Ik heb mij onlangs een ML-L3 afstandsbediening aangeschaft, speciaal voor macro fotografie. Verder bouwend hierop ik wilde weten wat de mogelijkheden waren om eventueel mijn Nikon D70 automatisch te sturen via deze IR zender.
Daarom heb ik getracht om de vertraging te meten tussen het inschakelen van de IR zender en het starten van de D70.
Hoe meten?
De Zender:
Het zender is niet te openen (dichtgelijmd)
Eerst en vooral heb ik tussen de batterij en het batterij kontakt van de zender, 2 dunne strookjes koper geschoven , die onderling geisoleerd waren door een dubbelzijdig klevende tape. Met een klem wordt de schakelaar van de zender continue ingedrukt. Door de 2 koperen strookjes kort te sluiten kan ik dus de zender bedienen.
Kathodestraal oscilloscoop:
De beide batterij kontakten worden ook verbonden met de triggeringang van een oscilloscoop, waardoor de straal begint te lopen op het moment van het inschakelen.
Nikon D70
De D70 wordt in de optie "IR zender" gezet , op een sluitersnelheid van 1/5 sec (=200ms), en wordt op het oscilloscoop scherm gefocused.
Wanneer op de start schakelaar van de zender ingedrukt wordt(=de 2 koperstrookjes kortsluiten), start dus de oscillopscoop straal, en wordt de D70 geactiveerd.
Wanneer na de tijdsvertraging de sluiter opgaat , neemt het toestel gedurende 200ms een foto van het oscilloscoop scherm .
Op de foto is de vertraging af te lezen.
Hierbij een foto van het scherm:
Zoals af te lezen op de foto bedraagd de vertraging ongeveer 200ms (180-220ms bij verschillende pogingen)
Bedoeling was om eventueel op deze manier relatief trage bewegingen automatisch te fotograferen
Bv, het binnen en buiten vliegen van een vogel uit een nestkastje :de vogel detecteren met een laser en het toestel aansturen met de IR zender.
De vertraging lijkt mij echter te groot voor dergelijke toepassingen.
Omdat de batterij spanning relatief traag opkomt, vermoed ik dat er een relatief grote condensator parallel met de batterij staat, die voor de nodige vertraging zorgt. De zenderpuls lijkt mij echter eenvoudig na te bouwen, waardoor uiteraard, de stuurmogelijkheden een stuk flexibeler worden.
Wordt vervolgd.
Indien suggesties zijn deze van harte welkom.
Daarom heb ik getracht om de vertraging te meten tussen het inschakelen van de IR zender en het starten van de D70.
Hoe meten?
De Zender:
Het zender is niet te openen (dichtgelijmd)
Eerst en vooral heb ik tussen de batterij en het batterij kontakt van de zender, 2 dunne strookjes koper geschoven , die onderling geisoleerd waren door een dubbelzijdig klevende tape. Met een klem wordt de schakelaar van de zender continue ingedrukt. Door de 2 koperen strookjes kort te sluiten kan ik dus de zender bedienen.
Kathodestraal oscilloscoop:
De beide batterij kontakten worden ook verbonden met de triggeringang van een oscilloscoop, waardoor de straal begint te lopen op het moment van het inschakelen.
Nikon D70
De D70 wordt in de optie "IR zender" gezet , op een sluitersnelheid van 1/5 sec (=200ms), en wordt op het oscilloscoop scherm gefocused.
Wanneer op de start schakelaar van de zender ingedrukt wordt(=de 2 koperstrookjes kortsluiten), start dus de oscillopscoop straal, en wordt de D70 geactiveerd.
Wanneer na de tijdsvertraging de sluiter opgaat , neemt het toestel gedurende 200ms een foto van het oscilloscoop scherm .
Op de foto is de vertraging af te lezen.
Hierbij een foto van het scherm:

Zoals af te lezen op de foto bedraagd de vertraging ongeveer 200ms (180-220ms bij verschillende pogingen)
Bedoeling was om eventueel op deze manier relatief trage bewegingen automatisch te fotograferen
Bv, het binnen en buiten vliegen van een vogel uit een nestkastje :de vogel detecteren met een laser en het toestel aansturen met de IR zender.
De vertraging lijkt mij echter te groot voor dergelijke toepassingen.
Omdat de batterij spanning relatief traag opkomt, vermoed ik dat er een relatief grote condensator parallel met de batterij staat, die voor de nodige vertraging zorgt. De zenderpuls lijkt mij echter eenvoudig na te bouwen, waardoor uiteraard, de stuurmogelijkheden een stuk flexibeler worden.
Wordt vervolgd.
Indien suggesties zijn deze van harte welkom.
Comment