Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TFT scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TFT scherm

    Bij het lezen van de reclame ben ik in de verleiding gekomen om een plat TFT scherm aan te schaffen , heb nu nog een 4 jaar oud gewoon scherm
    Medion , de vraag is nu of dit zou dit een goede koop zijn :

    In de Carrefour "Uitzonderlijke buitenkans 1000 stuks" - Pro-fessioneel -
    PROVIEW 19" MA982-KN . prijs € 199,- per TFT scherm.
    19" - 8ms - 1280x1024.

    Ik weet ook niet wat het verschil is tussen LCD en TFT .
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: TFT scherm

    Dat is natuurlijk niet veel geld voor een 19" scherm. Kwalitatief is proview nu niet het beste, maar voor gewoon gebruik is dit ruim voldoende. Het grote nadeel is echter hun resolutie, ze hebben 1280*1024 en dat is maar evenveel als een 17". Je ziet dus niet 'meer' met die 19" (tov een 17") ; alles is gewoon wat uitvergroot. Persoonlijk verkies ik een scherpte boven grootte. Daarom heb ik een 17" gekocht ipv een 19" enkele jaren terug. Ben sindsdien wel opnieuw overgeschakelt naar een groter resolutie-scherm.

    Conclusie: Is een goede koop! Enkel spijtig van de resolutie maar dat is zo bij alle 19" schermen.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

    Comment


    • #3
      Re: TFT scherm

      voor 50 euro meer heb je deze http://www.pixmania.be/be/nl/381802/...g=&srcid=3640#
      van Sony wel zelfde resolutie!
      of nog goedkoper in Duitsland http://www.geizkragen.de/preisvergle...se/259296.html

      Grts JVG
      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

      Comment


      • #4
        Re: TFT scherm

        Is niet duur hé, naar alle waarschijnlijkheid ga je dan ook maar iets krijgen dat zoveel waard is ook, sprookjes bestaan niet!

        Persoonlijk werk ik nog steeds op een Klassieke CRT monitor, een Ilyma 22 Inch Type: Vision Master Pro 514, met een resolutie van 1600 x 1200 .
        Gekalibreerd om de 14 dagen met een colorvision Spyder en de Optical software.

        Deze monitor koste me nieuw met drie jaar garantie 656 Euro, om dezelfde kwaliteit en resolutie te vinden in een TFT moet ik meer uitgeven.

        Dus blijven we nog even bezig met wat we hebben.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: TFT scherm

          Wij hebben een Proview gehad ... geen slecht scherm voor tekstverwerking maar daar blijft het bij.

          Voor fotografie of deftige kleuren ben je ermee aan het verkeerde adres en kijk je beter naar iets anders uit ... dit doe je na een paar weken toch mocht je het kopen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: TFT scherm

            nuja, ik zou ook voor de 17 gaan als een 19 je geen verschil in resolutie geeft !
            Ik werk nu met een acer al2051 ws scherm (20 inch widescreen tft) met een resolutie van 1680-1050 en ik moet zeggen, kleiner moet ik niet meer hebben !
            1DX

            Comment


            • #7
              Re: TFT scherm

              Ik ben ook op zoek naar een nieuw tft scherm (min 19 inch).

              De voorwaarde is dat dit kwalitatief goed is voor fotobewerking. (Ik besef dat CRT hiervoor beter is, maar het oog wil ook wat )

              Mijn budget is max. 400euro. Kan iemand iets aanbevelen? Of weet iemand waaraan ik aandacht moet besteden?

              Thanks!
              Christophe
              http://www.lucisphoto.com/

              Comment


              • #8
                Re: TFT scherm

                In de makro nu samsung 20 inch te koop aan 268 eurokes
                bij andere misschien nog goedkoper
                • 1400 x 1050 resolution (SXGA+)
                • Fast MagicSpeed™ 8 ms response time
                • 160°/160° horizontal/vertical viewing angles
                • 600:1 contrast ratio
                • Analog/Digital dual inputs
                • Exclusive MagicTune,™ MagicColor™ and
                MagicBright™ II technologies
                • Ergonomic four-way adjustable stand:
                height (3.1"), pivot, tilt and swivel
                • Narrow bezel design
                • VESA wall mount compatible
                203Bhttp://www.samsung.com/Products/Monitor/LCD_Digital/LS20HABKBQXAA.asp
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                Comment


                • #9
                  Re: TFT scherm

                  Bedankt voor uw reacties, na hier wat gelezen te hebben is mijn beslissing gemaakt , ik doe nog wat vereder met mijn "grote bak" om later iets beter te kopen , .................of zou die Sony die hier genoemd is al veel beter zijn dan mijn bak ?
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: TFT scherm

                    Nog één keer: Een grafisch TFT scherm, heb je niet onder de 2000euro. Je moet kijken naar merken zoals EIZO en LACIE. Een dergelijk scherm, gekoppeld met een calibratie systeem staat garant voor een behoorlijk accurate kleurweergave.

                    Een TFT van 200euro van de carrefour, zal een leuk scherm zijn om te emailen/surfen/.. maar het is allesbehalve een kleurechte weergave. Maar het zal nog steeds, ongetwijfeld, een stap vooruit zijn vergeleken met een oude moffe CRT.

                    19" TFT schermen hebben dezelfde resolutie als een 17". Uit het oog van een graficus heeft dit dus geen meerwaarde. Daarom heb ik enkele jaren terug een 17" gekocht, maar intussen al overgeschakelt naar een 20" breedbeeld (1680*1050).

                    Carrefourscherm is dus helemaal niet duur voor wat je krijgt. Maar verwacht natuurlijk geen grafische monitor.. maar dat heb je nu ongetwijfeld ook niet.. dus denk ik wel dat die Proview aan je verwachtingen zal voldoen.

                    Michiel
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: TFT scherm

                      Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                      Nog één keer: Een grafisch TFT scherm, heb je niet onder de 2000euro...
                      Denk dat iedereen maar het beste scherm moet kopen binnen zijn beschikbare budget. Hier is duidelijk een maximum van 400€ gegeven. Lijkt me dan nogal overdreven met bovenstaande prijs te komen.

                      Voor 400 euro heb je uiteraard geen professioneel beeld, maar dit is dan ook een amateur forum (in de positieve zin). Straks moeten we nog een lening aangaan want hebben we ook minstens een 10.000€ camera nodig voordat we een mooie foto kunnen maken. Beetje realisme kan geen kwaad hee.

                      Enfin, my 2 cents...

                      Greetz
                      BtV
                      A good snapshot stops a moment from running away...
                      [D70 + some stuff...]

                      Comment


                      • #12
                        Re: TFT scherm

                        Oorspronkelijk geplaatst door BtV
                        Denk dat iedereen maar het beste scherm moet kopen binnen zijn beschikbare budget. Hier is duidelijk een maximum van 400€ gegeven. Lijkt me dan nogal overdreven met bovenstaande prijs te komen.

                        Voor 400 euro heb je uiteraard geen professioneel beeld, maar dit is dan ook een amateur forum (in de positieve zin). Straks moeten we nog een lening aangaan want hebben we ook minstens een 10.000€ camera nodig voordat we een mooie foto kunnen maken. Beetje realisme kan geen kwaad hee.

                        Enfin, my 2 cents...

                        Greetz
                        BtV
                        Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge
                        Maar verwacht natuurlijk geen grafische monitor.. maar dat heb je nu ongetwijfeld ook niet.. dus denk ik wel dat die Proview aan je verwachtingen zal voldoen.

                        Michiel
                        Zonder hier nog meer nutteloze woorden aan vuil te maken: Het was mijn bedoeling duidelijk te maken dat je voor 400Euro geen kleurecht scherm zal hebben om echt aan fotobewerking te gaan doen. Dit budget is enkel geschikt om een office-monitor te kopen. En in dat aspect is die Proview zeker geen slechte keuze, het zal zeker een stap vooruit zijn tov van een oude doffe CRT die al 10 jaar dienst doet.

                        Enfin, op het einde van de rit. Koop je voor uw 400euro een scherm van ongeveer 250-300euro en dan nog een scherm-calibratie systeem van rond de 100-150euro. Daarmee zal uw weergave toch op zijn minst wat consequent zijn en hopelijk wat in lijn van wat het er na uitvoer zal uitzien. Indien je wilt foto's bewerken, met de bedoeling te gaan naar een kwalitatieve uitvoer (internet hoort daar NIET bij, want iedereen krijgt door zijn eigen materiaal een andere weergave); Zou ik toch aanraden om een scherm te nemen met een hoge verhouding tussen resolutie en afmetingen. Dus liever een 17" 1280*1024 dan een 19" 1280*1024. Een scherm-calibratie systeem kan daarbij geen kwaad; het met regelmaat gebruiken is een must voor een consequente weergave over tijd.

                        my two cents.

                        PS: Zeer weinig grafische bedrijven maken gebruik van kleurechte monitoren en nodige calibratiehard- & software. Het is dus zeker niet mijn bedoeling om een particulier/hobbyist te doen investeren in dergelijke monitoren. Maar het was maar om het verschil duidelijk te maken.
                        Last edited by MichielBrugge; 29 augustus 2006, 21:49.
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

                        Comment


                        • #13
                          Re: TFT scherm

                          Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                          PS: Zeer weinig grafische bedrijven maken gebruik van kleurechte monitoren en nodige calibratiehard- & software. Het is dus zeker niet mijn bedoeling om een particulier/hobbyist te doen investeren in dergelijke monitoren. Maar het was maar om het verschil duidelijk te maken.
                          Hi,
                          zijn hier helemaal geen zonde en nutteloze woorden.
                          Het gaat hier om iemand die inzicht tracht te krijgen
                          bij de aankoop van een niewe monitor.
                          Dus uw info is ook zeker welkom, ook voor mij hoor .

                          Ik had enkel wat moeilijk met uw openingszin
                          'Nog één keer: Een grafisch TFT scherm, heb je niet onder de 2000euro'.

                          Greetz
                          BtV
                          A good snapshot stops a moment from running away...
                          [D70 + some stuff...]

                          Comment


                          • #14
                            Re: TFT scherm

                            Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                            Nog één keer: Een grafisch TFT scherm, heb je niet onder de 2000euro. Michiel
                            natuurlijk heb je geen grafisch scherm voor 200 euro. Da's duidelijk maar waar jij je 2000 euro haalt, da's mij een raadsel.
                            bekijk eens de 20 inch van Apple (799) en al ik niet verkeerd ben heeft Dell een gelijkaardig scherm. en ja, het scherm van Apple is wel degelijk een grafisch scherm. (voor je 2000 euro heb je er 2 en kan je nog een mooi foto-uitstapje maken.
                            dus niet overdrijven he.

                            Comment


                            • #15
                              Re: TFT scherm

                              Ik heb een Dell 2005FPW (20" Breedbeeld, 1680*1050); en die heeft hetzelfde scherm als de 20" Cinema Display van Apple (Scherm op zich is van LG gemaakt).

                              Dankzij het grote beeldbeeld oppervlak is dit een dankbaar scherm om te werken in Grafische programma's. Er past naast uw werkdocument ook nog eens alle tool-balkjes en dergelijke op. Maar als je aan fotobewerking doet, is het ontzettend belangrijk dat de kleuren die je ziet, in de mate van het mogelijke, een realistische weergave zijn van wat je na uitvoer (vb. offsetdruk) bekomt. Daarvoor vind ik mijn scherm, allesbehalve geschikt. Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven, als ik een egaal donker vlak weergeef, is het 'lichter' in de hoeken dan in het midden (gevolg van Backlight leakage).

                              De reden waarom deze schermen 500-800euro kosten, is hun groot breedbeeld formaat en hun bijhorende resolutie. Op vlak van kleuren is dit echter niet veel beter dan een scherm van 250euro; (LET OP: Er zal wel wat meer contrast inzetten, mooiere levendigere kleuren; maar daarom zijn ze nog niet gelijkaardig met wat je na druk bekomt). Natuurlijk kun je de schade wat beperken aan de hand calibratie, maar dat helpt ook maar tot een bepaald niveau. (Natuurlijk moet je zo ie zo calibreren en aan colormanagement doen; maar als het scherm het technisch niet kan weergeven, levert dit allemaal niet zoveel op)

                              Als je dan eens werkt met een Eizo monitor.. zie je hoe het wel hoort. En dan merk je ook onmiddelijk het verschil. Enfin, opnieuw gewoon even duidelijk maken wat een grafische monitor hoort te doen.

                              Maar opnieuw, helemaal niet de bedoeling dat iemand dit voor thuisgebruik zou kopen. Zoals ik al zei, maken ontzettend weinig grafische bedrijven gebruik van deze technieken.. met veel voorkomende herdruks door kleurafwijkingen bij gevolg.
                              Last edited by MichielBrugge; 30 augustus 2006, 12:56.
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X