Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrom vs Bowens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Elinchrom vs Bowens

Kan je een (betaalbare) lichtmeter adviseren. Ik veronderstel dat ik enkel een flitsmeter nodig heb?

P.s. : 't is niet dat ik gratis van uw expertise wil gebruik maken hoor. Ik zou echt wel graag een workshop bijwonen.

Comment

Oh je mag me alles vragen hoor, daar hoeft niemand een workshop voor te volgen, die komen vanzelf wel, ik zie dat helemaal los van elkaar.

Ik gebruik zelf een Sekonic L-358 daar ben ik helemaal weg van, je kan ook even zoeken naar een Minolta die zie je regelmatig 2e hands opduiken.
      http://www.frankdoorhof.com

Comment

Bedankt daarvoor!

Ik heb er nog een aantal.

* Gezien de D-lites niet worden gekoeld. Kan je daar met een gerust hart een (grote) softbox op zetten. Ik dacht daarbij aan een 75X150 softbox van Falcon Eyes, die tegenwoordig ook een speedring voor elinchrom hebben. Zou dat veilig zijn (in termen van warmte) ?

* Ook voor de aansturing zou ik wat meer budget willen gaan en graag de Falcon Eyes Flitsontspanner RF25 R-Wave 1 kanaals gebruiken. Uw idee?

* Kan je in een eerste fase ook zonder flitsmeter werken?
        Dat is : de ratio's op het oog beoordelen en de algemene belichting checken op uw histogram en bijstellen. Of is dit gewoon niet haalbaar/werkbaar.

Ja, je ziet. Mijn budget speelt me wel parten....Maar je hebt wel heel wat nodig voor een studio.

* Rond flitssynchronisatie. Je stelt uw fototoestel in op F8, 1/125. Je drukt af en een radiosignaal gaat naar één flits. Deze gaat af op 1/800. De flash triggert weer andere flitsen. Moet je daar bepaalde zaken doen om dat zaakje te synchroniseren met uw shutter zodat de gordijnen op het juiste moment bewegen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
          Bedankt Frank.

Voor mij is die apparatuur wel duur, dus ik denk wel drie maal na voor ik overga tot de aankoop. Ook eens je in een bepaald merk zit, zit je vaak "gebonden". Dus vergeef mijn "doorbomen".

Ik had graag eens gepolsd hoe je voor occasioneel studio werk denkt over de D-lite 4 set. Zeg je van "oké" of eerder "spaar wat langer door" voor de FX serie vb.

Geef je ooit workshops in België?
          dit is een bericht dat ik al eerder in de rubriek studioflits gezet heb ,

hoi
          ik heb me laatst een D-lite 4 set aangeschaft en ben er redelijk gelukkig mee ik heb al sessie's gedaan van 500 a 600 foto's en enkel problemen gehad met de warmte maar zodra ik de model lights afleg ( na 300a 400 shots ) is het probleem opgelost ,
          inderdaad wanneer ik fotografeer boven de 1/180 dan krijg een zwart vlak op de foto vanwege de synchronisatie , dus ligt dit niet aan de set.
          Dat de d-lite's van plastiek zijn deerdt me niet maar toch vind ik ze voor dit bedrag een goeie set ( ong. €890 ), daarbij kan u voor uw budget heel wat accesoirres bij doen .
          hopelijk kon ik jullie van dienst zijn hiermee.
          groeten david.
          vanolles

Comment

Bedankt, ik had het net gezien.

Je werkt met softboxen of enkel paraplu's?
            Last edited by PSG; 29 oktober 2006, 09:30.

Comment

Als je twijfeld kun je de modellampen inderdaad heel laag zetten of zelfs uit.

Zelf heb ik alleen maar 2x een probleem gehad met een snoot of een reflector met grid, en dat was echt na HEEL intensief gebruik, de flash schakeld zichzelf dan uit en na een paar minuten is hij weer helemaal klaar voor gebruik.

Synctijden hoef je je geen zorgen om te maken.
              Gewoon 1/125e inderdaad (of lager) en diafragma zo afstellen als jij het wilt.

MvrGr.
              Frank

Comment

Zoals reeds vermeld ik gebruik de classics en die zijn 500WS en die zijn ook niet gekoeld.Tijdens lange shoots kan je al eens een probleem hebben maar tijdens een normale shoot zou het geen probleem mogen zijn.
                Hierop zet ik zonder problemen eenders welke softbox.Zelfs met 2 fotografen tegelijk werken is mogelijk.Ik zou geen geen schrik hebben van het warmte probleem

Je hoeft helemaal niet direkt een aansturing te kopen.(kan makkelijk zijn maar...)
                a/ je kan je ingebouwde flits gebruiken(manueel min vermogen) of zelf een hotshoe flits ook min vermogen...
                b/sync kabeletje dat je kan aansluiten op je camera en dan op een flits.

Je kan zonder flitsmeter werken.Alleen denk ik dat personen met veel ervaring dit op het oog kunnen zien.Daarom is dit een investering die ik wel zou doen.Meten is weten zoals sommigen zeggen.

Uw toestel stel je in op manueel.
                Ongeveer 1/250 (afhankelijk van het cameramerk)
                Diafragma kan vanalles zijn afhankelijk van het gemeten licht met uw flitsmetertje...
                De elinchroms maken een piep geluid wanneer ze weer klaar zijn om te flitsen.
                Als je met je flash werkt om aan de flitsen aan te sturen zullen ze allen het signaal sturen, Werk je met het kabeltje van je camera naar de flits dan zal die flits de andere flitsen aansturen.Dat loopt allemaal

Risto

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
                Bedankt daarvoor!

Ik heb er nog een aantal.

* Gezien de D-lites niet worden gekoeld. Kan je daar met een gerust hart een (grote) softbox op zetten. Ik dacht daarbij aan een 75X150 softbox van Falcon Eyes, die tegenwoordig ook een speedring voor elinchrom hebben. Zou dat veilig zijn (in termen van warmte) ?

* Ook voor de aansturing zou ik wat meer budget willen gaan en graag de Falcon Eyes Flitsontspanner RF25 R-Wave 1 kanaals gebruiken. Uw idee?

* Kan je in een eerste fase ook zonder flitsmeter werken?
                Dat is : de ratio's op het oog beoordelen en de algemene belichting checken op uw histogram en bijstellen. Of is dit gewoon niet haalbaar/werkbaar.

Ja, je ziet. Mijn budget speelt me wel parten....Maar je hebt wel heel wat nodig voor een studio.

* Rond flitssynchronisatie. Je stelt uw fototoestel in op F8, 1/125. Je drukt af en een radiosignaal gaat naar één flits. Deze gaat af op 1/800. De flash triggert weer andere flitsen. Moet je daar bepaalde zaken doen om dat zaakje te synchroniseren met uw shutter zodat de gordijnen op het juiste moment bewegen?
                Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Risto Bekijk bericht
                  Je hoeft helemaal niet direkt een aansturing te kopen.(kan makkelijk zijn maar...)
                  a/ je kan je ingebouwde flits gebruiken(manueel min vermogen) of zelf een hotshoe flits ook min vermogen...
                  Bedankt voor de tip(s).
                  Mijn 50mm is maar een klein lensje en dan is het fototoestel wat off balance; maakt het moeilijker om het fototoestel stabiel te houden. Door er een externe flits op te zetten, vind ik het makkelijker om het fototoestel stabiel te houden. Dus zal de aansturing dan zo doen.

Comment

Vaak werkt dat niet, de ETTL preflash zal de flitsers triggeren en een verkeerde meting geven, op het moment van de opening van de sluiter zijn de flitsers al afgegaan.

Comment

Spreken we hier over hetzelfde?

Als ik de externe flitser op de hotshoe instel op handmatig -> 1/16e power (dus geen TTL) en zet de camera ook op manueel (M-stand) 1/125e en diafragma afhankelijk van de meting van de externe flitsmeter.

No workie?

Comment

Mijn excuus ik lees te snel
                        Dan zou het moeten werken.

Comment

Nu wachten Frank en ik natuurlijk op de eerste foto's met die nieuwe Dlite kit van elinchrome he

Risto
                          Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

Nog efkes geduld dan ...

Comment

Ik ben vandaag gaan kijken naar de fotoshop (met F dus) en ga donderdag mijn setje D-lites gaan halen.
                              Terwijl ik voor mijn flitsers eerder een groeipad zie (kan later betere flitsers bijkopen) zou ik voor de flitsmeter
                              allicht opteren om meteen voor de real deal te gaan : dus een Sekonic L-358.

Alleen weet ik niet hoe je met zo'n spul werkt.

Frank (Risto, jij mag ook uiteraard) kan je me eens kort uitleggen hoe ik daarmee werk in combinatie met de D-lites (vooral incident mode dan) ? Het liefst zou ik draad-toestanden vermijden en communicatie draadloos doen.

Comment

Het beste kun je een radio trigger kopen met 2 transmitters.
                                één op je camera en de andere zet je aan je Sekonic, dan kun je met de transmitter op de sekonic de flitsers triggeren.

Ik werk al een ruim jaar zo en dat bevalt me enorm goed.

Comment

Working...