aan te passen? Heb je in het scherm manueel R/G/B aangepast om tot 6500°K te komen of heb je een preset gebruikt?
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
              Wat jij als wit zag zal eigenlijk te 'blauw' geweest zijn, 6500°K is eigenlijk nog altijd relatief koel/neutrale kant, er zijn mensen die op 5500 of zelfs 5000°K calibreren wat nog een veel geler resultaat geeft. Heb je al eens een wit blad naast je scherm gehouden en verlicht met TL lampen van 6500°K? Ik denk dat je scherm nog altijd koeler zal ogen dan het 'witte blad' ernaast...

Zwart is nu donkergrijs? Als je in Windows je achtergrond op 100% zwart zet zou het voor en na calibratie niks mogen veranderen en zeker niet grijs worden. Calibratie op srgb geeft je een gamma van 2.2, dat beïnvloed vooral de middentonen mocht je scherm standaard erg fout staan maar zal ook zorgen dat donkere tonen correct worden weergegeven. Het is best mogelijk dat 95% zwart nu wel wordt weergegeven als 95% zwart terwijl het voorheen dichtliep (dus 95% gevraagd en 100% gekregen)... Dit heeft natuurlijk wel een invloed op de helderheid van het beeld en het overkomen van 'zwart', terwijl we het hier eigenlijk om de zeer donkere tonen hebben tussen 95 en 100% zwart...

Welk scherm gebruik je en heeft de calibratiesoftware gevraagd om de helderheid en contrast van het scherm aan te passen? Heb je in het scherm manueel R/G/B aangepast om tot 6500°K te komen of heb je een preset gebruikt?

Ik heb op dit moment een IIyama HM704UTC (crt) en het calibratieprogramma vraagt om de helderheid en contrast aan te passen.
              Qua Helderheid 4 zwarte balkjes in verschillende kleuren grijssoorten. Beeld moet zo donker dat je balkjes nog net kan zien
              Qua Contrast 4 witte balkjes en en dan weer beeld zo licht mogelijk zetten zodat je de balkjes nog net kan onderscheiden. Verder vraagt hij naar het type monitor en voor de rest hoef je helemaal niets te doen.
              Na calibratie heeft hij contrast , helderheid en kleuren aangepast en moet ik dit ook niet meer veranderen.
              Al een paar keer geprobeerd en ik snap niet wat ik fout doe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                Jaja, de wondere maar mystieke wereld van color management .
                Ze zouden het toch eens transparanter mogen maken.
                Ik moet mijn calibrator nog steeds kopen ....

'k zal die maar tot het laatst houden zeker??
                Als je lange tijd je scherm gewoon bent zoals het uit de fabriek op 9000°K is afgesteld en je krijgt plots een gecalibreerd scherm voor je neus op 6500°K is het normaal dat je het gelig vind... Op gebied van witpunt correct zetten is schermcalibratie niet moeilijk, de calibrator meet heel precies hoeveel R/G/B bij volledig wit wordt weergegeven en ofwel ga jij in het scherm een aanpassing doen als je individuele R/G/B regeling hebt ofwel gaat de videokaart z'n signaal aanpassen. Het kan altijd zijn dat je toestel niet juist is afgeregeld, het beste kan je eens controleren door iemand anders z'n toestel even te lenen...
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Als je lange tijd je scherm gewoon bent zoals het uit de fabriek op 9000°K is afgesteld en je krijgt plots een gecalibreerd scherm voor je neus op 6500°K is het normaal dat je het gelig vind... Op gebied van witpunt correct zetten is schermcalibratie niet moeilijk, de calibrator meet heel precies hoeveel R/G/B bij volledig wit wordt weergegeven en ofwel ga jij in het scherm een aanpassing doen als je individuele R/G/B regeling hebt ofwel gaat de videokaart z'n signaal aanpassen. Het kan altijd zijn dat je toestel niet juist is afgeregeld, het beste kan je eens controleren door iemand anders z'n toestel even te lenen...

ik heb mijn monitor al ingesteld op 6500k, dus hij is sowieso al iets geler. Maar na die calibratie is het echt niet om aan te zien, geloof me

misschien dat ze hem morgen in de winkel kunnen testen. ik weet het anders ook ff niet

Comment

Presets in monitors zitten er dikwijls mijlen ver naast... ik heb al verschillen gemeten van 1500°K in beide richtingen. Nuja, als je zeker bent dat het onaanvaardbaar geel is dan zal er toch iets mis zijn. Toevallig niet in de mogelijkheid eens een ander scherm te calibreren of op een andere computer?

Comment

Als je lange tijd je scherm gewoon bent zoals het uit de fabriek op 9000°K is afgesteld en je krijgt plots een gecalibreerd scherm voor je neus op 6500°K is het normaal dat je het gelig vind...
                      Kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb jaren gewerkt op schermen van fabriekswege afgesteld op 9000°K (of door mezelf omdat ik graag "wit" zag) en toen ik vorige maand een Spyder 2 op m'n scherm losliet moest ik wel even wennen. Maar m'n prints zijn nu véél beter!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb jaren gewerkt op schermen van fabriekswege afgesteld op 9000°K (of door mezelf omdat ik graag "wit" zag) en toen ik vorige maand een Spyder 2 op m'n scherm losliet moest ik wel even wennen. Maar m'n prints zijn nu véél beter!!!!!
                        De prints kunnen dan wel iets beter zijn, maar ik zit dan wel tegen een monitor aan te kijken die geen mooi beeld geeft. Vind ik nogal een groot offer voor betere foto's

Maar je hebt natuurlijk naast die hardware-calibratie ook je eigen ogen he
                        En die zien echt wel of zwart zwart is of donkergrijs . En ik heb mijn scherm al een behoorlijke tijd op 6500K staan, dus zo wit was het bij mij sowieso niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                          De prints kunnen dan wel iets beter zijn, maar ik zit dan wel tegen een monitor aan te kijken die geen mooi beeld geeft.
                          Na een week wil je niet anders meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SPeedygonzales Bekijk bericht
                            Ik heb een eye-one 2 van GB, en krijg men 2 hyundai ( http://www.hyundaiq.com/pro_l90d+imagetune.asp ) monitors gewoon niet gelijk. Het zijn geen goedkope prull tft's maar ook geen pro grafische schermen.

Ik doe nochthans de "advanced" profilering en calibreer ze echt volgens het boekje ...

Vraag me dan ook af of het aan de schermen of aan de eye-one ligt.
                            Ik vrees dat het aan het manneke ligt, of aan het boekje . Ik wil je wel eens (gratis) voorthelpen via Skype, mail me privé en we maken een afspraak.
                            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                            grtz
                            marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ebi Bekijk bericht
                              Bij gebruik van 2 monitoren is dit wel degelijk van belang. Windows biedt namelijk standaard niet de mogelijkheid om ieder scherm een eigen profiel toe te kennen. Beide schermen maken gebruik van hetzelfde profiel wat kleurverschil kan veroorzaken, ook bij twee identieke schermen.
                              Is niet altijd waar, ik sluit een extern scherm aan op mijn laptop en kan beide schermen apart kalibreren. Je moet wel het bureaublad uitbreiden naar beide monitors.
                              grtz
                              marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                                Ik heb dus vanmiddag de spyder2 express gehaald. Na het calibreren is er wel degelijk een verschil met mijn vorige beeld. MAAR WEL OP EEN NEGATIEVE MANIER!!!!!!!

Wat eerst wit was, is nu opeens beige/gelig en zwart is donkergrijs geworden!

Heb ik een defect product of doe ik toch iets fout?

Op deze manier is het in ieder geval 100 euro weggegooid
                                Dat kan aan de Spyder liggen, daarom verkoop ik hem niet en raad ik hem ook af.
                                Maar het kan ook aan je kalibratie liggen.
                                grtz
                                marc-en-ciel

Comment

Working...
                                X