Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reaktiesnelheid D70 op ML-L3 IR afstandsbediening

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reaktiesnelheid D70 op ML-L3 IR afstandsbediening

Ik heb mij onlangs een ML-L3 afstandsbediening aangeschaft, speciaal voor macro fotografie. Verder bouwend hierop ik wilde weten wat de mogelijkheden waren om eventueel mijn Nikon D70 automatisch te sturen via deze IR zender.
    Daarom heb ik getracht om de vertraging te meten tussen het inschakelen van de IR zender en het starten van de D70.
    Hoe meten?
    De Zender:
    Het zender is niet te openen (dichtgelijmd)
    Eerst en vooral heb ik tussen de batterij en het batterij kontakt van de zender, 2 dunne strookjes koper geschoven , die onderling geisoleerd waren door een dubbelzijdig klevende tape. Met een klem wordt de schakelaar van de zender continue ingedrukt. Door de 2 koperen strookjes kort te sluiten kan ik dus de zender bedienen.
    Kathodestraal oscilloscoop:
    De beide batterij kontakten worden ook verbonden met de triggeringang van een oscilloscoop, waardoor de straal begint te lopen op het moment van het inschakelen.
    Nikon D70
    De D70 wordt in de optie "IR zender" gezet , op een sluitersnelheid van 1/5 sec (=200ms), en wordt op het oscilloscoop scherm gefocused.
    Wanneer op de start schakelaar van de zender ingedrukt wordt(=de 2 koperstrookjes kortsluiten), start dus de oscillopscoop straal, en wordt de D70 geactiveerd.
    Wanneer na de tijdsvertraging de sluiter opgaat , neemt het toestel gedurende 200ms een foto van het oscilloscoop scherm .
    Op de foto is de vertraging af te lezen.
    Hierbij een foto van het scherm:

Zoals af te lezen op de foto bedraagd de vertraging ongeveer 200ms (180-220ms bij verschillende pogingen)

Bedoeling was om eventueel op deze manier relatief trage bewegingen automatisch te fotograferen
    Bv, het binnen en buiten vliegen van een vogel uit een nestkastje :de vogel detecteren met een laser en het toestel aansturen met de IR zender.
    De vertraging lijkt mij echter te groot voor dergelijke toepassingen.
    Omdat de batterij spanning relatief traag opkomt, vermoed ik dat er een relatief grote condensator parallel met de batterij staat, die voor de nodige vertraging zorgt. De zenderpuls lijkt mij echter eenvoudig na te bouwen, waardoor uiteraard, de stuurmogelijkheden een stuk flexibeler worden.
    Wordt vervolgd.
    Indien suggesties zijn deze van harte welkom.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Re: Reaktiesnelheid D70 op ML-L3 IR afstandsbediening

Check anders eens bij "fotoopa" want die heeft al een heel geavanceerd triggersysteem.

Hij zit blijkbaar niet veel meer op het forum dus een gewoon mailtje is misschien het best.

Comment

Hallo Stefken,
      ben erg geinteresseerd, maar ik vind "fotoopa " niet meer terug op de maillijst.
      Ben vooral geinteresseerd in een mogelijkheid om mijn D70 software of hardwarematig aan te sturen.
      Blijkbaar kan een D70 niet via een kabel gestuurd worden. kan iemand dit bevestigen ?
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Fotoopa is frans_vdm

Comment

Frans_vdm ken ik, ook zijn sturing.
          Hij heeft een eigen sluitersysteem gemaakt voor zijn toestel, dit is mij te ingewikkeld, als ik een sturing kan maken met 100ms reaktiesnelheid , ben ik dik tevreden, heel wat toepassingen hoeven niet sneller.

Comment

Alhoewel ik vrees dat een D70 / D50 remote wel altijd te traag zal blijven voor je beoogde toepassing,
            hier toch enkele links over dit onderwerp waar je misschien nog een en ander kunt van gebruiken.
            Succes met de proeven.

O.a. via input Google : d70 remote pic controller - volgende links ...

Mark Harris

Jan Wagner - PIC applicatie in ASM

Alan Macek - PIC applicatie in C

Keinath's Fotohomepage - o.a. Nikon modifications ...

Keinath's Fotohomepage - o.a. Nikon modifications ...

Rick Huang - PIC applicatie in ASM

PALM software ...OmniRemote 1.17

Sony Minidisk Remote : PC serialport applicatie

The Time Machine - een commercieel product

Groeten
            Arnoldus
            Yashica Minister D (1971) - Yashica 107 Multi Program (1989) - Nytech ND-5040 (2004) - Nikon D50 + Kitlens AF-S 18-55 mm - Nikkor 50 mm f/1.8D AF (2006) - Nikkor 55-200 mm AF-S DX VR (2007) - Nikkor 16-85 mm AF-S DX VR (2008) - Nikon D90 (2009).

Comment

Arnoldus,
              Bedankt voor deze websites,
              Ik heb ondertussen begrepen dat een D70 en D50 enkel via infrarood en via usb (Nikon Picture control) uitwendig stuurbaar is .
              Er staan een paar heel interessante sites tussen met onder meer de IR pulstrein die nodig is voor de D70.
              Als ik de pulstijden optel kom ik aan 34.5ms ,na dit moment kan de D70 dus reageren.ben van plan om de schakeling na te bouwen , maar niet de voeding te schakelen (vraagt de nodigen opstart tijd) , wel via één van de poorten, de pulsen onmiddelijk te laten starten.
              Hoop dat 100ms haalbaar is. Via USB moet echter ook ea mogelijk zijn , met a Nikon Capture control, kan het toestel ook bediend worden.
              Via een (omgebouwde) muis moet de cursor op de juiste plaats op het scherm gebracht worden, en de linkelmuis knop zou op afstand schakelbaar moeten zijn. benieuwd hoe snel de camra via deze weg reageerd.
              Ervaring en suggesties zijn welkom

Comment

Arnoldus,
                Bedankt voor deze websites,
                Ik heb ondertussen begrepen dat een D70 en D50 enkel via infrarood en via usb (Nikon Picture control) uitwendig stuurbaar is .
                Er staan een paar heel interessante sites tussen met onder meer de IR pulstrein die nodig is voor de D70.
                Graag gedaan ...

Ikzelf heb pas verleden maand een D50 aangeschaft na een paar jaar met een P&S te hebben gewerkt ... dus ik zit nog in de leerfaze van het toestel.
                Volgens de specs op de verschillende sites wordt de D50 / D70 IR code na
                een pause van 63 msec nog eens herhaald. Volgens de implementatie van
                'Rick Huang' moet er zelfs niet gemoduleerd worden met 38 of 40 khz ...
                Dit is waarschijnlijk de reden waarom sommige in de handel verkrijgbare TV afstandsbedieningen het ook doen ...

Groeten,
                Arnoldus
                Yashica Minister D (1971) - Yashica 107 Multi Program (1989) - Nytech ND-5040 (2004) - Nikon D50 + Kitlens AF-S 18-55 mm - Nikkor 50 mm f/1.8D AF (2006) - Nikkor 55-200 mm AF-S DX VR (2007) - Nikkor 16-85 mm AF-S DX VR (2008) - Nikon D90 (2009).

Comment

RC zenders voor TV zijn ook gemoduleerd met een freq. rond de 40khz, hierdoor kan het ontvangst bereik drastisch uitgebreid worden, het binnenkomend signaal kan eerst selectief versterkt worden, waardoor minder invloed van ruis.
                  Ik vermoed dat de code niet erg nauwleurig moet zijn om het toestel te laten schakelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arnoldus
                    Dit is waarschijnlijk de reden waarom sommige in de handel verkrijgbare TV afstandsbedieningen het ook doen ...

Groeten,
                    Arnoldus
                    Kan iemand van jullie me anders vertellen hoe je een D70 met een tv afstandbediening kan doen trekken ?

Ik had gehoord dat afstandbediening van de aldi daarvoor kon gebruikt?
                    En welke toets?

Comment

Stefken,
                      Hier even kijken:
                      Hallo, Zoals op mijn site te lezen was, is er een goedkoop alternatief voor afstandsbediening van de Nikon D70. Ik heb nu zelf een universele afstandsbediening gekocht in de LIDL en gezocht tot in de juiste code heb gevonden. U dient de TV code in te stellen op 031. Afdrukken gaat met de toets 7. Vertel het verder, ga deze

Voor 20€ kun je de originele Nikon zender kopen, maar ik heb er wel 6 maanden op gewacht. Een 2de probleem is dat je het niet kunt open maken, je kunt er dus niet mee knoeien om ea uit te proberen.

Comment

Working...
                      X