Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afgedrukte foto's lichter dan monitor ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: afgedrukte foto's lichter dan monitor ?

Met welke ben ik dan beter af?

met de Pantone Huey of die van Spider2 Express (beide onder 100 euro) ????
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      Met welke ben ik dan beter af?

met de Pantone Huey of die van Spider2 Express (beide onder 100 euro) ????
      Is inderdaad een moeilijke keuze... beiden zijn ze softwarematig beperkt op gebied van kleurtemperatuur en gamma (6500°K en gamma 2.2). Misschien kan marc-en-ciel hier een antwoord op geven?
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
        Is inderdaad een moeilijke keuze... beiden zijn ze softwarematig beperkt op gebied van kleurtemperatuur en gamma (6500°K en gamma 2.2). Misschien kan marc-en-ciel hier een antwoord op geven?
        Marc-en-ciel verkoopt blijkbaar geen Spyder 2 Express, maar wel de Pantone Huey; ik denk dat ik dus wel weet welke van de twee hij gaat aanraden...

Comment

Ik heb een eye-one 2 van GB, en krijg men 2 hyundai ( http://www.hyundaiq.com/pro_l90d+imagetune.asp ) monitors gewoon niet gelijk. Het zijn geen goedkope prull tft's maar ook geen pro grafische schermen.

Ik doe nochthans de "advanced" profilering en calibreer ze echt volgens het boekje ...

Vraag me dan ook af of het aan de schermen of aan de eye-one ligt.
          Gravity Sucks ....

Comment

Zeg hallo, ik stel hem een Pantone Huey voor die ocharme 100 euro kost inclusief de verzending... Dit is een basistool die iedere amateurfotograaf zich perfect kan permiteren en veel miserie met te donkere afdrukken kan vermijden die hem nu misschien meer geld gaan kosten om opnieuw af te laten drukken. Trouwens ik vind dat er hier veel amateur fotografen met meer en vooral met duurder materiaal rond lopen dan veel professionele fotografen en reporters... en een simpele calibrator kan er dan niet meer af na een euro of 4000 aan materiaal gekocht te hebben? Foute prioriteiten leggen noem ik dat...
            Sorry Wim,
            Maar dat was wel niet de handtekening van de starter, ikzelf heb ook een Mac Beth Eye One van 1500 €, en ook nog ene van barco, die speciaal bij het Barco Crt scherm hoort, ik zeg alleen maar dat deze dingen niet zoveel geld waard zijn, voor een amateur, daar ik zelf liever met de vergelijkende software van Scitex werk.
            Ik heb een eye-one 2 van GB, en krijg men 2 hyundai ( http://www.hyundaiq.com/pro_l90d+imagetune.asp ) monitors gewoon niet gelijk. Het zijn geen goedkope prull tft's maar ook geen pro grafische schermen.

Ik doe nochthans de "advanced" profilering en calibreer ze echt volgens het boekje ...

Voila, hier het bewijs dat ik niet alleen ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Sorry Wim,
              Maar dat was wel niet de handtekening van de starter, ikzelf heb ook een Mac Beth Eye One van 1500 €, en ook nog ene van barco, die speciaal bij het Barco Crt scherm hoort, ik zeg alleen maar dat deze dingen niet zoveel geld waard zijn, voor een amateur, daar ik zelf liever met de vergelijkende software van Scitex werk.

Voila, hier het bewijs dat ik niet alleen ben.

1500 euro wordt me toch wel wat duur jongens

als je nou naar de spyder2 express kijkt, dan zie ik dat er maar 1 standaardwaarde is (6500 geloof ik). Is dit een groot nadeel? of heb ik niet meer dan dat nodig. Of is die spyder2 pro de 200 euro extra wel waard?.

Let wel: ik ben gewoon een amateur die een goed beeld wil, zodat ik met een gerust hart mijn foto's kan laten afdrukken met dezelfde kwaliteit als mijn monitor

Comment

Ik heb een tijdje terug de tijd genomen om een zesdaagse workshop van Marc Cielen te volgen in Kappelle-Op-Den Bosch, ik heb van deze vriendelijke man veel opgestoken.

Uiteindelijk heb ik mij een Eye One van Gretag Macbeth (€ 245,40) aangeschaft en printerprofielen laten maken bij Marc, deze profielen kreeg je er als extra bij.

Het resultaat is dat ik de kost van de Eye One en de printerprofielen al lang terug verdiend heb door het lagere papierverbruik en het uiteindelijk resultaat van mijn foto's is er sterk op verbeterd.

Ik kan het je enkel maar aanbevelen !!!
                http://www.torekefoto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NOD Bekijk bericht
                  Ik heb een tijdje terug de tijd genomen om een zesdaagse workshop van Marc Cielen te volgen in Kappelle-Op-Den Bosch, ik heb van deze vriendelijke man veel opgestoken.

Uiteindelijk heb ik mij een Eye One van Gretag Macbeth (€ 245,40) aangeschaft en printerprofielen laten maken bij Marc, deze profielen kreeg je er als extra bij.

Het resultaat is dat ik de kost van de Eye One en de printerprofielen al lang terug verdiend heb door het lagere papierverbruik en het uiteindelijk resultaat van mijn foto's is er sterk op verbeterd.

Ik kan het je enkel maar aanbevelen !!!
                  maar ik heb zelf geen printer en zal dus alleen maar gebruik maken van afdrukcentrales. Is dit dan niet een beetje overkill????

Comment

maar ik heb zelf geen printer en zal dus alleen maar gebruik maken van afdrukcentrales. Is dit dan niet een beetje overkill????
                    Je schermcalibratie zeker niet.
                    Weet je, de zwakste schakel in de ketting ...
                    Last edited by NOD; 30 november 2006, 21:11.
                    http://www.torekefoto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SPeedygonzales Bekijk bericht

Maak je gebruik van een Windows of Apple systeem?
                      http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ebi Bekijk bericht
                        Ik denk niet dat dat ter zake doet. Een scherm is een scherm is een scherm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Ik denk niet dat dat ter zake doet. Een scherm is een scherm is een scherm.
                          Bij gebruik van 2 monitoren is dit wel degelijk van belang. Windows biedt namelijk standaard niet de mogelijkheid om ieder scherm een eigen profiel toe te kennen. Beide schermen maken gebruik van hetzelfde profiel wat kleurverschil kan veroorzaken, ook bij twee identieke schermen.
                          http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

ok, I see...
                            maar ik heb dan ook 2 grafische kaarten steken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ebi Bekijk bericht
                              Bij gebruik van 2 monitoren is dit wel degelijk van belang. Windows biedt namelijk standaard niet de mogelijkheid om ieder scherm een eigen profiel toe te kennen. Beide schermen maken gebruik van hetzelfde profiel wat kleurverschil kan veroorzaken, ook bij twee identieke schermen.
                              Daar schijnt een foefje voor te zijn die dit omzeilt!
                              vraag me niet hoe, want dat weet ik niet

Comment

Daar schijnt een foefje voor te zijn die dit omzeilt!
                                vraag me niet hoe, want dat weet ik niet
                                Dat foefje heet Microsoft Color Control Applet... kan je gratis downloaden op de microsoft site...
                                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Working...
                                X