Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fototas op de moto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fototas op de moto

    Hoi,

    Ik ben van plan straks mijn tanktas van de moto voor de helft als fototas in te richten. Ik wou het als volgt doen: op de bodem een laag (zachte) mousse van een centimeter of 4 om al wat van de trillingen op te vangen. Daarbovenop een mousse van een 9 a 10cm met de vorm van de dslr in uitgesneden zodat ie er vast inzit
    Nu is mijn vraag of de trillingen die een moto genereert schadelijk zijn voor je fototoestel/lens. (misschien minder relevant maar het is een sportmachinetje dus wordt er vrij hoogtoerig mee gereden)

    alvast bedankt voor alle input
    -----------------------
    www.maartensomers.be
    -----------------------

  • #2
    Re: fototas op de moto

    Interessante vraag...

    Omdat ik mijn dslr optimaal wil beschermen in mijn tanktas heb ik een gelijkaardig systeem uitgedokterd. In een soort tupperware bewaardoos heb ik in een dikke laag mousse de contouren van het toestel met lens uitgesneden. Reserve batterij, enkele CF-kaartjes en een pola-filter, alles heeft netjes een plaatsje gekregen. Zo ligt er niets los te slingeren, is alles waterdicht verpakt zonder te moeten sukkelen met plastiek zakken en damp.

    Wat die trillingen betreft: motortrillingen vallen best mee, maar comfortabel mag je de veren van een fireblade niet noemen. Ik hoop dat de mousse voldoet om daar voldoende bescherming te bieden tegen schokken.

    Voor de elektronica zal het niet veel rol spelen, enkel de bewegende delen zijn kwetsbaar. Zelf heb ik al tien jaar met een analoge slr in mijn tanktas rondgekoerst, amper verpakt in een kartonnen doosje met een bubbeltjesplastieken binnenbekleding als bescherming. Nooit problemen gehad met de sluiter of spiegel.

    Nu stel ik mij ook de vraag, wat met de IS in de lens, zou die daar tegen kunnen?

    Iemand ervaring of ideeën daaromtrend?
    www.bigducksix.be

    Comment


    • #3
      Re: fototas op de moto

      thx bigducksix
      dit was net het antwoord wat ik zocht , iemand met al wat praktijkervaring op dat vlak.

      nog iemand iemand ervaring op dit vlak?
      -----------------------
      www.maartensomers.be
      -----------------------

      Comment


      • #4
        Re: fototas op de moto

        Hi

        Iemand in men kenisenkring heeft het volgende voor gehad. Vijf dagen rond getoerd op zijnSuzuki R6 met zen Canon powershot G1 in zijn tas achter op het zadel. Thuis gekomen vastgesteld dat drie vijsjes uit zijn toestel waren getrild en spoorloos........
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: fototas op de moto

          Trillingen, ook in een auto zullen je toestel normaal gezien niet beschadigen, maar het is wel gekend dat bij toestellen die zich continu in Bv.een auto bevinden, de lamellensluiters veel sneller slijten, beste trillingsabsorbers, zijn luchtzakjes, zoals een paar lagen noppenplastiek, gewoon schuimrubber is minder geschikt, tenzij je er hebt met een gesloten structuur, dat kan je testen, door deze in water onder te dompelen, ze mag geen water absorberen, zoals armaflex Bv. (het zwarte materiaal dat dient om koelinstalaties te isoleren )

          Comment


          • #6
            Re: fototas op de moto

            ik heb een 45 liter GIVI koffer achterop gezet, en daar past net mijn reporterbag in waar ik twee bodies, 3 tot 4 lenzen, 2 tot 3 flitsen en wat rotzooi in kwijt kan .. verder nog plaats voor een paar "gewone" schoenen .. eenmaal terplaatse gaan de motoboots en motopak in de koffer .. de helm neem ik samen met de cameratas mee in de meegeleverde draagzak van m'n shuberth helm

            nu nog een confortabele manier om m'n monopod mee te sleuren op de moto

            Comment


            • #7
              Re: fototas op de moto

              Ik heb indertijd ook half europa (Noordkaap, Schotland...) doorgereden met een reflexcamera in de topkoffer. De EOS1000 die ik in 1991 gekocht heb, werkt nog altijd prima (is ondertussen verkocht aan een collega).

              Met de aankoop van mijn eerste digitale reflex had ik ook al snel wat meer lenzen, en daarom heb ik toen het fotomateriaal in een zijkoffer gestoken (anders kon ik geen stoplichtsprintjes meer maken met de Bandit 1200 zonder dat het voorwiel omhoog ging )).
              In een zijkoffer merk je veel minder dat er veel gewicht inzit, maar op een GSXR600 monteer je niet zo gemakkelijk een complete kofferset .

              Voor jou zal een goede tanktas volgens mij de beste oplossing zijn, een rugzak vol fotomateriaal is heel gevaarlijk wanneer je eens een stuurfoutje zou maken (heel slecht voor je rug...).
              Zorg ervoor dat alles goed vast zit in de tas, en dat er zeker geen losse onderdelen (lenzen) tegen elkaar kunnen schuren. Door de trillingen krijg je dan heel snel beschadigingen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: fototas op de moto

                Ik steek al jaren mijn D70, nu D200 in een lowepro-tas in mijn tankzak en heb nog nooit problemen gehad, alleen voor zorgen dat het toestel omringd is door truien en/of andertextiel zodat het niet over en weer kan schuiven.
                Mijn ervaring is dat die toestellen echt wel tegen een stootje kunnen.
                Blijkbaar nog mensen die de combinatie motorrijden/fotografie het einde vinden...
                Groetjes en tot in de bocht, karel, R1200GS.
                Nikon D600

                Comment

                Working...
                X