Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filtersystemen???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filtersystemen???

Hallo,

Kunnen julie me het verschil uitleggen tussen de filtersystemen (met name die van Cokin)? Zo heb je de X-,P-,... systemen.
    Ik wil binnenkort een set filters aanschaffen, maar ik weet niet goed wat de voordelen en nadelen van elk systeem zijn.

Alvast bedankt,
    Albus
    No Surprise.

Re: Filtersystemen???

De A,P en X systemen van Cokin zijn gewoon variaties in termen van breder of smaller. Bij het A systeem is de filter het kleinst en is geschikt voor teles. P is breder voor gebruik van breedhoeken. Zodat de filter over het volledige beeld spant; X is nog ruimer voor extreme breedhoeken.
    De prijs is evenredig met de breedte. Bredere filters zijn duurder.

Cokin filters breng je typisch in, in een houder. De houder zet je vast op een ring die je in de schroefdraad van uw lens draait. Zo heb je dus ook een A-houder, p-houder en X-houder.

Cokin is een klassieker van vroeger maar wordt nu minder gebruikt. Veel filters kan je nu digitaal reproduceren. Filters zoals de IR P007 of grijsfilters kunnen nog interessant zijn.

Cokin is eerder budget.
    Je kan het gebruiken om uw eerste stappen te zetten maar er bestaat wel altijd beter materiaal.
    Vb voor grijsfilters ga je beter naar hi-tech. of als je veel centen hebt nr Lee of singh-ray.

Voor IR ga je beter naar de hoya R72.
    De P007 is wel goedkoper en kan je met meerdere houderringen op lenzen van verschillende diameters gebruiken. De hoya schroef je rechtstreeks op uw lens en dus voor elke diameter heb je een andere filter nodig. Nu, IR is typisch voor breedhoeken en die hebben typisch een 77mm diameter. Maar aan 77mm diameter is de hoya wel een (heel) pak duurder dan de cokin P007.

Comment

Bedankt voor de uitleg.

Heeft Colin ook geen filters die je direct op je lens kan schroeven zonder tussenstuk?
      No Surprise.

Comment

Ja, effectief.

Kijk eens hier :
        Disnet is de groothandel voor fotografie, video, optiek en cameratassen met 40+ topmerken voor distributie voor uw (online) winkel.

Comment

Working...
        X