Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes i.v.m. Zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagjes i.v.m. Zonnekap

Hallo,

Ik ben nu een klein maandje in het bezit van een Canon 350D met kitlens.

Ik heb gehoord dat het aangeraden wordt om een zonnekap aan te schaffen.
    Kunnen jullie me zeggen waarvoor dit precies dient? Ik weet dat het dient voor geen rechtstreeks zonlicht in je objectief te krijgen. Wat gebeurt er dan precies met de foto als er toch rechtstreeks zonlicht in je objectief komt?

En als ik nu een zonnekap koop en later een ander objectief koop. Zal deze dan ook op het nieuw objectief passen?
    Of is een zonnekop merkgebonden?

En welke zonnekap raden jullie me aan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,
    Matthi

Re: Vraagjes i.v.m. Zonnekap

Behalve bij Canon krijg je mij de meeste merken objectieven er een zonnekap bij. Een zonnekap is vooral belangrijk bij tele-objectieven:het belemmert overstraling en of reflexie: dus hinderlijke kringen die ook nog de lichtmeting beïnvloeden.
    Een zonnekap beschermt tevens je frontlens tegen stoten. Ik ga het liefst voor een rubbere kap die je kan inklappen, deze vang ook nog beter de stoten op.

Comment

Een linkje over het gebruik van zonnekappen
      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=125485
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Elke lens heeft zo zijn eigen specifieke zonnekap.
        Een breedhoeklens zal bijvoorbeeld een korte brede zonnekap hebben t.o.v. een lange smalle voor een telelens.
        Zet je de lange smalle op je breedhoek, dan snij je een stuk van het beeld weg ...
        Beste zonnekap vind ik persoonlijk diegene dat de fabrikant specifiek voor die lens ontworpen heeft.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Ik ga het liefst voor een rubbere kap die je kan inklappen, deze vang ook nog beter de stoten op.
          Ha neen hé, doordat die inklapt heb je toch juist géén bescherming?

Comment

Wil een rubberkap inklappen dan moet hij een behoorlijk tik krijgen.
            Veel (plastic) objectieven kunnen mechanisch weinig hebben en bij het minste tikje op het frontgedeelte kunnen ze bij het huisvuil. Een rubberkap obserbeert een klap beter dan een massieve. Als een camera een kleine val maakt komt hij meestal op het front terecht, dan kan zo'n rubber de redding zijn van je objectief.
            Beter zou zijn als een filterfabrikant een verend (rubbere) tussenring op de markt zou brengen die je plaatst tussen de zonnekap en het objectief.

Comment

Working...
            X