Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omtrent het nieuwe forumreglement

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Ik ga een ff een voorbeeldje aanhalen uit "Mensen en modellen", van drie SCHITTERENDE foto's, waarbij ik vind dat er nu twee niet tot hun recht komen, omdat de kijker automatisch "kiest" : Verleidingen.

    Mvg
    Chris
    Dank je voor de referentie Chris en toch ben ik het niet met je eens...

    Zoals ik in dat topic reeds heb aangehaald, vind ik het posten van een reeks een meerwaarde : ze horen bij elkaar en zijn als geheel meer dan de individuele foto's.
    Zo kan je soms ook een verhaal lijn leggen in de platen die je toont.
    Mij maakt het niet uit dat mensen onbewust toch gaan kiezen.
    Niet dat het super relevant is, maar snij de 'keuze' reacties eens weg en je houdt vaak niet veel meer over. Uiteraard is dit niet het soort reactie waar je het meest van leert en het aantal reacties is op zich niet belangrijk, maar het toont wel aan dat er echt naar je foto's is gekeken. Als men dan weer aangeeft waarom men voor een foto kiest, dan hoor ik het weer wel graag.

    Ik hou dus wel van reeksen (bv. Erwin Olaf onlangs in het fotomuseum : een aantal reeksen hoor)

    Anderzijds, nu ik er over nadenk, heb ik zeker ook al foto's in 1 topic gepost die wel uit dezelfde shoot komen, maar eigenlijk dermate los van elkaar staan dat ze beter niet in één topic thuis horen.
    Dus daarvoor is 1 foto in SC zeker een goeie zaak (ja, dat noemt hand in eigen boezem), maar voor het verdwijnen van reeksjes dan weer niet

    Mijn input, en prettige kerst verder...
    Dirk
    Groeten Dirk
    Website : http://www.gakrid.be

    Comment


    • #62
      Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

      Oorspronkelijk geplaatst door gakrid Bekijk bericht
      Zoals ik in dat topic reeds heb aangehaald, vind ik het posten van een reeks een meerwaarde : ze horen bij elkaar en zijn als geheel meer dan de individuele foto's.
      Zo kan je soms ook een verhaal lijn leggen in de platen die je toont...
      ...
      Ik hou dus wel van reeksen (bv. Erwin Olaf onlangs in het fotomuseum : een aantal reeksen hoor)
      Als er een "verhaallijn" in zit, wat zo kan zijn bij een reeks, heb je nog altijd de mogelijkheid om te posten in fotoverhalen (10 foto's !!!). Ik meen, een weinig bekeken onderdeel van het forum, maar ééntje, waar soms ook heel mooie dingen te vinden zijn, in de vorm van een reeks, of een verhaal.

      Ik weet wat je bedoelt met Erwin Olaf, maar... nu praten we over een fotograaf die een "reeks" maakt. Een shoot kan een reeks zijn, maar, ik zie er vaak totaal geen reeks in.
      Zo zag ik in het fotomuseum van Charleroi, Duane Michals. Hij maakt bijna niet anders dan reeksen, en elke reeks op zich is een fotografisch verhaal. Op zich zijn het heel mooie foto's, maar die foto's krijgen pas het hele verhaal als je de reeks bekijkt. (voorbeeldje - Grandpa Goes To Heaven)

      Da's voor mij toch anders dan wat hier gebeurt. De coherentie tussen de drie foto's die jij toont, is dat ze allemaal met ongeveer dezelfde belichting gemaakt zijn, en dat ze allemaal ongeveer hetzelfde onderwerp hebben... een stuk lichaam met een item erbij. Ik zou het echter geen "reeks" noemen. Voor elke foto individueel is enorm veel te zeggen, maar waar is de samenhang tussen de appel, het wijnglas en de ketting ?

      Nu, van mij mogen er verschillende meningen zijn, over het plaatsen van x-aantal foto's, en ik heb nog meerdere redenen om te opteren voor slechts 1 foto. Die staan ruimschoots verspreid over dit ganse forum, en die vind je terug in diverse topics in het VZW-forum en in algemeen.
      Uiteindelijk gaat het m.i. in showcase over goeie foto's, en niet over goeie shoots en goeie reeksen. Er zijn, en ik ben er zeker van, dat jij die fora beter kent dan ik, andere plaatsen, waar je met een ganse shoot of reeks terechtkan. Ik kom enkel op BD, en steek geen tijd in andere fora.

      De doelstellingen van BD zijn m.i. anders dan die van sommige modellensites, waar reeksen perfect op hun plaats zijn, en voor een stuk de profilering van de fotograaf uitmaken.
      Hier zijn 10 verschillende onderdelen "showcase". Hier ga je vanaf 2010 de mogelijkheid hebben om je 3650 beste foto's van 2010 te plaatsen. Beperk je je tot één type van fotografie, dan zullen het er maar 730 zijn, als je tenminste de moeite wil doen om nu en dan een foto in zwart-wit om te zetten.

      Wat mij nu treft in dit draadje, dat gestart is door de beheerders van dit forum, is dat we van hen NIETS te horen krijgen. We zijn hier onder elkaar aan het discuteren, maar er komt dus niemand van de mensen die dit topic startte tussen.
      Wij kunnen zoveel zeveren als we willen, maar zij beslissen. Ik ben akkoord met de beslissing, en kan aangeven waarom, maar ik zie van HEN niet één reden waarom dit veranderd is. Er zal toch wel een reden zijn, want veranderen om te veranderen is op zich flauwe kul.
      Misschien dat zij die beslissing moeten toelichten, en niet ik, als sus, die dit forum eigenlijk helemaal niet meer ziet zitten.

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #63
        Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        Hey juppekes



        In het begin van dit topic heb ik dat ook al eens gezegd, maar blijkbaar heeft er niemand op gereageerd

        Daarom zou ik voorstellen om in SC eventueel 1 foto per dag te plaatsen, en de volgende dag een foto bij te plaatsen in hetzelfde topic (als het over eenzelfde shoot gaat natuurlijk)

        Dus zoals ik soms een reeks heb van 6 foto's, open ik maar 1 topic in bijna een week: resultaat veel minder topics

        Natuurlijk heb je dan die scroln..k.rs die dan zullen klagen dat ze te veel moeten scrollen
        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
        Dit vind ik een mooi voorstel
        Voor mensen en modellen moest er inderdaad een oplossing komen, ik ben er zeker van dat het voorstel van Mriya zou zorgen voor minder nieuwe topics waardoor het surfen een stuk aangenamer zou worden.
        Eén topic openen en daarna dit topic dagen- of wekenlang blijven updaten? Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Dan moet je toch weer iedere topic opnieuw openen en bekijken of er al dan niet nieuwe foto's zijn toegevoegd! Bovendien erg verwarrend om nog reacties te lezen op de foto's (welke foto?). Dit kan alleen nuttig zijn als je één of hoogstens enkele fotografen in hun werk wenst te volgen. En dat is zeker niet de opzet van BD.

        Nu, ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik persoonlijk het terugschroeven van 3 foto's per topic naar 1 foto in Showcase geen goede zaak vind. Als iemand drie foto's wil laten zien, zal hij/zij dat met de nieuwe forumregel ook doen maar dan over drie topics ipv één.Overigens heeft deze regel geen impact op forumleden die nu reeds 1 foto per topic posten, en slechts een kleine impact op forumleden die 2 foto's posten per topic.
        Ik ga hier geen voorbeelden geven van topics die wel of geen nut hebben met méér dan 1 foto maar iedereen al wel voorbeelden pro én contra kunnen vinden.

        Spijtig genoeg zijn er heel wat forumleden die denken dat een zuivere beperking op het aantal posts in Showcase het niveau ervan zal optrekken. Ik denk echter van niet, de verhouding goede/slechte foto's zal vrijwel gelijk blijven maar enkel het zuivere aantal foto's in Showcase zal mogelijk dalen. Men denkt onterecht dat forumleden die veel foto's in één week posten, enkel minderwaardige foto's posten. Bij een overzicht dat ik enige tijd geleden maakte waren echter net zo goed de grote namen die tot 15 foto's of méér op 1 week kwamen tonen in Showcase. Je kan op basis daarvan nooit een selectie maken wat kwaliteit betreft. Vergeet niet dat heel wat "topfotografen" zo bezig zijn met hun passie dat ze a) veel meer foto's maken en b) veel meer rendement (zeg maar prachtfoto's) halen.
        Uit de statistieken die Jos Vanhengel een tijdje geleden maakte kon je ook opmaken dat het gemiddelde aantal foto's per fotograaf per topic zowat 1,7 foto's is. Op weekbasis worden gemiddeld 2,8 foto's per topicstarter gepost. Nog een héél eind van de maximale drie foto's per dag!

        Neen, ik vrees dat een zuiver beperking geen oplossing zal bieden. Misschien hadden we het verdoemde sterrensysteem dat we enkele jaren terug als test lanceerden wat langer moeten volhouden en dát nu gebruiken als filter om het mindere fotowerk uit showcase te houden.
        In ieder geval heeft de forumleiding een eerste stap gezet door het aantal foto's terug te schroeven per showcasetopic, een beslissing die ik respecteer en waar men de resultaten zeker zal opvolgen.

        IMHO
        Willy
        Last edited by Hombre; 26 december 2009, 08:08. Reden: Verduidelijking en typo
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #64
          Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

          Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht

          Wie in de HOF belandt (lekker belangrijk btw ) wordt door meerdere zaken bepaald..(en niet in de laatste plaats door naam en faam en of de eerste reactie gedaan wordt door iemand die een 'bepaalde status' heeft..)

          de rest volgt al snel.. shoot me, maar zo heb ik al meerdere voorbeelden hier op BD gezien.. de presentatie, het verhaal erbij, of het gebruikte materiaal, de naam en faam van TS, en de gebruikte techniek bepaald voor een groot deel of je in de HOF belandt of niet..ipv het werkelijke inzicht of compo vd fotograaf..)of 'bepaalde lijntjes tussen rvb, mods en de ( al dan niet betalende) TS. (ja, ik trap maar es een open deur in..eea wordt onder de vloermat geschoven, maar ik ken genoeg ex-bd leden die om allerlei dubieuze redenen gebanned zijn, meestal door wat gemekker van deze en gene 'cracks' met de juiste connecties..)

          je kunt nog zoveel regeltjes op een forum plakken, maar bovenstaande toestandjes zullen op BD altijd blijven bestaan..

          do i care?

          welnee.. ik doe mijn ding, en mij maakt het niet zo heel vele uit wat men van mijn plaatjes vindt.. wat op een ander forum volledig afgefikt wordt, kan hier juist in de smaak vallen, of andersom..en sommige van mijn plaatjes, die hier volledig afgefikt werden, hangen gewoon lekker bij meerdere klantjes aan de muur of in een expositieruimte.. (je vindt iets mooi of niet, en smaak is persoonsgebonden.. mij hoor je in ieder geval niet klagen, en ik heb geleerd om me niet al teveel te laten leiden over wat een ander mooi of niet mooi vindt..)
          Ondanks dat je de HoF niet belangrijk vindt (wat je goed recht is) heb je er toch een erg uitgesproken mening over. Geen probleem, maar verdachtmakingen hoef ik (en de medewerkers die de HoF foto's nomineren) niet te nemen.
          Natuurlijk zal je bepaalde namen vaker zien terugkomen, de ene fotograaf maakt 1 prachtfoto per jaar, andere fotografen maken meerdere prachtplaten op één week.
          En als je alles netjes uitkient zal wel blijken dat ofwel Canon ofwel Nikon fototoestellen méér voorkomen in de Hof dan een ander merk. Maar het zoeken naar bepaalde "lijntjes" tussen RvB, Mods en bij uitbreiding zelfs VZW-leden gaat me toch een eind te ver hoor. Als je de 5-jarige geschiedenis van de HoF een beetje gevolgd hebt zal het je niet ontgaan zijn dat bepaalde kartrekkers in heibeltopics toch meerdere HoF foto's op hun palmares staan hebben. En neen, heibeltopics zijn ook weer geen garantie om genomineerd te worden.

          Wat het verwarde verhaal over gebande forumleden betreft wil ik enkel zeggen dat maar twee partijen het volledige verhaal kennen: de forumleiding en het gebande forumlid. Denk je echt dat zo'n forumlid zijn vuile was gaat buitenhangen? Ooit het hele verhaal gehoord denk je?

          BTW: jouw HoF selectie van 2009 Week 34, dat was dan toch de spreekwoordelijke uitzondering op de regel, of mis ik nog ergens iets?


          Willy
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #65
            Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Bij een overzicht dat ik enige tijd geleden maakte waren echter net zo goed de grote namen die tot 15 foto's of méér op 1 week kwamen tonen in Showcase. Je kan op basis daarvan nooit een selectie maken wat kwaliteit betreft. Vergeet niet dat heel wat "topfotografen" zo bezig zijn met hun passie dat ze a) veel meer foto's maken en b) veel meer rendement (zeg maar prachtfoto's) halen.
            Je overzicht zal inderdaad kloppen maar hou er rekening mee dat die "topfotografen" hun shooting ratio altijd een stuk hoger zal liggen dan een beginnende "modellen"-fotograaf. Less is more in dit geval, alhoewel ik die fotografen begrijp ... ze willen hun resultaten tonen - hoe meer hoe liever. De bal ligt in hun kamp ... als zij de nieuwe "BD-geest" willen volgen zullen ze minder (lees: een selectie) moeten posten.
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #66
              Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

              Bij een overzicht dat ik enige tijd geleden maakte waren echter net zo goed de grote namen die tot 15 foto's of méér op 1 week kwamen tonen in Showcase. Je kan op basis daarvan nooit een selectie maken wat kwaliteit betreft.
              Daar heb je een punt Hombre, maar vindt je ook niet dat zij er wel hun PR en gratis publiciteit mee verzorgen? Velen slepen in hun zog een groep admirateurs en fans mee en beletten alzo dat anderen aan de bak komen.
              Ik heb soms de indruk dat het hier om een verkapte vorm van "modellen-agentschap" gaat.
              Daarom mss toch overwegen om een systeem op te stellen waarbij een puntenstesel zou rechtgeven op een aantal te plaatsen foto's (mss moeilijk te verwezenlijken maar toch maar eens nader onderzoeken).
              Een andere mogelijkheid zou kunnen bestaan uit de creatie van een "prof" onderdeel waar posting kan gebeuren mits een bijdrage (aldus steun voor BD-uitbouw).

              Henri
              Last edited by kodachrome; 26 december 2009, 00:20.
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #67
                Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                Daar heb je een punt Hombre, maar vindt je ook niet dat zij er wel hun PR en gratis publiciteit mee verzorgen? Velen slepen in hun zog een groep admirateurs en fans mee en beletten alzo dat anderen aan de bak komen.
                Ik heb soms de indruk dat het hier om een verkapte vorm van "modellen-agentschap" gaat.
                Daarom mss toch overwegen om een systeem op te stellen waarbij een puntenstesel zou rechtgeven op een aantal te plaatsen foto's (mss moeilijk te verwezenlijken maar toch maar eens nader onderzoeken).
                Een andere mogelijkheid zou kunnen bestaan uit de creatie van een "prof" onderdeel waar posting kan gebeuren mits een bijdrage (aldus steun voor BD-uitbouw).

                Henri
                Henri, in grote lijnen kan ik je wel volgen maar je mag de zaken ook niet te fel uitvergroten. In een gemiddelde week komen op BD meer dan 180 verschillende fotografen posten in Showcase. Ik denk dat je de "pro's" wel op één hand kan tellen. Dat deze fans hebben is best mogelijk en zelfs niet abnormaal te noemen maar om nu te zeggen dat ze beletten anderen aan de bak te laten komen? Trouwens, we kennen ook allemaal voorbeelden van amateurfotografen die op BD groot geworden zijn en nu prof kunnen genoemd worden. Bovendien, als een "doorsnee" amateurfotograaf een prachtplaat post geeft dit evenveel reacties dan wanneer een topfotograaf iets fraais laat zien.
                Vergeet ook niet dat BD veel meer is dan modelfotografie.

                Willy
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #68
                  Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                  Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  Ik heb soms de indruk dat het hier om een verkapte vorm van "modellen-agentschap" gaat.
                  Hier kan ik moeilijk volgen, kan je eens de vergelijking of link uitleggen met een modellenbureau? Ik denk (ik ben zeker) dat er via BD nog géén model ook maar 1 euro rijker geworden is.

                  Zelf ben ik lid van een Amerikaans kinderfotografie forum, daar kan je als pro je beelden plaatsen maar dan in de "pro" sectie alleen. Ik betaal er een bijdrage van $99/jaar - ook omdat je enkel over marketing in die "gesloten" fora mag spreken.

                  Please note, before applying for Pro:

                  *You must have made at least 100 posts. Keep in mind that the Pro review team is looking for photographers who are not only skillful and experienced in paid children's portraiture, but also helpful to the community... the more forum participation the better.

                  *Your website must be attractive and easy to navigate, aimed at prospective clients.

                  *You must display at least 30 good portraits of various subjects, and the same subjects should not keep reappearing in your samples. Having taken the effort to photograph a wide variety of different subjects is one sign that you might be ready for Pro. If your site contains images only of your family, you are not ready for Full Access. However, you may be eligible for PrePro, which is a specialized forum for those who are still honing their professional skills and working their way toward Pro.

                  *You should have an about page, and contact information. Your website will demonstrate that you have a genuine and passionate interest in progressing in the field of child portrait photography. These requirements act as filters in screening out our possible clients, trolls, etc.

                  *You must list your real name in your signature so that members know how to address you.

                  *Please look for the application link on the front page, where the forum descriptions are located. At times the application won't be open because we need to catch up on app. reviews. Thanks for your patience.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #69
                    Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Nu, ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik persoonlijk het terugschroeven van 3 foto's per topic naar 1 foto in Showcase geen goede zaak vind. Als iemand drie foto's wil laten zien, zal hij/zij dat met de nieuwe forumregel ook doen maar dan over drie topics ipv één.Overigens heeft deze regel geen impact op forumleden die nu reeds 1 foto per topic posten, en slechts een kleine impact op forumleden die 2 foto's posten per topic.
                    Dat denk ik ook. De kern van het probleem is een gebrek aan zelfkritiek icm het (over-)enthousiast zijn om hier elke foto te komen tonen. Ik heb me hier een tijd lang ook aan schuldig gemaakt, maar het komt de diversiteit en creativiteit op het forum niet ten goede.

                    Als ik zou willen kan ik met het huidige systeem (max 3 foto's per topic) gedurende het macroseizoen ongeveer 3/4 dagen in de week foto's posten. Mits aanpassing tot 1 foto per post wordt dat elke dag van de week één foto en dat voor een periode langer dan het macroseizoen
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                      Vraagje : Kan ik dan een reeks van drie posten in beoordeling en er de topplaat laten verplaatsen naar sc.(lees kan iemand)?
                      Lijkt wel omslachtig maar een toegemoedkoming als je wil aantonen dat een foto in een bepaalde reeks thuis hoort .
                      Of word het een spelletje van link'jes plaatsen naar sc. Met andere woorden zal dat de beoordeling niet belasten , daarmee bedoel ik dat je bepaalde " fanclubs " beoordeling kunnen overnemen zoals het nu bij enkele sub-forums is .
                      Ik denk dat je op die manier het" probleem " SC. verplaatst hebt naar beoordeling en dat de replic op beoordeling harder en bitser zal worden , terwijl je dan het kind met het badwater ......
                      Hopelijk neemt niemand me het woord "fanclub " kwalijk maar anders kan ik het niet omschrijven , en net daarom zeg ik niet in welke categorieën . Nee niet enkel in mensen en modellen .

                      Comment


                      • #71
                        Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                        Het probleem met de reeksen is toch simpel op te lossen via een link naar je album.
                        Als je één prachtige foto post in showcase, dan is dat toch best een uitnodiging om je album ook te bezoeken. En daar is geen enkele beperking!

                        Comment


                        • #72
                          Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                          Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                          Het probleem met de reeksen is toch simpel op te lossen via een link naar je album.
                          Als je één prachtige foto post in showcase, dan is dat toch best een uitnodiging om je album ook te bezoeken. En daar is geen enkele beperking!
                          Absoluut.
                          Maar het gaat erom of deze maatregel het algemene postgedrag gaat veranderen...
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                            Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                            Het probleem met de reeksen is toch simpel op te lossen via een link naar je album.
                            Als je één prachtige foto post in showcase, dan is dat toch best een uitnodiging om je album ook te bezoeken. En daar is geen enkele beperking!
                            en wordt het duidelijk of het een toevalstreffer was of niet. (door vergelijking met de andere foto's van het album)

                            Comment


                            • #74
                              Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                              Dat wou ik bedoelen. bedankt ,vinstermik
                              Lut welke album bedoel je , enkel vzw'er hebben die , op het forum .
                              Kwestie van geen links te moeten plaatsen naar andere forums

                              Comment


                              • #75
                                Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                                @micka: albums bij je eigen webhost.
                                Als ik een foto de moeite vind, dan bezoek ik ook het album, indien die er is.

                                Comment

                                Working...
                                X