Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote hoogte en gevaar ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: grote hoogte en gevaar ????

    Oorspronkelijk geplaatst door PGR
    Half september vertrek ik voor een 4 tal weken naar Tibet via Lasa, EvBk en zo naar Nepal. Bij het doorploegen van enkele websites over Tibet zie ik plots de onheilspellende boodschappen over het gebruik van digitale fototoestellen en image tank op grotere hoogtes. (Ook de I-pod met HDD zou + 3000 meter niet zo leuk vinden )

    Heeft er iemand onder jullie (slechte) ervaring met het gebruik van een digitaal fototoestel en image tank op grotere hoogte?

    Alvast bedank voor de reacties.
    Tot op heden werken digitale fototoestellen en image tanks nog steeds niet op zuurstof, dus zie ik geen probleem. Het enige gevaar is dat de batterijen van deze toestellen het laten afweten door de koude, maar bewaar de batterijen dicht tegen je lichaam (+ extra batterijen meenenemen) en je zal geen enkel probleem ondervinden.

    In juli op 5.895m geweest en geen enkel probleem ondervonden, zelfs de reserve batterijen niet nodig gehad (enne de imagetank bleef beneden, alsook m'n statief, 200-400 tele én m'n Photoshop )
    Last edited by dasilva; 27 augustus 2006, 10:22.

    Comment


    • #17
      Re: grote hoogte en gevaar ????

      Oorspronkelijk geplaatst door dasilva
      Tot op heden werken digitale fototoestellen en image tanks nog steeds niet op zuurstof, dus zie ik geen probleem.
      Hallo zeg?
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #18
        Re: grote hoogte en gevaar ????

        Als ik dat zo lees zijn er heel veel goede redenen om een harde-schijf gebaseerde opslag te wantrouwen (wat ik dus doe). Dat het meestal wél goed gaat, nu ja, er zijn ook honderdjarige rokers die zo "bewijzen" dat sigaretten best gezond zijn .
        Maar omdat je de dingen meestal een paar keer moet zeggen voor ze doordringen , quote uit Wikipedia:
        "The hard disk's read-write heads fly on an air bearing which is a cushion of air only nanometers above the disk surface. The disk surface and the drive's internal environment must therefore be kept immaculate to prevent damage from fingerprints, hair, dust, smoke particles, etc., given the submicroscopic gap between the heads and disk.

        The system relies on air pressure inside the drive to support the heads at their proper flying height while the disk is in motion. A hard disk drive requires a certain range of air pressures in order to operate properly. The connection to the external environment and pressure occur through a small orifice in the enclosure, usually featuring also a carbon filter on the inside (the breather filter, see below). If the air pressure is too low, there will not be enough lift for the flying head, the head will not be at the proper height, and there is a risk of head crashes and data loss. Specially manufactured sealed and pressurized drives are needed for reliable high-altitude operation, above about 10,000 feet."

        Kris.

        Oorspronkelijk geplaatst door Nomad
        Ik ben alpinist en ben dit jaar met mijn imagetank tot zo'n 4 000 meter geweest. Het levert geen problemen op. je moet er wel rekening mee houden dat harde schijven erg gevoelig zijn aan koude en vocht. Ik raad je aan om je harde schijf goed te laten opwarmen en indien nodig drogen. Meestal is het op hoge hoogte erg droog, maar alles hangt af waar je je harde schijf verpakt en of je je in sneeuw wil gaan begeven of niet. Condensatie voltrekt zich redelijk snel op de koude metalen onderdelen.
        De koude is erg verradelijk in het hooggebergte. Hoewel je zelf redelijk wat warmte ontvangt door straling van de zon zal je Imagetank dat niet ondervinden en de schaduwtemperatuur aannemen... Dat wil zeggen datw anneer jou gevoelstemperatuur zo'n 18° is, jou imagetank gemakkelijk tot -10° kan zijn. Kijk dus steeds op een thermometer die in de schaduw hangt om af te leiden hoe koud het werkelijk is en hoe koud je materiaal is.

        Indien je nog geen imagetank hebt en je wilt er één aanschaffen dan kan je overwegen (indien voorhande) om terplekke zulk een apparaat te kopen. De componenten van een apparaat worden vaak aangepast naargelang het afzetgebied en wanneer je dus een imagetank in een koud gebied koopt zal die er wat beter tegen kunnen. Hou er wel rekening mee dat hij onbruikbaar kan worden in warme gebieden.
        Tot slot is de leverancier verplicht om de normen te vermelden waaraan het apparaat moet voldoen. Je kan deze normen raadplegen en te weten komen tot welke temperaturen en vochtigheidsgraad je appraat bestand is. (een wolk benadert soms 99% vochtigheid! Dus wikkel je apparaat in een sneldrogende handdoek als je door een wolk of mist moet)

        Hopelijk heb je er iets aan!

        Greetz
        carl

        Comment


        • #19
          Re: grote hoogte en gevaar ????

          Oorspronkelijk geplaatst door Nomad
          Dus wikkel je apparaat in een sneldrogende handdoek als je door een wolk of mist moet)

          carl

          Silica gel helpt ook heel goed ... kan je nu kopen om in je natte schoenen te stoppen ...

          Comment

          Working...
          X