Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude negatieven digitaliseren en omzetten naar positieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude negatieven digitaliseren en omzetten naar positieven

    Hallo,
    Weet iemand hoe ik best oude zwart/wit negatieven (indertijd met analoog toestel gemaakt dus) kan digitaliseren en omzetten naar goede (positieve) zwart/wit foto's? Ik heb een oude HP Scanjet G4010 maar daarmee lukt het niet meer.
    Bedankt voor alle tips,
    Raf.

  • #2
    ik denk dat dit onderwerp al uitgebreid aan bod is gekomen een jaartje geleden.
    Zelf gebruik ik mijn Canon flatbedscanner 9000F. die is standaard voorzien van een negatiefhouder en de er bij geleverde software zet het beeld om in positief. Als ik vergelijk met de oude foto's die ik er vroeger mee maakte dan is de kwaliteit zelfs beter.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
      ik denk dat dit onderwerp al uitgebreid aan bod is gekomen een jaartje geleden.
      Zelf gebruik ik mijn Canon flatbedscanner 9000F. die is standaard voorzien van een negatiefhouder en de er bij geleverde software zet het beeld om in positief. Als ik vergelijk met de oude foto's die ik er vroeger mee maakte dan is de kwaliteit zelfs beter.
      Bedankt voor het antwoord.
      Dus een nieuw scanner kopen? Ik dacht dat er een andere oplossing zou geweest zijn zoals fotograferen met digitaal toestel van de negatieven en dan met bepaalde software omzetten naar positief (dus zonder een nieuwe scanner te moeten kopen).

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht

        Bedankt voor het antwoord.
        Dus een nieuw scanner kopen? Ik dacht dat er een andere oplossing zou geweest zijn zoals fotograferen met digitaal toestel van de negatieven en dan met bepaalde software omzetten naar positief (dus zonder een nieuwe scanner te moeten kopen).
        voor de prijs van die scanner moet je het niet laten, bovendien is het comfortabel werken. In mijn analoge tijd gebruikte ik inderdaad een balg met daar een dia-houder op, maar dat was sukkelen en tijdrovend (vond ik).
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht

          voor de prijs van die scanner moet je het niet laten, bovendien is het comfortabel werken. In mijn analoge tijd gebruikte ik inderdaad een balg met daar een dia-houder op, maar dat was sukkelen en tijdrovend (vond ik).
          Waarschijnlijk heb je gelijk en ik kan die eventueel ook tweedehands kopen.
          Probleem met HP is dat ze geen drivers meer hebben voor mijn nieuwe computer MacBook Pro van 2023 met MacOS 14.3.1 Sonoma
          Hopelijk kan die Canon wel gebruikt worden met de nieuwe MacBook?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht

            Waarschijnlijk heb je gelijk en ik kan die eventueel ook tweedehands kopen.
            Probleem met HP is dat ze geen drivers meer hebben voor mijn nieuwe computer MacBook Pro van 2023 met MacOS 14.3.1 Sonoma
            Hopelijk kan die Canon wel gebruikt worden met de nieuwe MacBook?
            vermoedelijk wel. Familie van mij werkt op prof Apple machinees en gebruikt ook die canon 9000. Vragen in een winkel ? verplicht niet tot aankoop hé.
            mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
            nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
            https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht

              vermoedelijk wel. Familie van mij werkt op prof Apple machinees en gebruikt ook die canon 9000. Vragen in een winkel ? verplicht niet tot aankoop hé.
              Ik heb het opgezocht op de canon site (drivers) en ze gaan ook maar tot OS 10.12 en niet hoger (zelfde als HP dus). Ik zal dus een andere moeten zoeken die wel drivers heeft voor de nieuwere Macs.

              Comment


              • #8
                Om de andere kant eens te horen, ik gebruik mijn scanner (Epson V700 Photo) bijna niet meer. Het is gewoon zoveel werk en duurt zo lang dat ik dat zo goed als opgegeven heb.

                Ik heb me met het frame van een oude vergroter, enkele stukken om het fototoestel te monteren en uit te lijnen en een vast gemonteerd (kwestie van niet altijd opnieuw te moeten uitlijnen), een FF DSLR, 100mm 1:1 macro en een foto-tablet als lichtbron. Grootste deel van de tablet bedekt met zwart architectenkarton en daarin een opening gesneden. Dat hangt vast met schilderstape zodat het niet verschuift. De negatieven leg ik in de negatiefhouder van de vergroter. Fototoestel is ingesteld op raw+jpeg, AF over een centraal gebied, mirror up en 1s vertraging tussen mirror up en sluiter. Ook een afstandsbediening om de foto te nemen. Ik tracht zoveel mogelijk negatief te fotograferen, met een klein randje om zeker te zijn dat er wat marge is. Licht uit in de kamer en gordijnen dicht om zo weinig mogelijk licht langs andere kanten te hebben.

                Met de jpegs kan je snel in batch laten onkeren om een idee te hebben wat er op staat. De finale omkering vanaf de raw om genoeg bits te hebben. Gewoon de levels gebruiken en de curve omkeren. Verscherpen naar smaak.

                Dia's zijn iets simpelder, maar de witbalans moet je eerst custom instellen op het tablet. Of misschien heeft jouw toestel daar minder last mee. Even proberen. Kleurfoto negatieven heb ik nog niet geprobeerd, daar heb ik er ook niet veel van. Dat is mogelijks eenvoudiger met een scanner die daarvoor een functie heeft.

                EDIT: deze is zo gedaan vanaf een 6x4.5 negatief: https://forum.belgiumdigital.com/for...ergeten-hoekje
                Last edited by Spanik; 4 mei 2024, 09:47.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Om de andere kant eens te horen, ik gebruik mijn scanner (Epson V700 Photo) bijna niet meer. Het is gewoon zoveel werk en duurt zo lang dat ik dat zo goed als opgegeven heb.

                  Ik heb me met het frame van een oude vergroter, enkele stukken om het fototoestel te monteren en uit te lijnen en een vast gemonteerd (kwestie van niet altijd opnieuw te moeten uitlijnen), een FF DSLR, 100mm 1:1 macro en een foto-tablet als lichtbron. Grootste deel van de tablet bedekt met zwart architectenkarton en daarin een opening gesneden. Dat hangt vast met schilderstape zodat het niet verschuift. De negatieven leg ik in de negatiefhouder van de vergroter. Fototoestel is ingesteld op raw+jpeg, AF over een centraal gebied, mirror up en 1s vertraging tussen mirror up en sluiter. Ook een afstandsbediening om de foto te nemen. Ik tracht zoveel mogelijk negatief te fotograferen, met een klein randje om zeker te zijn dat er wat marge is. Licht uit in de kamer en gordijnen dicht om zo weinig mogelijk licht langs andere kanten te hebben.

                  Met de jpegs kan je snel in batch laten onkeren om een idee te hebben wat er op staat. De finale omkering vanaf de raw om genoeg bits te hebben. Gewoon de levels gebruiken en de curve omkeren. Verscherpen naar smaak.

                  Dia's zijn iets simpelder, maar de witbalans moet je eerst custom instellen op het tablet. Of misschien heeft jouw toestel daar minder last mee. Even proberen. Kleurfoto negatieven heb ik nog niet geprobeerd, daar heb ik er ook niet veel van. Dat is mogelijks eenvoudiger met een scanner die daarvoor een functie heeft.

                  EDIT: deze is zo gedaan vanaf een 6x4.5 negatief: https://forum.belgiumdigital.com/for...ergeten-hoekje
                  Bedankt om deze alternatieve methode toe te lichten.
                  De omkering van negatief naar positief doe je dat in LR? Ik heb reeds wat gezocht maar ik vind geen tool daarvoor. Misschien komt het omdat ik nog werk met de oude LR 5 (schijfversie)?

                  Comment


                  • #10
                    Vermits ik Linux gebruik is dat niet in LR

                    De jpegs doe ik in Gimp, die heeft een "invert" functie (met enkele opties). Best is om eerst het beeld naar "greyscale" om te zetten want wat je uit je fototoestel krijgt is kleur uiteraard. De raw's in RawTherapee. Daar is het eenvoudigste om het met de "levels" te doen. De standaard curve is een rechte van links onder naar rechts boven. Maak daar simpelweg een curve van links boven naar rechts onder van en je beeld is naar positief omgezet. Je kan op dat moment direct het bereik waar die omkering op werkt bijregelen.

                    Best eerst de foto bijsnijden dat je geen zwarte of witte randen die eigenlijk geen deel van het beeld zijn wegsnijdt. Dan komen die niet in het histogram en kan je de levels beter omzetten. Ik heb hieronder 2 screenshots gezet met de curve en hoe dat het negatief omzet.



                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Vermits ik Linux gebruik is dat niet in LR

                      De jpegs doe ik in Gimp, die heeft een "invert" functie (met enkele opties). Best is om eerst het beeld naar "greyscale" om te zetten want wat je uit je fototoestel krijgt is kleur uiteraard. De raw's in RawTherapee. Daar is het eenvoudigste om het met de "levels" te doen. De standaard curve is een rechte van links onder naar rechts boven. Maak daar simpelweg een curve van links boven naar rechts onder van en je beeld is naar positief omgezet. Je kan op dat moment direct het bereik waar die omkering op werkt bijregelen.

                      Best eerst de foto bijsnijden dat je geen zwarte of witte randen die eigenlijk geen deel van het beeld zijn wegsnijdt. Dan komen die niet in het histogram en kan je de levels beter omzetten. Ik heb hieronder 2 screenshots gezet met de curve en hoe dat het negatief omzet.



                      Dat is een heel interessante tip. Ik wist niet dat Gimp die functie invert (omkeren) had. Dat is dus een zeer goede tip. Gewoon de negatieven digitaliseren met hoge resolutie in mijn fototoestel en dan in jpeg via Gimp omkeren. Verder bewerken kan daarna nog in LR.
                      Thanks,
                      Raf.

                      Comment


                      • #12
                        Bij de Gimp 2.10 die ik gebruik staat die "invert" onder het menu "Colors".

                        Als je jpg's inverteert kan het soms wat tegenvallen. Zeker als het wat vlakke negatieven zijn dan krijg je bij jpg's als je daarna het contract wat optrekt wel eens banding omdat je vertrekt van 8 bit files. Proberen zou ik zeggen. Je hebt de tools zie wat je er uit krijgt. Als het tegenvalt kan je nog altijd naar de scanner.

                        Comment


                        • #13
                          Ik gebruik een bellows met dia kopieer voorzet. Daar kunnen dia's in maar negatief stroken.

                          Geyst

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt Spanik,
                            Ik werk ook met Gimp 2.10 en bij mij staat "omkeren" in het Nederlands onder Kleuren.
                            Vriendelijke groeten,Raf.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                              Ik gebruik een bellows met dia kopieer voorzet. Daar kunnen dia's in maar negatief stroken.
                              Ja, maar ik heb negatieven die gaan van 10mm x 14mm tot 4"x5" met een hele hoop formaten er tussen. Dan is ofwel een scanner ofwel zo'n kopieeropstelling handiger. Er hangen nu 8 stuks 4x5 vlakfilm en een stuk 135 film met 24x64 foto's te drogen in de badkamer. Omzetten is voor morgen als die droog zijn.

                              Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                              Bedankt Spanik,
                              Ik werk ook met Gimp 2.10 en bij mij staat "omkeren" in het Nederlands onder Kleuren.
                              Vriendelijke groeten,Raf.

                              Ik werk altijd in het engels, veel gemakkelijker om hulp te zoeken op het internet.

                              Comment

                              Working...
                              X