Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grote hoogte en gevaar ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grote hoogte en gevaar ????

    Half september vertrek ik voor een 4 tal weken naar Tibet via Lasa, EvBk en zo naar Nepal. Bij het doorploegen van enkele websites over Tibet zie ik plots de onheilspellende boodschappen over het gebruik van digitale fototoestellen en image tank op grotere hoogtes. (Ook de I-pod met HDD zou + 3000 meter niet zo leuk vinden )

    Heeft er iemand onder jullie (slechte) ervaring met het gebruik van een digitaal fototoestel en image tank op grotere hoogte?

    Alvast bedank voor de reacties.

  • #2
    Re: grote hoogte en gevaar ????

    Zelf gebruik ik geen image tank op grote hoogte, want dat weegt meer dan wat extra geheugenkaartjes én als de imagetank kapot gaat dan ben je gelijk alles kwijt.
    Maar op grote hoogte (4000 + in Europa) heb ik tot nu toe nog nooit problemen gehad met mijn apperatuur en mijn geheugenkaarten. Zolang je de kaarten (en je cam natuurlijk ook) maar goed en droog opbergt. Alleen de accu / batterij gaat iets sneller leegraken vanwege de kou, maar door een paar reserve exemplaren kun je dat ook weer enigszins opvangen.
    Alvast een fijne vakantie gewenst.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: grote hoogte en gevaar ????

      Ik heb vorig jaar mijn image tank en camera zonder problemen gebruikt op een hoogte van +/- 3500m... Ik was zelfs niet op de hoogte dat dit voor problemen kon zorgen.
      http://www.lucisphoto.com/

      Comment


      • #4
        Re: grote hoogte en gevaar ????

        Over 2 jaar naar Bolivië geweest: 3 weken op 3500 à 4500 meter geleefd. Geen enkel probleem met image-tank.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: grote hoogte en gevaar ????

          Geen persoonlijke ervaringen (met film ging het goed ) maar ik weet dat het harde schijven zijn die problemen kunnen geven. De lees/schrijfkop vertrouwt op een "luchtkussentje" als hij over de schijf zelf beweegt. Wordt de lucht te ijl, dan werkt dit principe minder goed (en als de kop de schijf raakt is ze kapot), maar vanaf welke hoogte dit gebeurt? Ik heb eens gehoord, 3000m maar dit kan ik moeilijk geloven, er draaien genoeg computers hoger dan dat. Persoonlijk zou ik op grote hoogte (4000m en meer) gewoon genoeg kaartjes meenemen. Heb je een image tank, best kaartjes overzetten in het kamp en niet als je net op de top van de 7000'er staat
          Kris

          Comment


          • #6
            Re: grote hoogte en gevaar ????

            Broer is door India getrokken en heeft daar enkele gebergtes getrotseerd met digitale P&S zonder probleem..
            Canon R | Leica Q
            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
            [/COLOR]

            Comment


            • #7
              Re: grote hoogte en gevaar ????

              Oorspronkelijk geplaatst door krisd
              Geen persoonlijke ervaringen (met film ging het goed ) maar ik weet dat het harde schijven zijn die problemen kunnen geven. De lees/schrijfkop vertrouwt op een "luchtkussentje" als hij over de schijf zelf beweegt. Wordt de lucht te ijl, dan werkt dit principe minder goed (en als de kop de schijf raakt is ze kapot), maar vanaf welke hoogte dit gebeurt? Ik heb eens gehoord, 3000m maar dit kan ik moeilijk geloven, er draaien genoeg computers hoger dan dat. Persoonlijk zou ik op grote hoogte (4000m en meer) gewoon genoeg kaartjes meenemen. Heb je een image tank, best kaartjes overzetten in het kamp en niet als je net op de top van de 7000'er staat
              Kris
              Zeer juist, ik wou dit ook meegeven maar ik had geen tijd genoeg. Toen ik in 2004 naar Bolivië vertrok heb ik één en ander opgezocht. Op google kon je info vinden over harde schijven die boven de 3000 meter problemen hadden. Vermoedelijk is dit ondertussen al verleden tijd. De beste methode is uiteraard je imagetank gebruiken op de lagere delen tijdens je reis. In Tibet is dit wellicht moeilijk, net zoals in de altiplano van Bolivië. Het is uiteraard beter het apparaat niet aan te zetten op de hoogste passen. Voornaamste is dat je zelf genoeg aan de hoogte went; en dit is werkelijk geen grapje. Neem het de eerste dagen zeer rustig aan, drink veel water en geen alcohol. Geleidelijk aan wen je aan de grote hoogte en kun je je inspanningen beter doseren.
              Last edited by Leopard; 22 augustus 2006, 07:42.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: grote hoogte en gevaar ????

                Als je wat op je "verbruik" let en/of jpegs schiet vind ik het aanschaffen van genoeg kaartjes trouwens in alle opzichten de beste oplossing. Geen of minder problemen met de hoogte, energie, gewicht, kans op kwijtraken foto's enz.
                Ik ga dat bij volgende vakanties zeker zo doen. Als je zelf wat giga's hebt en een paar goei vrienden lukt dat wel .

                Comment


                • #9
                  Re: grote hoogte en gevaar ????

                  Ben het hier mee eens. Ik vertrek 8 september voor 3 weken naar Ladakh, en neem al zeker 2 kaartjes van 2 Gb mee. Heb gekozen voor Sandisk Extreme III. Zijn misschien niet de goedkoopste kaartjes, maar toch al veel positieve reacties gelezen. En deze zijn geconstrueerd voor toch al ruwere omstandigheden. Ik vermoed dat de kans dat ik met deze kaartjes problemen ga hebben kleiner is dan ik problemen ga hebben met een image-tank. Maar pech kan je natuurlijk nooit 100 % uitsluiten.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • #10
                    Re: grote hoogte en gevaar ????

                    Het lijkt wel of iedereen naar Ladakh gaat tegenwoordig , ben er zelf ook twee keer geweest. Euh... 't is daar nogal knap, 'k zou meer geheugen meenemen (kost tegenwoordig toch niet veel meer). Kris

                    Comment


                    • #11
                      Re: grote hoogte en gevaar ????

                      Bedankt iedereen voor de spontane reacties.
                      Nog 3 weken te gaan en aftellen
                      Nu, wat de technische kant van de zaak betreft zal het toch de image tank zijn die terug meegaat. Extra kaartjes is voor mij niet echt een optie daar 4 weken op stap al vlug, aardig wat Gb foto’s betekend. Het zal er dus op aan komen rekening te houden met de hoogte, + of -, 3500 meter.

                      Peter

                      Comment


                      • #12
                        Re: grote hoogte en gevaar ????

                        Op 3500 meter zal je m.i. geen problemen hebben.
                        Veel plezier in Ladakh; het is een fenomenaal mooie streek - ik was er in 1997.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: grote hoogte en gevaar ????

                          Ik ben nog nooit in Lhasa geweest, maar reeds 4 maal in andere streken van China en Tibet.
                          Noch mijn EOS-20D (+ 300D), noch mijn Vosonic VP-300 hebben ooit problemen gegeven tot hoogtes boven de 5000 meter. Verblijf was voor 95 % tussen de 3000 en 5000 meter.
                          Geheugenkaarten zullen wel minder risico inhouden. Maar bij mijn laatste reis (juni) had ik meer dan 20GB aan foto’s, vorig jaar rond de 18 GB. Als je dit moet kopen aan CF-kaartjes (??).
                          Het probleem is wel om de batterijen regelmatig te kunnen opladen. In de meeste streken van China geeft dit geen probleem, omdat er toch genoeg hotels zijn. In Nepal kan het wel gebeuren dat men 2 of 3 weken rondloopt zonder een stopcontact tegen te komen.
                          Het grootste probleem zal de vochtigheid zijn. Midden september is zo wat het einde van het regenseizoen. Voorzorgen nemen!!
                          Misschien dat je eigen body meer problemen kan hebben met de hoogte, dan de body in je rugzak.
                          Mvg,

                          Jef
                          http://www.alpines.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: grote hoogte en gevaar ????

                            mijn microdrive had zelfs geen problemen op meer dan 4100 meter hoogte in de Andes... terwijl mijn vriendin uitgeteld aan de zuurstoffles hing
                            www.loft6.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: grote hoogte en gevaar ????

                              Ik ben alpinist en ben dit jaar met mijn imagetank tot zo'n 4 000 meter geweest. Het levert geen problemen op. je moet er wel rekening mee houden dat harde schijven erg gevoelig zijn aan koude en vocht. Ik raad je aan om je harde schijf goed te laten opwarmen en indien nodig drogen. Meestal is het op hoge hoogte erg droog, maar alles hangt af waar je je harde schijf verpakt en of je je in sneeuw wil gaan begeven of niet. Condensatie voltrekt zich redelijk snel op de koude metalen onderdelen.
                              De koude is erg verradelijk in het hooggebergte. Hoewel je zelf redelijk wat warmte ontvangt door straling van de zon zal je Imagetank dat niet ondervinden en de schaduwtemperatuur aannemen... Dat wil zeggen datw anneer jou gevoelstemperatuur zo'n 18° is, jou imagetank gemakkelijk tot -10° kan zijn. Kijk dus steeds op een thermometer die in de schaduw hangt om af te leiden hoe koud het werkelijk is en hoe koud je materiaal is.

                              Indien je nog geen imagetank hebt en je wilt er één aanschaffen dan kan je overwegen (indien voorhande) om terplekke zulk een apparaat te kopen. De componenten van een apparaat worden vaak aangepast naargelang het afzetgebied en wanneer je dus een imagetank in een koud gebied koopt zal die er wat beter tegen kunnen. Hou er wel rekening mee dat hij onbruikbaar kan worden in warme gebieden.
                              Tot slot is de leverancier verplicht om de normen te vermelden waaraan het apparaat moet voldoen. Je kan deze normen raadplegen en te weten komen tot welke temperaturen en vochtigheidsgraad je appraat bestand is. (een wolk benadert soms 99% vochtigheid! Dus wikkel je apparaat in een sneldrogende handdoek als je door een wolk of mist moet)

                              Hopelijk heb je er iets aan!

                              Greetz
                              carl
                              Carl Rymenams

                              www.NomadPhotography.be

                              Comment

                              Working...
                              X