Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude negatieven digitaliseren en omzetten naar positieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Als eens naar Vuescan gekeken voor de geschikte driver ?
    Uw HP Scanjet G 4010 wordt ondersteund.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Als eens naar Vuescan gekeken voor de geschikte driver ?
      Uw HP Scanjet G 4010 wordt ondersteund.
      Bedankt voor de tip. Ik zal het eens uitproberen.

Comment

Nog wat nagekeken en blijkbaar staat er op HP support (even google) een driver voor Win 10 of 11 voor de G 4010.
        Kan misschien hepen als het probleem de driver is.

Is geen oplossing.Had erover gekeken dat het om Mac ging.
        Last edited by demuro; 2 juni 2024, 10:55.

Comment

Ik besef dat dit ondertussen alweer een oud topic is, maar vermits ik hier al heel lang niet meer langsgeweest ben, is het wel “nieuw" voor mij natuurlijk...

Sinds een aantal jaren, heb ik me beziggehouden met het inscannen van de duizenden negatieven, foto's en dia's die m'n ouders hebben nagelaten.
          Daartussen zitten enkele glasplaten, 6x9 negatieven, foto' s in alle mogelijke maten, kleinbeeld negatieven en dia' s.

Ik gebruik daarvoor m'n oeroude Epson Perfection 4490 en 4870 photo scanners, die beiden voorzien zijn van een negatieven-scan bovenlid.
          Scankwaliteit van beide oudjes (±20 jaar oud) is nog steeds uitstekend overigens.

Ik scan uitsluiten in TIFF-formaat en 24 of 48 bit kleur, om geen detail te verliezen. Zeker nooit in JPEG en ook nooit in grayscale.

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Best is om eerst het beeld naar "greyscale" om te zetten want wat je uit je fototoestel krijgt is kleur uiteraard.
          Als je omzet naar grayscale, kan je best naar 16bit grijs omzetten en zeker niet naar 8-bit, want dan heb je slechts 256 grijswaarden en verlies je dus enorm veel detail.
          Als je fotobewerkingssoftware de mogelijkheid heeft om te “desatureren”, gebruik je best die functie, dat behoudt de kwaliteit veel beter.

Zelf gebruik ik voornamelijk Affinity Photo voor fotobewerking. Daarmee kan je bijvoorbeeld ook de verzilvering van oude foto’ s heel mooi wegwerken.
          Voor fotoretouche gebruik ik dan weer het onvolprezen “Clip Studio Paint” - van oorsprong een “Manga”- tekenprogramma, maar uitgegroeid tot heel wat meer…

Peter
          http://www.lembrechtsart.be/

Comment

Omdat het onmogelijk was mijn oude photoscan nog te gebruiken met de nieuwere versies van Mac OS heb ik uiteindelijk besloten om toch een nieuwe scanner aan te schaffen. En zoals hier reeds door iemand geschreven: voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik heb een Epson V600 Photo gekocht en die werkt perfect en is gebruiksvriendelijk. En inscannen (digitaliseren) van fotonegatieven en dia's gaat goed en sneller dan bij mijn vorige scanner.
            grts,
            Raf.

Comment

Working...
            X