Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser, filter, statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser, filter, statief?

Hoi,
    Nu blijkt toch wel dat ik binnenkort verjaar en ik mag een lijstje opstellen!
    Joepie

Wat al op mijn lijstje staat: (ik heb een nikon D-50)

Afstandsbediening:
    Nikon ML-L3 € 19,00

Batterij
    Nikon EN-EL3E Accu tbv D200 € 68,00

Flitser
    Nikon SB-600 Speedlight € 219,00 ??? lees vraag onderaan

Lens
    Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nik € 225,00

(Deze prijzen zijn van fotokonijnenberg, als iemand anders ze ergens goedkoper weet, laat maar weten! (of in tweede hands))

MAAR:

Ik zou er nog graag bijzetten, een statief, maar welk? (eisen: goedkoop en heel ligt)

Bepaalde filters, ook hier wat zijn de nuttigste? UV- filter? dit moet niet van NIKON zijn, als het maar past!

en dan een flitser? ik heb gezien naar een SB-600, maar bestaat dit misschien bij andere merken goedkoper (Sigma) zodat hij past? of met eventueel een tussenstukje.

Het budget is niet onneindig en het moet niet proffesioneel zijn en mee op reis kunnen.

groeten en bedankt voor de tijd die je steekt in het antwoorden!

Kristoff

Re: flitser, filter, statief?

Statief: een goed statief is vrij duur zeker als hij van carbon moet zijn. de manfroto 055prob + ball-head is een zeer goed statief voor net geen 200 eur.

Flitser: persoonlijk zou ik bij een D50 kiezen voor een SB600 of SB800 en niet naar andere merken gaan kijken omdat de nikon flitsers erg mooi samen werken met de camera door i-ttl.

Batterij: Voor een D50 hoef je geen EL3e te kopen een EL3 of EL3a is voldoende en zijn ook makkelijk als 'na-maak' te krijgen van andere merken. De intelligentie van de EL3e doet de D50 toch niets mee en is daarom vee lte duur.

Afstandsbediening: Ik heb zelf geen D50 wel een D70 en D200, vraag me af of het werkt, maar daar ga ik vanuit. Ik hem ook zo'n ding maar gebruik hem eigenlijk nooit, als je geen statief hebt is het zo wie zo overbodig en zelfs met, kun je vaak net zo goed de zelfontspanner gebruiken. Voor mij is het 20 eur weggegooid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Sigma lens: Ligt natuurlijk aan wat je wilt fotograferen maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over deze wlens (de voorganger apo II dan, non DG)

Filters: UV filters zijn puur ter bescherming van je lens, B&W en Hoya zijn erg goed.
    Circulaire polorisatiefilters zijn ook erg handig en gebruik ik erg vaak, je kan daarmee reflexies voorkomen op bv autos, zonnebrillen, water maar ook de lucht wordt er mooier van, er zijn genoeg topics over.

Succes en alvast proficiat.
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

De Sigma's zijn ook perfect compatibel en toch een stuk goedkoper dan de Nikon's. Akkoord, ze zien er iets minder solide uit kwa bouw maar werken wel perfect. Je hebt voor de prijs van een SB600 de super versie van Sigma, die vergelijkbaar is met de de SB800. Je moet zien hoeveel je ze gaat gebruiken. Gebruik je ze dag dagelijks, dan ga je beter ineens voor de Nikon. Ik heb zowel de Sigma Super en de SB800 en ze werken perfect draadloos samen.
      Als je een 2de handse Sigma koopt moet je er wel op letten dat hij, in het kader van een toekomstige D200, de gratis firmware update heeft gehad, anders zal hij niet met de D200 werken.

Wat de batterij betreft. Je moet zien binnen welk tijdsbestek je een D200 zou willen kopen. Als dat binnen enkele maanden is, zou ik voor de e versie gaan(die je trouwens met wat zoekwerk voor €40-45 kunt vinden).
      Is het voor meer dan een jaar, dan zou ik voor de compatibele gewone of a versie gaan, die beduidend goedkoper zijn.

De afstandbediening heb ik ook en werkt prima. Dit is wel iets dat je ook maar af en toe gebruikt. Hij is wel niet bruikbaar op D200.

De Sigma lens is in zijn prijsklasse een van de betere lenzen en best een goede aanvullng op een kitlens.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
        Wat de batterij betreft. Je moet zien binnen welk tijdsbestek je een D200 zou willen kopen. Als dat binnen enkele maanden is, zou ik voor de e versie gaan(die je trouwens met wat zoekwerk voor €40-45 kunt vinden).
        Hubert
        Ik zou graag willen weten waar je die voor die prijs kunt kopen, ik kan het niet vinden rond de 70 eur minimaal.
        Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ranon
          Ik zou graag willen weten waar je die voor die prijs kunt kopen, ik kan het niet vinden rond de 70 eur minimaal.
          Ik heb er 2 in Hongkong gekocht voor €22/st maar tegen dat ze hier waren was dat alles inbegrepen ±€80 voor de 2.
          Het zijn originelen. Er zijn voorlopig nog geen alternatieven.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
          X