Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter ter bescherming van objectief ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk filter ter bescherming van objectief ??

Welk filter kan ik het beste gebruiken als het gaat om de bescherming van het objectief? Een UV-filter of een polarisatiefilter?

Misschien kan ik zelfs beter een heel ander filter gebruiken?

Wanneer kan ik het beste een pol.filter gebruiken?

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Welk filter ter bescherming van objectief ??

is volgens mij een FAQ waard
    Als enkel bescherming vereist is : zo kleurloos mogelijk ==> UV

Skylight is lichtjes gekleurd om wolken beter te laten uitkomen
    Pola dient om reflecties weg te nemen ... zeker niet om standaard op te laten

wanneer pola ? : als er reflecties moeten weg genomen, he
    dwz :
    - blauwer maken van de open lucht (kan ook met gradueel grijs)
    - reflecties van een vitrine glas
    - reflecties van het water oppervlak
    etc ...

let wel : die pola is een effect wat niet met nabewerking kan doen, maar is zeker ook niet altijd een plus punt, en je levert ook nog lichtsterke in.
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

Comment

Oke, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Comment

Welk filter kan ik het beste gebruiken als het gaat om de bescherming van het objectief?
        Geen. Altijd zonnekap gebruiken (sowieso tegen flare) en lensdop er zo veel mogelijk oplaten. Alleen in situaties waar stuifzand, quartz of water aan te pas komen een UV filter gebruiken.

Comment

Ipv UV-filters zie ik nu ook "clear" filters. Kennelijk hebben die alleen een goede coating (mrc of iets in die aard), maar filteren ze geen UV. Nu heb ik gehoord dat het UV eigenlijk geen rol meer heeft bij digitaal.

Heeft iemand ervaring tussen UV en "clear" filters?

Comment

Het beste is geen filter. Ter bescherming van je objectief heb je zware metalen schroefdoppen die het objectief enigszins beschermen mocht het vallen, of mocht er van voren iets tegen aan komen.
            Controle: maak een foto van een rode roos op een wit vel papier, een maal met en een maal zonder filter. Bij de meeste filters zie je dan in de opname met fliter het rood van de roos ook in het witte papier _ abberatie.

Gebruik een filter alleen als het nodig is (bv een grijs filter, een pola)

Gebruik altijd een zonnekap, beschermt ook.

Als je dan toch een filter wil, neem er een met voldoende coating. Elk objectief heeft een goede coating op de frontlens, waardoor schuin invallend wordt gereduceerd. Als je daar een filter voorzet, dan is de coating van dat filter van belang en niet meer van de frontlens. Neem dus het allerbeste filter dat er te vinden is.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Onze leeraar waarschuwde ons ook: "Zie dat je een uv filter of skylight filter op je lens schroeft, ter berscherming van uw lens, een filter vervangen kost veel minder dan een lens".
              Nu ja, gelijk hij met zijn materiaal omsprong, als persfotograaf alsmaar drummen met de camera de daar hing te bengelen aan zijn zijde....

Ik ben ook sterk beginnen twijfelen aan 't nut van zo'n filter.
              Eerst en vooral zit er meestal (of zelfs altijd) een zonnekap op, en dat is meestal al een ferme toeter.
              En ten tweede moet je op een dure lens geen goedkoop filterke steken van 20 euro, wat zin heeft het dan van zo'n dure lens te kopen??? En als je een paar lenzen hebt, dan loopt het bedrag van die filters ook al vlug op

Ik geef ook geen geld meer uit aan filters, nei !!!
              SKurt.be
              www.SKurt.be

Comment

Zonnekap staat er altijd op, zelfs binnen, ter bescherming.
                De enige filter die ik nog af en toe gebruik is de pola-filter, maar dan voor de typische eigenschappen, ... niet ter bescherming van de lens.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Al mijn objectieven zijn voorzien van een skylightfilter.

Comment

Tis simpel. Als sex. Met condoom is veiliger, zonder is beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddevlam
                      Tis simpel. Als sex. Met condoom is veiliger, zonder is beter.

das gesproken zeg

Grts
                      Formatje

Comment

Een UV-filter alleen toepassen als het noodzakelijk is.
                        Een UV-filter (ook een duur) veroorzaakt vooral bij tegenlicht vaak reflexen.
                        Voor de bescherming van je frontlens is een filter puur gemakzucht, gebruik beter je een lensdop.

Comment

En een UV(0) filter?
                          Nikon D50

Comment

Working...
                          X