Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto 190Pro of Manfrotto 055Pro + 488RC4 kop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto 190Pro of Manfrotto 055Pro + 488RC4 kop?

EDIT: In de topic titel staat er 488RC4 maar ik bedoelde 329RC4

Het statief
    Ik heb al een tijdje zitten zoeken naar een statief en nu twijfel ik nog tussen de Manfrotto 190Pro (ca. € 99) of de Manfrotto 055Pro (ca. € 129) als statief.

Mijn camera is een Konica Minolta 7D. Ik ben niet echt in bezit van zware lenzen (Zie profiel). Ik ben ook niet direct van plan echte zware tele's te gaan gebruiken. Momenteel moet het statief dus ongeveer 1.5kg ondersteunen.

De 190Pro is opgevouwen 9cm korter en 0.5kg lichter en € 30 goedkoper, voor de rest heeft het net dezelfde functionaliteit als de 055Pro.
    Dit wil zeggen. Men kan de middenzuil ook horizontaal en ondersteboven plaatsen. De benen kunnen onafhankelijk in 4 verschillende hoeken geplaatst worden en met de low angle adapter kan men de kop rechtstreeks op het statief plaatsen waardoor men het statief tot op een hoogte van 11cm kan brengen.

De 055Pro kan in totaal echter 31cm hoger en zonder de middenzuil is hij ook al 16cm hoger. Daarnaast kan hij ipv 5kg, 7kg ondersteunen.

De kop
    Momenteel zit ik te denken aan een Pro compact 329RC4 3-wegs hoofd met quick release van Manfrotto. (ca. € 105)

Ander mogelijkheid:
    Het bekende 141RC hoofd (€ 54). Deze kan 15° verder achterover getild worden, weegt 0.2 kg lichter en is 0.7 cm lager. De basis is echter niet zo breed, het ondersteund slechts 6kg tgo. 9kg, en het is niet uitgerust met 3 waterpasjes en is waarschijnlijk ook minder precies.

Bedenkingen
    Wanneer je kiest om je statief mee te nemen ga je waarschijnlijk speciaal op tocht om foto's te maken en speelt het extra gewicht misschien minder een rol. Wanneer je werkelijk gaat trekken in de bergen ofzo opteer je misschien beter voor een zeer licht statief dat welliswaar minder ondersteuning biedt.

Aangezien dit mijn eerste statief is denk ik dat het beter is om een statief te kiezen dat een algemene fucntionaliteit biedt alvorens over te gaan naar een Gitzo en specifiek materiaal.

Zover ik weet zijn echte goede balhoofden pas de moeite rond € 300, ik denk daarom dat ik beter voor een 3-wegs hoofd kies. Deze zullen geen creep vertonen en mijn voornaamste interesse's zijn toch landschapsfotografie, macro en dergelijke.

Het pannen kan altijd van pas komen als ik volgend jaar eventueel naar Franchorchamps ga voor de F1 enzo.

Een 3-wegs hoofd laat mij dan ook toe om (simpele) panorama's te maken zonder extra accesoires en zal beter werken bij het aanpassen van de compositie.

Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd?

Is de bredere basis en hogere standaard van de 329RC4 tgo. de 141RC de relatief hoge meerprijs waard? Kies ik dan ook beter direct voor de 055Pro aangezien ik dan toch een iets zwaardere kop heb. Dat zou dan neerkomen op zoon € 234. Als ik voor de goedkoopste oplossing ga (€ 153) weegt het geheel 0.7kg lichter en in lengte is het dan ongeveer 10cm korter en wat dunner. Een tussenoplossing is natuurlijk ook nog mogelijk.

Zou dat mij anders beletten om in sommige gevallen het statief thuis te laten? Verder is het ook een stuk goedkoper en dan heb je nog altijd wat over om eventueel aan lenzen te spenderen, met het betere statief zal je waarschijnlijk geen betere resultaten halen dan met een betere lens.

Wat zijn jullie gebruikerservaringen?

EDIT: Conclusie
    Aangezien de 055Pro een stukje hoger gaat (zonder de middenkolom) ga ik deze kopen. Het extra gewicht maakt het geheel ook nog wat steviger en dan heb ik al een degelijke basis wanneer ik later eventueel eerst upgrade naar een "echt" balhoofd vooraleer ik een nieuw statief koop.

Als kop kies ik de 141RC. Voorlopig heb ik eigenlijk niet meer nodig en mijn budget ligt niet erg hoog...

De ontbrekende waterpasjes vervang ik door een Spirit level die in de hot shoe van de camera past. Dit is op termijn een betere oplossing aangezien men nu zkr weet dat de camera zelf waterpas staat. Manfrotto maakt zulke waterpasjes zelf. Luminous landscape beveelt eentje van hama aan.

Mvg,
    Koen
    Last edited by Guust-Fi; 9 april 2006, 15:15.
    Konica Minolta Dynax 7D -- Dell 2407WFP-HC Monitor (A00)
    Current Project: diymidicontroller.blogspot.com

Re: Manfrotto 190Pro of Manfrotto 055Pro + 488RC4 kop?

Niemand, ik twijfel toch nog...

Ivm het hoofd. Heeft iemand ervaring met beiden? De 141RC heb ik even vast gehad in de winkel. Het zat toen op de 055Pro. Het leek mij een degelijk hoofd maar ik weet niet wat ik moet verwachten van de 329RC4.

Zijn er soms combinaties in pakket te koop van Manfrotto die goedkoper uitkomen? (Statief + Hoofd erbij)

Een van deze daggen zou ik toch de knoop willen doorhakken.

Comment

Je hebt zelf al een heel goede analyse gemaakt dus het is moeilijk daarop te antwoorden.

Toch één belangrijk advies : reviews lezen enz is belangrijk. De zaken zelf eens voelen en gebruiken is even belangrijk. Ga dus eens nr een winkel en probeer ze uit.

Ik zou eerder voor een 055 gaan omdat je dan de middenkolom typisch minder gaat moeten uitrekken. Het is wel meer gewicht dan de 190 maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Ik ben daarom voor de dure 055mf4 gegaan. Heeft beide features maar een hogere prijs.
      Het is misschien geen slecht idee om eerst eens ervaring op te doen met een goedkoper statief. Maar er zijn andere opinies ... die zeggen : ga meteen voor iets goed ipv op te bouwen want dit laatste kost je uiteindelijk pakken meer.

Voor de kop : ik heb een 486rc2 balhoofd gekozen dat niet teveel weegt. Daar heb je inderdaad creep en het is vervelend. Dus een 3-weg klinkt niet slecht voor landschapjes enzo.

su6

Comment

Hi,

Moeilijk hè, ik heb gekozen voor de 190PROB, met name omdat ik klein van stuk ben en de extra hoogte van de 055 niet nodig zal hebben, en hij daarbij wat lichter is tegen een redelijke prijs. Als balhoofd heb ik de 484RC2, lekker klein, licht en simpel. Als je je statief mee wilt nemen vind ik de compactheid van een balhoofd wel zo praktisch, geen rare uitsteeksels dus.

Voorlopig voldoet dit balhoofd prima en als er nog eens veel grotere, zwaardere lenzen komen, ga ik wel opnieuw shoppen.

Succes

Comment

Ik heb ondertussen zo ongeveer beslist.

Statief: Manfrotto 055PRO B
          Hoofd: Manfrotto 141RC

Als kop kies ik de 141RC. Voorlopig heb ik eigenlijk niet meer nodig en mijn budget ligt niet erg hoog.

Tenzij iemand mij echt kan overtuigen dat het toch de moeite is om voor een 329RC4 te gaan natuurlijk...

De ontbrekende waterpasjes vervang ik door een Spirit level die in de hot shoe van de camera past. Dit is op termijn een betere oplossing aangezien men nu zkr weet dat de camera zelf waterpas staat. Manfrotto maakt zulke waterpasjes zelf. Luminous landscape beveelt eentje van hama aan.

Aangezien de 055Pro een stukje hoger gaat (zonder de middenkolom) ga ik deze kopen. Het extra gewicht maakt het geheel ook nog wat steviger en dan heb ik al een degelijke basis wanneer ik later eventueel eerst upgrade naar een "echt" balhoofd vooraleer ik een nieuw statief koop.

Ik heb hier thuis nog een Velbon KE-3 liggen met geintegreerd 2-wegs hoofd dat minder dan een kilo weegt denk ik. Als ik echt iets lichts nodig heb kan ik dat altijd mee doen... Prutswerk, maar beter dan niks.

Weet er iemand of die waterpasjes passen op de hot shoe van de KM 7D? Is dat een universeel systeem of heb ik nog een adapter nodig?
          Last edited by Guust-Fi; 9 april 2006, 17:43.

Comment

Past op iedere hotshoe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guust-Fi
              Weet er iemand of die waterpasjes passen op de hot shoe van de KM 7D? Is dat een universeel systeem of heb ik nog een adapter nodig?
              Er zit ook een waterpasje op je statief (055 PROB)
              How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Weetik, maar ik zie het nut er niet echt van in.

Om je statief horizontaal te krijgen terwijl je in het bos staat is prutswerk met de poten. Nu zet je je camera recht via de kop. Er bestaan ook nog speciale kogelvoetstukken die daarvoor dienen maar aangezien het mijn eerste statief is kom ik zo al een heel eind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                  Past op iedere hotshoe.
                  Ja dankuwel hoor (no offense, of toch een beetje ), meestal kijk ik toch nog eens om te controleren, nu heb ik dat uit blind vertrouwen even niet gedaan. Speciaal naar Gent voor zoon "Spirit level", en het past dus niet op de 7D.
                  Gelieve dus even u bronnen te controleren voor je iets post.

Het gaat om deze:
                  Cullmann Spirit Level Art. Nr. 78

Wat moet ik nu aanvangen. Voor zover ik weet heb je een adapter nodig van Konica Minolta (FS-1100) en die kost ongeveer dubbel zoveel als die waterpas zelf

Comment

ik veronderstel dat je dit in een winkel bent gaan halen ? Dan had je even goed even kunnen vragen of dit paste op je camera.
                    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Het leek me al raar op voorhand dat het zou passen maar ik heb al een DIY oplossing bedacht. Update volgt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guust-Fi
                        Ja dankuwel hoor (no offense, of toch een beetje ), meestal kijk ik toch nog eens om te controleren, nu heb ik dat uit blind vertrouwen even niet gedaan. Speciaal naar Gent voor zoon "Spirit level", en het past dus niet op de 7D.
                        Gelieve dus even u bronnen te controleren voor je iets post.

Het gaat om deze:
                        Cullmann Spirit Level Art. Nr. 78

Wat moet ik nu aanvangen. Voor zover ik weet heb je een adapter nodig van Konica Minolta (FS-1100) en die kost ongeveer dubbel zoveel als die waterpas zelf
                        Wil gerust dat ding overnemen als ik je hierme plezier kan doen, op voorwaarde natuurlijk dat het past op de D70. Ben vorig jaar mijn waterpasje gestolen en kan er wel zo een gebruiken. Indien interesse geef maar een mailtje.

Groetjes,
                        Pol.
                        .
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

@ stefken
                          heb je veel nut aan die draagriem van de 055mf4 ?
                          is de 1.65cm niet te laag ?

wat vinden jullie van de 458B NEOTEC PRO met de 'instant uitschuifbare poten'
                          is dat een handig systeem ?
                          is deze duur ? te duur ?
                          is ook maar 156cm hoog, is dat niet te weinig ? (ben zelf 1.90m)
                          you only see what you think you convinced yourself you saw

www.minedfield.be www.tecton.be

Comment

Die draagriem is handig maar daarvoor moet je de 055mf4 niet kopen he.
                            Voor het moment voldoet het OK. Een leuke addon laten we zeggen.
                            Je draagt het dan typisch al bengelend aan je arm.
                            Ik veronderstel dat er beter methodes zijn als je echt wilt gaan bagpacken, zoals mogelijkheid om het op je rug te dragen.

De hoogte van 1.65 is OK ; je kop komt er nog op en dan je toestel dus dit valt wel mee. Ik ben 1m80 ; voor 1m90 tja dan ga je misschien soms wat moeten bukken.

Comment

Iemand ervaring met creep op de Manfrotto 488(RC2) ballhead?
                              En hoe erg is het op de 486RC2?
                              Ik lees wel hier en daar dat de 486RC2 toch wel een beetje verschuift nadat je hem vast zet... daar zit ik toch niet echt op te wachten.

Wil een 055CLB gaan aanschaffen met een balhoofd.

Heb:
                              - D70
                              - 18-70
                              - 70-210D

Bedankt
                              Last edited by Guest44; 28 april 2006, 11:40.

Comment

Working...
                              X