Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB 80 bruikbaar op D70s?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB 80 bruikbaar op D70s?

Hallo,

Een collega van mij bezit een externe flits, nl. de SB-80.

Kan hij deze gebruiken op zijn D70s?

Wat zijn eventuele oplossingen om deze wel te kunnen gebruiken?

MVG

Re: SB 80 bruikbaar op D70s?

Is bruikbaar, maar enkel in manuele mode IMHO (de TTL van de SB80 is niet compatibel met de i-TTL van de D70s.)

Comment

De auto mode doet het ook prima. Hangt een beetje van je budget af.
      Idere andere (goedkopere) flits doet het in AUTO mode natuurlijk ook!
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Wat mij opvalt is dat - ook met de modernste high-tech (i)TTL flitsers - men blijkbaar nog steeds moet oefenen en vaak met enige trial and error telkens moet uitvissen welke settings in de gegeven omstandigheden de beste resultaten opleveren. Vanzelfsprekend zal men met (i)TTL véél sneller tot het gewenste doel komen, maar het is zeker toch ook niet steeds spot-on belichting van de eerste keer.

In het analoge tijdperk zou imho. (i)TTL veel méér nut hebben gehad dan in het huidige digitale, omdat we nu direkt het resultaat (van de belichting) kunnen zien op de display en ook het histogram kunnen raadplegen.
        Vroeger was het immers gebruikelijk meerdere opnamereeksen te maken met verschillende settings... en dan moesten we toch nog wachten tot de ontwikkeling om te weten of we al dan niet een goede belichting hadden toegepast...

Wat mij doet besluiten dat men, ook met DSLR, in principe nog vrij aardig gebruik kan maken van de gewone AUTO-flashes en niet noodzakelijk steeds de meest geperfectioneerde (i)TTL versies moeten hebben...
        Enige ervaring met flitsen is natuurlijk wel vereist... maar men leert snel!....

Just my 2c€!

Comment

die i-TTL wordt pas echt leuk als je meer dan één flitser gebruikt

Comment

Working...
          X