Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TFT scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: TFT scherm

Over de dell kan ik mij niet uitspreken, maar zelf werk ik al lange tijd met het Applescherm en ik heb geen probleem met lekkage o.d.
    Ook wat kleurweergave en betrouwbaarheid van de kleuren heb ik absoluut geen probleem met dat scherm. Het mac 20 " is een betrouwbaar en degelijk scherm ook voor pro's. zowel grafisch als voor foto's. Gewoon de basis spelregels van kleurmanagment volgen en het is prima. Je vergelijking met de low budget schermen slaat nergens op. Het toont enkel aan dat je dit scherm blijkbaar langs geen kanten kent.
    En die herdruks, dat valt nogal mee hoor. Daar is nog tijd nog geld voor.
    Trouwens als het echt kritisch is werk je niet met het scherm als basis maar wordt een goed voor druk gegeven aan de pers of op een betrouwbare proefdruk. NOOIT op het scherm, al gehoord van verschil tussen kleurprojectie en kleurreflextie?
    conclusie, je kan voor 799 euro een degelijk, confortabel scherm hebben, dus een stuk minder dan 2000 euro.(voor die prijs kan er de computer ook bij in )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
      Trouwens als het echt kritisch is werk je niet met het scherm als basis maar wordt een goed voor druk gegeven aan de pers of op een betrouwbare proefdruk. NOOIT op het scherm

Al eens gehoord van Softproofing?

Uiteraard is dit geen perfecte techniek, het is tenslotte nog altijd subtractief vs additief.. maar in veel gevallen is dit de enige oplossing. Hoewel een BAT aan de pers nog steeds het beste is, is het een luxe; in veel gevallen is dit niet meer mogelijk. Denk maar aan drukkerijen met een internationale clienteel.. of drukkerij die in drie ploegen drukken. Proefdrukken nemen overigens teveel tijd in beslag.

Meer en meer worden bestanden digitaal aangeleverd (volgens bepaalde normen, natuurlijk); na controle in een kleurneutrale omgeving met een kleurecht scherm gaan de bestanden onmiddelijk naar CTP.

In verband met herdruks : Ruim 37% van de Belgische drukkerijen moest in 2005 minstens 2% van hun opdrachten herdrukken. (bron: VIGC) Ik vind 2% alles behalve meevallen..

De backlight van de Mac variant verschilt inderdaad met die van een Dell en vertoont minder last van 'backlight leakage'. Maar ik sprak me dan ook niet over een Mac maar over de Dell Variant. Ik moet wel toegeven dat de Apple Cinema Displays de betere zijn in dit segment. Maar er is nog steeds een wereld van verschil met een Eizo ColorEdge Monitor.

Volgens mij heb jij nog nooit een Eizo monitor gezien, laat staan de verschillen tussen het beeld hiervan en dat van een Apple.

Michiel
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

Beste, ik werk sederd eind jaren 80 in de grafische sector, in verschillende functies, maar steeds met het informatica en kleurgedeelte.
        Ja ik heb wel al de Eizo ColorEdge Monitor gezien, en zelf op gewerkt.
        Het gaat er gewoon om dat je kan geld blijven uitgeven aan schermen.
        en sorry maar voor het verschil koop ik liever iets anders. het kleurwerk gaat er geen cent mee winnen. Ja softproef ken ik maar al te goed.
        en moest je nagaan waar die 2% vandaan komen zal de grote meerderheid te verwijzen zijn naar die softproof en de verkeerde interpretatie hiervan. (trouwens 2% van 37% noem ik inderdaad te verwaarlozen)
        Het heeft absoluut geen zin om teveel te betalen als al de rest van de keten niet volgt.
        Trouwens tot mijn spijt moet ik steeds weer vaststellen dat er heel veel drukkers zijn die nog altijd niet weten waar de klepel hangt als het over kleurbeheer gaat.
        Dus, geef niet teveel uit aan een te duur scherm, en als je kleurkritisch werk hebt, geef dan eerder wat geld uit aan een degelijke opvolging van je werk.( ja ik ben nog tijdens de nachtploeg gaan aftekenen voor goed voor druk, geen proefdruk maar aan de pers voor het doorgaan van de definitieve druk)

Comment

Nu zitten we al heel professioneel , en zeggen dat het allemaal begon met een amateurke dat een nieuw schermpje wou kopen .
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
            Nu zitten we al heel professioneel , en zeggen dat het allemaal begon met een amateurke dat een nieuw schermpje wou kopen .
            hoezo, waart gij niet van plan een mega drukpers naast uw scherm te zetten??

Misschien nog wat interessante info te vinden op

Greetz
            BtV
            A good snapshot stops a moment from running away...
            [D70 + some stuff...]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
              Beste, ik werk sederd eind jaren 80 in de grafische sector
              Hehe, ik ben maar geboren halfweg de jaren 80

Maar zoals DeSwa duidelijk aantoont zijn we hier wat te ver gegaan met onze meningen/visie's .. Maar je hebt volledig gelijk dat teveel drukkers nog steeds niet op een verantwoorde wijze aan kleurmanagement doen (maar dat is natuurlijk geen excuus). Laat staan dat we dan verwachten dat we dit als particulier wel moeten doen.
              Canon R | Leica Q
              [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                voor 50 euro meer heb je deze http://www.pixmania.be/be/nl/381802/...g=&srcid=3640#
                van Sony wel zelfde resolutie!
                of nog goedkoper in Duitsland http://www.geizkragen.de/preisvergle...se/259296.html

Grts JVG
                Natuurlijk is Sony een klassemerk, maar zal die dan een veel beter beeld weergeven ?
                Web-Albums

Comment

Er zijn uiteraard veel verschillende categoriën monitoren, maar een basis kleurbeheer is eigenlijk wel nodig om het maximum uit je monitor te halen. Een goed startpunt zijn hiervoor de teksten van marc-en-ciel, om te starten in het bijzonder zijn beknopte handleiding. Een hardware schermcalibrator is, volgens mij, ook een aanrader of zelfs noodzaak (o.a. te verkrijgen bij Marc).

Eizo heeft inderdaad een zeer goede naam, maar ook verschillende prijsklassen van monitoren, je hebt echt geen € 2.000 nodig voor een Eizo. Voor wat (prijs)informatie : Disc Planet.

Alain

Comment

Ter verduidelijking: Eizo ColorEdge-reeks.
                    Canon R | Leica Q
                    [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                      In de makro nu samsung 20 inch te koop aan 268 eurokes
                      bij andere misschien nog goedkoper
                      • 1400 x 1050 resolution (SXGA+)
                      • Fast MagicSpeed™ 8 ms response time
                      • 160°/160° horizontal/vertical viewing angles
                      • 600:1 contrast ratio
                      • Analog/Digital dual inputs
                      • Exclusive MagicTune,™ MagicColor™ and
                      MagicBright™ II technologies
                      • Ergonomic four-way adjustable stand:
                      height (3.1"), pivot, tilt and swivel
                      • Narrow bezel design
                      • VESA wall mount compatible
                      203Bhttp://www.samsung.com/Products/Monitor/LCD_Digital/LS20HABKBQXAA.asp
                      Goede tip , ik denk die te gaan kopen !
                      Web-Albums

Comment

Dag iedereen!

Ik heb me onlangs in de Mediamarkt in Maastricht een eindereeks LG-tft-scherm gekocht.
                        Wat stel ik tot mijn grote verbazing vast (na enig onderzoek)?
                        Dat het scherm hetzelfde is als de LaCie photon 19 Vision die ik een viertal jaren geleden gekocht heb.

De prijs van de LaCie lag rond de € 700.
                        Die van de LG was €250.

Maar... omdat ik kleurbeheer consequent toepas hebik hetzelfde resultaat op de LG en op de LaCie.

Ikzelf zit ook al enige (vele) jaren in de grafische sector. Eerst in de productie en daarna als lesgever.
                        Tot mijn grote verbazing zijn er nog steeds collega's die Kleurbeheer afdoen als overbodig, veel te moeilijk, niet goed enzovoort.

Onlangs had ik een aantal mensen van Concentra in mijn les.
                        Die vielen gewoon van hun stoel.
                        Is het zo simpel?
                        En werkt het zo goed?
                        En dat met een goedkoop scherm? Ja, zelfs Aldi-schermen werden gedemonstreerd.

Het is dus aan u om te beslissen hoeveel geld je voor zo'n scherm uitgeeft.
                        Als je geen kleurbeheer toepast, zal je zelfs met een scherm van € 2000 geen goed resultaat halen.
                        Pas je wel kleurbeheer toe, consequent en op de juiste manier, dan haal je zelfs resultaat op een laptop.

Ik praat hier niet uit commerciële overwegingen, want mijn verkoop is voor mij bijzaak en puur omdat er vraag naar was.
                        Neen, ik praat gewoon uit pure ervaring.

Ik was de eerste die erin slaagde om met gebruik van RGB beelden (dus zonder omzetting) toch aan drukwerkvoorbereiding te doen. Tot grote ergernis van mijn toenmalige collega's.
                        Ik heb herhaalde malen "blinde" testen uitgevoerd - geen drukproef, alleen softproofen op het scherm (maakt niet uit welk scherm).
                        En steeds kon ik perfect op voorhand voorspellen hoe mijn drukwerk er zou uitzien.

Ik ben zelfs ooit een lezing gaan geven (over RGB-workflows) in Gent, waarbij ik bewijsmateriaal had laten drukken.
                        Het materiaal was pas klaar één uur voor de lezing, ik had geen drukproef en geen proefdruk gezien... spanning...
                        En toch was alles perfect zoals ik het voorzien had.
                        Het geheim? De drukker moest alleen volgens welbepaalde normen (op densiteit) drukken.

Waarmee ik eigenlijk alleen wil zeggen: je kan geld blijven uitgeven, dat is goed voor de economie.
                        Maar als je niet over dat geld beschikt en je wil toch een beetje meedraaien dan kan dat, gewoon door kleurbeheer op de juiste manier en consequent toe te passen.

Groetjes,
                        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                        grtz
                        marc-en-ciel

Comment

Working...
                        X